Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg er veldig plaget av sterke menssmerter. Fikk mensen relativt tidlig, da jeg var 12 år, men de kraftige smertene meldte seg litt senere. Til å begynne med var smertene mer jevne og sterke, vanligvis startet de 2 dager før mensen, og varte de 2-3 første dagene av mensen. Så ble det verre. Da jeg var omkring 17 år ble det mye verre. Jeg begynte å få sterke kramper i tillegg til smertene, det var i tillegg vanlig at smertene varte gjennom hele menstruasjonen, og smertestillende virket ikke på krampene. På den tiden foreslo moren min at jeg kanskje burde begynne med p-piller, siden dette vanligvis hjelper mot menssmerter. Først brukte jeg Trinordiol (fikk resepte hos helsesøster og gikk på det i to år), men fant at dette ikke hjalp så veldig med smertene, de var fortsatt ganske sterke (så sterke at det var vanlig at jeg måtte dra hjem fra skolen og være hjemme). Da jeg ble 19 dro jeg til fastlegen min for å få ny resept på p-piller, men før jeg fikk det, insisterte legen på underlivsundersøkelse først (jeg fikk det inntrykket at jeg ikke ville få resept på p-piller hvis jeg ikke tok undersøkelse først). Selve undersøkelsen var veldig smertefull, jeg klamret meg til benken, og det viste seg at legen ikke fikk med seg nok celler eller hva det nå er til å finne ut noe om celleutviklingen i underlivet. Men; jeg fikk resept på en annen p-pille (husker ikke hva den het), men den var visstnok med bare et hormon (tror det var østrogen). Den gjorde ikke smertene mindre, jeg fikk bare mer kviser av den. Så; jeg gikk tilbake til trinordiol. I år ble jeg igjen innkaldt til underlivsundersøkelse, siden prøven de tok i fjor ikke var bra nok. I år, som i fjor, var det utrolig smertefullt, jeg klamret meg til benken (holdt på å gråte), spekelet spratt til og med ut under undersøkelsen. Jeg er sikker på at det ikke ble nok med i prøven denne gangen heller, og at jeg må tilbake til neste år.

Når jeg er hos fastlegen min pga mensplagene mine, virker det for meg som at han ikke tar meg alvorlig. Da jeg var på underlivsundersøkelsen sist, fikk jeg resept på ibux som skulle ta smertene. Jeg har enda kramper og smerter (ikke så sterke som vanligvis), allikevel om jeg har tatt smertestillende. Hvorfor sender han meg ikke til en gynekolog for en ordentlig gynekologisk undersøkelse? Tatt i betraktning de smertene som jeg har, og det at p-piller og smertestillende på resept ikke har klart å fjerne smertene, kan det jo være at jeg har endometriose..Forresten sa han at det beste mot menssmerter var å få barn (noe jeg ikke synes er et godt råd for ei jente på 20).

Blir veldig glad for svar på innlegget mitt, da fastlegen min tydeligvis ikke tar meg på alvor når det gjelder menssmertene mine.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21879-sterke-menssmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest melora

ring legen og be om henvisninge til gynekolog. Krev det!! Ellers kan du bestille time hos gyn. selv, men det blir mye dyrere, så spør om prisen først. Ikke alle tar imot uten henv. pga stor pågang, men det burde ikke være noe problem. Hvorfor ikke bruke monofasiske p-piller og hoppe over mensen? Det er helt ufarlig. Eller prøv p-sprøyta, den stopper blødningene etter noe tid, og brukes også i behandling av endo. Det kan jo umulig være noe farlig, siden legen ikke tar det mer alvorlig, så hvis du ikke orker flere undersøkelser så kunne du jo prøve den. Endo er jo ikke farlig. Og kan heller ikke påvises ved en vanlig GU, da må man foreta en Laparaskopi. Synes du skal prøve sprøyta, og se om du blir bedre. etter et halvt år burde du bli ganske bra, dersom det er endo.

Jeg brukte sprøyta i begynnelsen, og fortsatte med monofasiske piller kont. i 6 mnd til. Etter det ble jeg helt smertefri. Håper bare det ikke kommer tilbake på en stund. men jeg har piller liggende, så i såfall er det på`n igjen.

Håper du blir bedre.

Er 22 år . Og rådet mht graviditet var nok dumt. det rådet fikk jeg også.. men jeg banka i bordet og sa at ikke alle jenter ville ha barn, ihvertfall ikke bare for å bli bra av smerter. leger sier mye rart.. :)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21879-sterke-menssmerter/#findComment-93908
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...