Gå til innhold

Kan man og eventuelt hvordan kan man få følelser tilbake?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er i et forhold hvor kjæresten min sier hun har mistet følelsene sine / ikke helt vet hvordan hun skal tolke de. Har merket dette en stund og hver gang jeg har tatt det opp, har jeg fått ønsker fra henne om hva hun tror jeg må gjøre for at situasjonen skal bedre seg. Jeg har selvfølgelig gjort det hun har bedt om, selv om det har vært for meg store offrelser, som mye mindre nær kontakt, å holde seg mer unna. Jeg tror at grunnen til at hennes følelser er så usikre er at vi flyttet sammen etter en relativ kort periode i vårt forhold. Dermed ble det til at vi gikk mye oppå hverandre og fikk lissom ikke bevart den gnisten og gløden man finner i forelskelsen. For meg var ikke dette noe problem, jeg tror min forelskelse gikk over i et dypere følelses forhold, å siden vi begge studerte og kun var sammen om kvelden funket det fint for min del. Vi har vært nær ved å bryte med hverandre følere ganger men hver gang har jeg overtalt henne om at vi skal prøve, og begge har vært innstilt på det å, hun foreslo å lese noen samlivsbøker, bl.a. boken Løft . Dette begynte bra, men da det begynte å gå bedre ble vi sløve med lesingen, nå har vi ikke lest noe på et halvt år, og forholdet har gått i berg og dalbane. Hun sier hele tiden til meg at hun er kjempe glad i meg, men er litt usikker på om det er meg og den følelsen jeg gir henne hun er forelsket i , isteden for selve meg. Sexlivet har så si forsvunnet, det skjer kun en sjelden gang hvis det er på topp av en bra periode, selv om jeg tror det er kun en tilfredsstillelse for henne. Men jeg måler absolutt ikke forholdet etter sexlivet! De tegnene jeg ser er ingen interesse i nærhet, som kjærlighets tegn som kyssing og klemming.

Uansett så blir spørsmålet mitt om det går ann å få følelser tilbake ved å søke professionel hjelp som en samlivsrådgiver, hun sier hun utelukker ikke at følelsene kan komme tilbake men ser ikke for seg det nå, jeg håper å vil jo gjerne det, og er derfor villig til å gjøre alt, men som student er ikke profosjonell rådgiving akkuratt billig, derfor spør jeg deg om det kan være verdt det, og er det noen sjanse eventuelt om du har vært borti lignende eksempler hvor det har vært en positiv effekt??

Fortsetter under...

Vi har hatt kriser i form av utroskap fra begge hold, dessverre.

Etter oppvask uten sidestykke klarte vi å legge disse tingene bak oss, og gjett hva?

Nå har vi fått noe som er enda sterkere og dypere enn noen gang tidligere.. Jeg var lenge redd for kjærliheten skulle være borte vekk.

SÅ det går an å få følelsene tilbake, ta en pause er mitt råd.

Hvis følelsene faktisk er borte, døde, så er det tvilsomt om de noensinne vil komme tilbake. Men ofte er det jo slik at følelsene endrer seg på et eller annet vis, noe som ikke nødvendigvis betyr at de ikke er der lenger.

"............................................."

Gjest lille rosinen

Jeg tror at etterhvert som man blir eldre og får mer erfaring i livet, så vet man at når man er i et langvarig forhold så går det opp og ned og innimellom som FØLER man ikke at man er glad i den andre hele tiden. Jeg tror kanskje dette kan føre til at noen tror at følelsene ikke er der. Hvis man bare jobber med å få det bra og tar tiden til hjelp uten å gi opp så tror jeg man kan få det bra igjen. Dette gjelder selvfølgelig ikke ALLE, men en del tror jeg...

Etterhvert som jeg har vært i noen forhold så ser jeg mer og mer at selv om det går opp og ned så trenger ikke forholdet være over, og om en måned kan jeg være forundret over at det går an å ha det SÅ bra etter en periode hvor det ikke har vært så bra...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Ja, følelser kan styres og komme tilbake. Men ikke for enhver pris. Begge må ville og være aktive mot målet om å få liv i paret igjen.

Hvis den ene vil, ofte er det slik, og den andre sier at man vil, men innerst inne er usikker og kanskje er mest ferdig med hele saken, da er det lite håp.

Stiller begge derimot med et oppriktig ønske om å få det til, er det mer håp. Hvis dere blir enige om å gjøre et aktivt forsøk på å bli et lykkeligere og frodigere par, er det to forhold dere må ha i sikte.

1. Dere må være mer sammen. Det betyr å ordne livet deres slik at dere faktisk har mer fellesskap og mer tid til hverandre.

2. Dere må bli bedre kjent med hverandre, og klare å gjøre hverandre glade.

Det er lettere sagt enn gjort. Å gjøre noe mot kjæresten som gjør vedkommende glad, er en oppgave som krever sin mann og kvinne. Det behøver ikke koste penger, men virkningen av det du gjør skal utløse trivsel og glede. Å ville kjæresten vel er sentralt i samliv. Det gir positive ringvirkninger.

Det er mulig at kjæresten din er lei av forholdet, at dere har vokst fra hverandre, eller at hun har mistet interessen for deg. Mange kan si at de er veldig glad i kjæresten sin, men samtidig mene at de ikke har kjærestefølelser for vedkommende. Da har du fått beskjed om at det nærmer seg slutten. For ingen vil bo med en som ikke har følelser for en.

Du har altså en jobb å gjøre med å få klarhet i om kjæresten er interessert i å gjenreise forholdet mellom dere. Ta initiativ til en alvorlig prat med henne. Vær tydelig selv, og planlegg hva du vil si.

Øv deg i forklare deg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...