Gå til innhold

Epilepsi

Anbefalte innlegg

Gjest Epilepsi
Skrevet

Personer med epilepsi, får de anfall der de blir rotete, uklar, ikke vet hva de heter, hvor de bor etc?

Gjest blue cucumber
Skrevet

Det finnes mange typer epilepsi, og ikke alle reagerer likt.

Det er vanlig blant mange å reagere slik du beskriver etter et anfall

Skrevet

Høres ut som TGA, som er forkortelse for noe sånt som total global amnesia.

Er det epilepsi kan det være:

1) Generaliserte anfall: Abscencer - Kortvarig episoder med bevissthetstap der pasienten plutselig stopper med det han holder på med og ikke svarer på tiltale. Absencene varer bare noen få sekunder og kan opptre mange ganger daglig. Sees oftest hos barn.

2) Komplekse partielle anfall (KPA)

Også disse anfall kan variere svært i utforming.Felles for KPA er at bevisstheten er redusert. Pasienten blir fraværende, stopper ofte å snakke, kan fomle med klærne, gjøre tyggebevegelser, fukte leppene, svelge, repetere om og om igjen ting de holder på med. Noen kan reise seg og gå litt planløst rundt.

Gjest Epilepsi
Skrevet

Det finnes mange typer epilepsi, og ikke alle reagerer likt.

Det er vanlig blant mange å reagere slik du beskriver etter et anfall

Ok, takk!

Skrevet

Fikk se et skikkelig epilepsianfall nå sist søndag, på vei hjem fra Sverige... bilen foran oss stoppet plutselig, og dama som kjørte vinket til oss for å få oss til å stoppe.

Hun var helt hysterisk da jeg gikk ut og spurte om hun trengte hjelp, pekte på bilen og sa at "jeg tror han har fått et epileptisk anfall".

Da jeg åpnet døra til baksetet, satt mannen hennes der med blodet fossende nedover haka.. hadde nok bitt seg selv i tunga... og vi så bare hvitøyet på ham mens han hadde de verste spasmene jeg har sett! Det kom heldigvis noen svenske offiserer løpende, som hadde kjørt forbi og stoppet. De pratet til ham på svensk, tror han forsto det bedre enn trøndersk, og ble litt roligere da...

Skikkelig guffen opplevelse, men greit å ha sett hvordan det faktisk er og!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...