Gå til innhold

Hvordan går frem når en finner sigaretter, kondomer og smertestillende tab?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil gjøre det rette
Skrevet

hos min snart 14 årige datter gjemt i vesken sin. Hvordan ta dette opp uten at det blir krangel. Er det et faretegn på noe? Fant det nå nettopp, selv er hun ikke hjemme, men sitter barnevakt.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

9

• carma

4

• Reg@l

2

• Angela1365380318

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er kanskje rar, men jeg syns det er nesten verre at du roter gjennom hennes private ting når hun ikke er hjemme...

Det hjalp jo ikke deg så mye, men måtte bare si det likevel :-p Jeg tror det blir ditt største problem dersom du skal ta det opp med henne også. Hva skulle du oppi hennes veske å gjøre!?

En ting til... er det farlig at hun har smertestillende tabletter i veska si...? Jeg brukte smertestillende mot menssmerter selv på den tiden og fikk disponere det selv.

Gjest Skjerp deg
Skrevet

Du har da ingenting med å rote i vesken hennes?!

Gjest Er redd for barna vet du
Skrevet

Du har da ingenting med å rote i vesken hennes?!

Du er tydelig ikke forelder selv. Det er faktisk ikke forbudt å rote i vesken til sitt barn, hvis man er i tvil om noe, eller ikke stoler på barnet sitt. På ungdomskolen til vår ungdom, ble vi oppfordret til å følge med hva ungdommene drev med, ja gjennom å undersøke rommet deres blandt annet. Når en knapt er 14 år er det jo strengt tatt ikke lov å røyke.

Gjest Mailali
Skrevet

Jeg er kanskje rar, men jeg syns det er nesten verre at du roter gjennom hennes private ting når hun ikke er hjemme...

Det hjalp jo ikke deg så mye, men måtte bare si det likevel :-p Jeg tror det blir ditt største problem dersom du skal ta det opp med henne også. Hva skulle du oppi hennes veske å gjøre!?

En ting til... er det farlig at hun har smertestillende tabletter i veska si...? Jeg brukte smertestillende mot menssmerter selv på den tiden og fikk disponere det selv.

Så hvis du hadde en datter på snart 14 år, var det greit at hun røykte?

Gjest Thekla84
Skrevet

Kondomer og smertestillende er vel ikke noe farlig? men jeg skjønner at du får litt hetta når du finner sigaretter. Selv om det ikke er pent gjort å rote gjennom din datters ting, så er dette med sigarett-røyking alvorlig syns nå jeg. Men sannsynligheten for at hun røyker mye er faktisk liten. For man må skjule seg mye for at andre ikke skal se en osv... Men jeg ville tatt det opp på en saklig måte med henne, Ikke kjefte, men fortelle henne at du er litt skuffet og urolig for henne, etterpå kan du vri hele samtalen til noe litt positivt at hun tar hensyn ved å bruke kondom (om de er hennes) for det er det jo! Men at du gjerne vil ha kontroll på tablettene, slik at du kan gi henne smertestillende neste gang hun har vondt.

Gjest Skjerp deg
Skrevet

Du er tydelig ikke forelder selv. Det er faktisk ikke forbudt å rote i vesken til sitt barn, hvis man er i tvil om noe, eller ikke stoler på barnet sitt. På ungdomskolen til vår ungdom, ble vi oppfordret til å følge med hva ungdommene drev med, ja gjennom å undersøke rommet deres blandt annet. Når en knapt er 14 år er det jo strengt tatt ikke lov å røyke.

Jaja, er du frekk nok til å rote gjennom tingene hennes, burde du være tøff nok til selv å finne ut hvordan man skal gå frem.

Skrevet

Så hvis du hadde en datter på snart 14 år, var det greit at hun røykte?

Øh.. Og hvordan trakk du den "logiske" slutningen?

Jeg sier vel ikke at det er greit om min datter begynner å røyke som 14-åring, men jeg syns ikke det er noe bedre om jeg som mor skal rote gjennom hennes private ting! Man har da rett på privatliv selv om man er 14!

Skrevet

Kondomer og smertestillende er vel ikke noe farlig? men jeg skjønner at du får litt hetta når du finner sigaretter. Selv om det ikke er pent gjort å rote gjennom din datters ting, så er dette med sigarett-røyking alvorlig syns nå jeg. Men sannsynligheten for at hun røyker mye er faktisk liten. For man må skjule seg mye for at andre ikke skal se en osv... Men jeg ville tatt det opp på en saklig måte med henne, Ikke kjefte, men fortelle henne at du er litt skuffet og urolig for henne, etterpå kan du vri hele samtalen til noe litt positivt at hun tar hensyn ved å bruke kondom (om de er hennes) for det er det jo! Men at du gjerne vil ha kontroll på tablettene, slik at du kan gi henne smertestillende neste gang hun har vondt.

Jeg har en grunn til å rote litt i hennes saker pga at hun er fæl å lyve for meg. Kan ikke stole på henne. Hun har blitt tatt i stjeling også, slik at jeg må følge nøye med dessverre. Ikke noe ønske situasjon akkurat. Ikke lett å ha ungdommer en ikke kan stole på, da blir jeg selvsagt mistenksom. Redd og usikker blir jeg også, fordi jeg vil jo at det skal gå bra med barnet mitt. Jeg bryr meg faktisk veldig om henne, og er redd for at ting skal gå galt. Mye pressede miljøer i disse ungdomsårene.

Skrevet

Jaja, er du frekk nok til å rote gjennom tingene hennes, burde du være tøff nok til selv å finne ut hvordan man skal gå frem.

Tusen takk for gode råd. Ikke særlig gjennomtenkt av deg heller. Du kjenner heller ikke til andre sider av saken, så takker for svar fra deg.

Gjest Beilert
Skrevet

Er kanskje du også 14 år, siden du er så sint?

Gjest Thekla84
Skrevet

Jeg har en grunn til å rote litt i hennes saker pga at hun er fæl å lyve for meg. Kan ikke stole på henne. Hun har blitt tatt i stjeling også, slik at jeg må følge nøye med dessverre. Ikke noe ønske situasjon akkurat. Ikke lett å ha ungdommer en ikke kan stole på, da blir jeg selvsagt mistenksom. Redd og usikker blir jeg også, fordi jeg vil jo at det skal gå bra med barnet mitt. Jeg bryr meg faktisk veldig om henne, og er redd for at ting skal gå galt. Mye pressede miljøer i disse ungdomsårene.

Jah, jeg er helt enig med deg. Syns det er flott av deg å bry deg så mye som du gjør. Det finnes jo foreldre som tilogmed kjøper røyk til barna sine når de er 14 år! Uhørt! Nei, i og med at du nå har funnet noe i vesken hennes som ikke er bra for henne, så bør du følge dette op syns jeg. Det er ikke galt å bry seg om barna sine og styre dem på rett vei gjennom livet, spesielt i den mest sårbare perioden av ungdomstiden. Få henne til å forstå. Og bare stå på! :)

Gjest Har ikke tid nå
Skrevet

Håper du får vettuge svar fra voksne personer som også er foreldre her. De "fjortis-svarene" du har fått, hadde jeg rett og slett sett bort i fra, var jeg deg.

Skrevet

Håper du får vettuge svar fra voksne personer som også er foreldre her. De "fjortis-svarene" du har fått, hadde jeg rett og slett sett bort i fra, var jeg deg.

Tusen takk for forståelsen. Skal se bort fra dem jeg.

Gjest "skara"
Skrevet

Du er som mammaer flest vi vil jo bare barna det beste da!!!

Har selv en datter på 14 år så jeg vet hvorfor du vil ha noen råd. Hadde nok stilt det samme spørsmålet jeg også vist jeg hadde funnet det du fant.

Har desverre ikke noen gode råd til deg bare vil si at vi bryr oss om barna våres og du er en flink mamma som vil finne ut av ting!

Stå på ikke gi opp de takker oss når de blir eldre skal du se!

Ha en fin kveld

Angela1365380318
Skrevet

Mine foreldre ble glade da de fant prevansjon hos meg, - så har hun iallefall beskyttelse tenkte de.MEN jeg var 4 år eldre en henne.

Jeg synest hun er for ung, men det er desverre en trend som går for tiden. Skal hun først ha sex er det bra hun har kondom, men kansje har hun det bare fordi det er kult.

Tving henne til å se på alle kohls eklamene på tv og forklar henne hvordan røyking påvirker kroppen. Hun bryr seg nok lite om å få kreft om 15 år, men stygge negler, hår, hud nå kan skremme henne mer.

Er dette vanlige smertestillende eller tyngre? Hun kan ha en eller to piller i tilfelle hodepine eller menstrasjonssmerter når hun er ute, men ellers synest jeg dere bør ha oppsyn med pilleinntaket.

Hun blir nok flau og sint når dere tar det opp, men dere er foreldrene og det er deres jobb å gjøre det.

Gjest Dettetrorjeg..
Skrevet

Jeg synes at dette med sigarettene var det verste her. Det vil nok være vanskelig å få henne til å slutte med dem. Ofte er det jo slik at man gjerne fortsetter med det man ikke får lov til.

Når det gjelder kondomene, så synes jeg ikke at du skal være for bekymret. Det betyr ikke at hun har sex. For mange jenter i den alderen er det kult å ha kondomer. Jeg husker selv at jeg puttet en kondom i støvelen min da jeg skulle på date som 15-åring. Men det ble ikke noe sex før jeg var 17, likevel. Det var bare kult å ha kondomer!

Hvis det er paracet hun har i veska, så synes jeg ikke at du skal bekymre deg, men hvis det er sterkere saker MÅ du ta det opp med henne. Det vil sikkert bli en gedigen konflikt fordi du har sett i veska hennes, men..

Når det gjelder alle de tre tingene tror jeg at du når lettere inn til henne ved å si at forstår at disse tingene er spennende for henne, men at du ble skuffet over å finne dem. Det funker garantert bedre enn å si: DU FÅR IKKE LOV! Avslutt samtalen med at hun alltid kan komme til deg hvis det er noe hun lurer på.

Skrevet

Øh.. Og hvordan trakk du den "logiske" slutningen?

Jeg sier vel ikke at det er greit om min datter begynner å røyke som 14-åring, men jeg syns ikke det er noe bedre om jeg som mor skal rote gjennom hennes private ting! Man har da rett på privatliv selv om man er 14!

Men det går vel på alvorlighetsgrad, gjør det ikke? Hvis man fant en sprøyte, mekkeutstyr og et gram herion, så ville vel forbrytelsen tross alt være bedre enn alternativet?

"............................................."

Skrevet

Akkurat _hvordan_ du bør ta dette opp kan jeg ikke si noe om, men hadde det vært meg som var moren, ville jeg i alle fall ikke nølt et sekund med å ta dette opp som snarest. Ingen av disse tingene bør befinne seg blant en 14-årings remedier, alldeles ikke.

Skrevet

Hva smertestillende tabletter angår så er vel ikke det noen krise å ha i veska. Regner med det er Paracet/Ibux o.l.

En 14 åring bør vel strangt tatt ikke ha sex, men om så er (og det er vel ikke så lett for foreldre å forhindre at det skjer) så er det hvertfall et tegn på at hun tar ansvar siden hun har kondomer i veska.

Hadde nok reagert mest på sigarettene. Hvor kommer de fra? En 14 åring får neppe kjøpe sigaretter selv.

Ta det opp med henne på en skikkelig måte. Ikke glem at du har vært ung selv en gang. Dessuten skylder du henne en unnskyldning. Man snoker ikke i andres vesker!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...