Gå til innhold

Hvordan går frem når en finner sigaretter, kondomer og smertestillende tab?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper du får vettuge svar fra voksne personer som også er foreldre her. De "fjortis-svarene" du har fått, hadde jeg rett og slett sett bort i fra, var jeg deg.

Så du hadde vært helt komfortabel med at foreldrene dine rotet rundt i dine saker når du ikke var hjemme? Du hadde ikke følt deg litt mistenkeliggjort og krenket da?

Jeg liker ikke at andre sniker i mine saker.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

9

• carma

4

• Reg@l

2

• Angela1365380318

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Vil gjøre det rette
Skrevet

Hva smertestillende tabletter angår så er vel ikke det noen krise å ha i veska. Regner med det er Paracet/Ibux o.l.

En 14 åring bør vel strangt tatt ikke ha sex, men om så er (og det er vel ikke så lett for foreldre å forhindre at det skjer) så er det hvertfall et tegn på at hun tar ansvar siden hun har kondomer i veska.

Hadde nok reagert mest på sigarettene. Hvor kommer de fra? En 14 åring får neppe kjøpe sigaretter selv.

Ta det opp med henne på en skikkelig måte. Ikke glem at du har vært ung selv en gang. Dessuten skylder du henne en unnskyldning. Man snoker ikke i andres vesker!

Jeg skylder vel ikke strengt tatt min datter en unskyldning for å ha vært i veska hennes ettersom hun har stjålet kondomene i min samboers nattbordskuff, og tatt smertestillende tabletter fra mine private eiendeler, eller?

Snakket med henne og ville ikke ut med hvor sigarettene kom fra. Vedr smertestillende spurte jeg om det også, fikk til svar at hun ikke hadde noen grunn for å spise de, hun bare gjorde det uten å ha smerter. Så jeg skjønner egentlig ingenting. Pratet på en skikkelig måte med henne også.

Skrevet

Så du hadde vært helt komfortabel med at foreldrene dine rotet rundt i dine saker når du ikke var hjemme? Du hadde ikke følt deg litt mistenkeliggjort og krenket da?

Jeg liker ikke at andre sniker i mine saker.

Ikke jeg heller....

Skrevet

Men det går vel på alvorlighetsgrad, gjør det ikke? Hvis man fant en sprøyte, mekkeutstyr og et gram herion, så ville vel forbrytelsen tross alt være bedre enn alternativet?

"............................................."

Joda, det er sant nok, men det begynner i det små. Har nok erfaring med det ettersom jeg har narkomane i nær familie. Så den var du ikke så heldig med.

Skrevet

Jeg skylder vel ikke strengt tatt min datter en unskyldning for å ha vært i veska hennes ettersom hun har stjålet kondomene i min samboers nattbordskuff, og tatt smertestillende tabletter fra mine private eiendeler, eller?

Snakket med henne og ville ikke ut med hvor sigarettene kom fra. Vedr smertestillende spurte jeg om det også, fikk til svar at hun ikke hadde noen grunn for å spise de, hun bare gjorde det uten å ha smerter. Så jeg skjønner egentlig ingenting. Pratet på en skikkelig måte med henne også.

Spiste hun smertestillende uten å ha smerter???

Da tror jeg jeg ville ha blitt bekymret. Det er jo stor fare for leverskade hvis en bruker jevnlig paracetamol-preparater....

Skrevet

Spiste hun smertestillende uten å ha smerter???

Da tror jeg jeg ville ha blitt bekymret. Det er jo stor fare for leverskade hvis en bruker jevnlig paracetamol-preparater....

Ja det er det hun sier til meg. Får ikke ut av henne hvorfor. Selvsagt er jeg bekymret, og har god grunn til det. Lurer på om dette kan være form for ungdomskultur eller? Det ekspremiteres jo med så mangt.

Skrevet

Men det går vel på alvorlighetsgrad, gjør det ikke? Hvis man fant en sprøyte, mekkeutstyr og et gram herion, så ville vel forbrytelsen tross alt være bedre enn alternativet?

Selvsagt. Nå var det heldigvis ikke det hun fant, da. Og prinsippet blir jo likevel at man ikke vet hva man vil finne før man begynner å snoke. Det det er en uting uansett, mener jeg.

Jeg hadde selv en mor med null respekt for meg som en privat person. Hun snoket gjennom rommet mitt, lommene mine, veskene mine, leste dagboken min og i det hele tatt. Alt med den grunn at "du sier jo aldri noen ting så det er jo eneste måten jeg kan finne ut ting på!"

Det er ikke så veldig mange mennesker her i verden jeg har mindre tillit til og respekt for den dag i dag enn henne. Og skjer det noe i mitt liv er hun den siste som får vite det.

Slik snoking innbyr overhodet ikke til åpenhet og ender bare med at mor må snoke enda mer neste gang, siden datteren må bli mer og mer beskyttende for sitt privatliv.

Skrevet

Selvsagt. Nå var det heldigvis ikke det hun fant, da. Og prinsippet blir jo likevel at man ikke vet hva man vil finne før man begynner å snoke. Det det er en uting uansett, mener jeg.

Jeg hadde selv en mor med null respekt for meg som en privat person. Hun snoket gjennom rommet mitt, lommene mine, veskene mine, leste dagboken min og i det hele tatt. Alt med den grunn at "du sier jo aldri noen ting så det er jo eneste måten jeg kan finne ut ting på!"

Det er ikke så veldig mange mennesker her i verden jeg har mindre tillit til og respekt for den dag i dag enn henne. Og skjer det noe i mitt liv er hun den siste som får vite det.

Slik snoking innbyr overhodet ikke til åpenhet og ender bare med at mor må snoke enda mer neste gang, siden datteren må bli mer og mer beskyttende for sitt privatliv.

Nå handler dette jo i prinsippet ikke om deg da. Går ikke ann å trekke besluttninger uten å vite den fule og hele bakgrunnen da. Slik snoking din mor har gjort med tanke på deg, er det da her ikke snakk om heller. Se lengere opp.

Skrevet

Nå handler dette jo i prinsippet ikke om deg da. Går ikke ann å trekke besluttninger uten å vite den fule og hele bakgrunnen da. Slik snoking din mor har gjort med tanke på deg, er det da her ikke snakk om heller. Se lengere opp.

Nå svarte ikke jeg deg heller, men Prozak og hans hasjpipe-eksempel.

Skrevet

Joda, det er sant nok, men det begynner i det små. Har nok erfaring med det ettersom jeg har narkomane i nær familie. Så den var du ikke så heldig med.

"Så den var du ikke så heldig med."

Hva i all verden er det du snakker om?

Skrevet

"Så den var du ikke så heldig med."

Hva i all verden er det du snakker om?

Jeg har bare inntrykk av at du kanskje "tror" du har slike gode poeng når du svarer. Ikke alle liker svarene dine vet du.

Skrevet

Jeg har bare inntrykk av at du kanskje "tror" du har slike gode poeng når du svarer. Ikke alle liker svarene dine vet du.

"Jeg har bare inntrykk av at du kanskje "tror" du har slike gode poeng når du svarer. Ikke alle liker svarene dine vet du."

Steike, du fremstår veldig lite intelligent. Vil du enten 1: Forholde deg til saken, eller 2: La være å skrive noe? Hvilke "poenger" er det du snakker om? Jeg tror du er litt tilbakestående når det gjelder å lese og å forstå skriftlig kommunikasjon - det er ihvertfall den eneste forklaringen på at du klarer å finne noe å krangle på i mitt ene spørsmål til en annen i tråden her.

Jeg lurer kanskje på om ikke hovedproblemet her er at du ikke skulle hatt barn i det hele tatt?

"..........................................."

Skrevet

"Jeg har bare inntrykk av at du kanskje "tror" du har slike gode poeng når du svarer. Ikke alle liker svarene dine vet du."

Steike, du fremstår veldig lite intelligent. Vil du enten 1: Forholde deg til saken, eller 2: La være å skrive noe? Hvilke "poenger" er det du snakker om? Jeg tror du er litt tilbakestående når det gjelder å lese og å forstå skriftlig kommunikasjon - det er ihvertfall den eneste forklaringen på at du klarer å finne noe å krangle på i mitt ene spørsmål til en annen i tråden her.

Jeg lurer kanskje på om ikke hovedproblemet her er at du ikke skulle hatt barn i det hele tatt?

Stakkars menneske.....jesp..

Skrevet

Flott at det finnes slike intelligente folk som du...som forstår deg på alt.

Skrevet

Synes faktisk at du går lagt over streken og opptrer som svært respektløs. Når en går så langt som du presterer, sier det mer om deg som person.

Skrevet

Ja det er det hun sier til meg. Får ikke ut av henne hvorfor. Selvsagt er jeg bekymret, og har god grunn til det. Lurer på om dette kan være form for ungdomskultur eller? Det ekspremiteres jo med så mangt.

Jeg ville ikke slått meg til ro med hverken gode eller dårlige forklaringer, jeg tror hun har større problemer enn du vil innse.

Skrevet

Synes faktisk at du går lagt over streken og opptrer som svært respektløs. Når en går så langt som du presterer, sier det mer om deg som person.

Tja...når du angriper meg fordi du ikke kan lese, så interesserer ikke jeg meg for å oppføre meg "pent" overfor deg.

Bruk hodet, eh? Kan du kanskje prøve å sette ord på hvilke "poenger" jeg har kommet med, som du ikke liker? Jeg regner ikke med at du kan det, så du trenger ikke prøve med mindre du faktisk har noe å komme med.

Skrevet

Flott at det finnes slike intelligente folk som du...som forstår deg på alt.

Jepp - jeg forstår alt. Absolutt alt.

Ingen gjør det. Men her er det noen som anklager meg for noe vedkommende ikke engang skjønner selv.

"............................................"

Skrevet

Hvis dattera mi hadde tatt mine tabletter, hadde jeg blitt virkelig rasende og hvis hun hadde spist dem uten å ha vondt hadde jeg blitt oppriktig bekymret.

Ang.sigarettene så vet jeg faktisk ikke, siden ingen av mine har prøvd å røyke og dessuten så røyker jeg sjøl så jeg kunne vel ikke kjeftet. Men jeg hadde i hvert fall spurt hvordan hun hadde tenkt å finansiere sigarettene i lengden.

Kondomer. Det er slett ikke sikkert hun har hatt bruk for dem men har dem for sikkerhets skyld. Men jeg hadde nok gravd og spurt litt i all fortrolighet.

Gjest Var også 14 en gang
Skrevet

Jeg ser du ikke liker svarene der du blir kritisert for å ha snoket i veska til datteren din. Forståelig nok det da.

Det er riktig å følge godt med på hva våre håpefulle gjør. Men de har også rett på privatliv!

Jeg husker da jeg 'ble tatt' i røyking da jeg var 15. Da hadde foreldrene mine funnet sigaretter på rommet mitt. Og jeg ble så utrolig sint. Ikke fordi jeg ble tatt, for det skjønte jeg at de kom til å gjøre etterhvert uansett. Men de hadde brutt en grense. De hadde brutt tilitten, og det glemte jeg ikke. De som jeg ellers kunne snakke med nesten alt om, fikk fra da av ikke vite noe. Og selvsagt førte ikke funnet deres til at jeg sluttet å røyke. Det var vel nesten omvendt.

Selvsagt skal man si ifra til en 14åringer at røyking, kondomer og tabletter ikke er akseptert, men da burde man ha funnet ut av dette på en mer legitim måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...