Gå til innhold

Filosofer litt med meg....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...nå har vi ca 60 cm lett og fin snø på taket - - -når det blir mildere så smelter snøen og blir "tung" sier man - - men kan den bli tyngre da? - nei...?

Mengden er vel den samme -eller?

*dum i kveld*

Skrevet

Den får større tetthet (tyngre) når den er mer kompakt. Samme volum inneholder mindre luft og mer snø. Men om det nå bare er den samme mengden snø som har falt sammen til mindre volum, så øker jo ikke totalvekta av den grunn.

Skrevet

Den får større tetthet (tyngre) når den er mer kompakt. Samme volum inneholder mindre luft og mer snø. Men om det nå bare er den samme mengden snø som har falt sammen til mindre volum, så øker jo ikke totalvekta av den grunn.

Nei - nettopp :)

Skrevet

...kan det være at snøen og tar opp luftfuktighet, og at totalvekten øker grunnet dette når mildværet kommer...???

Skrevet

Nei - nettopp :)

Men oppdriften forsvinner når snø blir til vann. Det har ikke noe med det å gjøre?

Skrevet

...kan det være at snøen og tar opp luftfuktighet, og at totalvekten øker grunnet dette når mildværet kommer...???

Næ....tror ikke det. Det blir vel bare større tetthet.

En bøtte med snø fra taket som vi tar inn -vi synke og smelte -men vil garantert veie like mye.

Men en bøtte FULL av blaut snø kontra lett snø vil veie mer :)

Skrevet

Men oppdriften forsvinner når snø blir til vann. Det har ikke noe med det å gjøre?

Det er det porøse - luften - som blir borte - som eggedosis som står for lenge - men like tungt.

Skrevet

Det skulle jo bli samme vekt, men hvis jeg tenker at jeg ligger og har en masse nysnø oppå meg, så høres ikke det så ille ut, men dersom den snøen skulle falle sammen og bli tettere, men samme mengde, føles det som det ville bli verre for meg som ligger under der.

Hmmm...

Skrevet

Husker plutselig en gåte fra da jeg var liten: Hva er tyngst av en kilo fjær og en kilo jern?

Skrevet

Det skulle jo bli samme vekt, men hvis jeg tenker at jeg ligger og har en masse nysnø oppå meg, så høres ikke det så ille ut, men dersom den snøen skulle falle sammen og bli tettere, men samme mengde, føles det som det ville bli verre for meg som ligger under der.

Hmmm...

Sånn kropp har jeg også! :)

Skrevet

Ja, den blir tyngre. Det er jo snakk om vekt pr. volumenhet med snø. Våt snø, eller snø som driver i fonner på fjellet, kan bli veldig tung - opp mot 400gr pr. liter. Nysnø kan veie ned i 20gr pr. liter.

"..............................................."

Skrevet

Ja, den blir tyngre. Det er jo snakk om vekt pr. volumenhet med snø. Våt snø, eller snø som driver i fonner på fjellet, kan bli veldig tung - opp mot 400gr pr. liter. Nysnø kan veie ned i 20gr pr. liter.

"..............................................."

Altså tettheten øker :-) - men samme volumet som bare synker samme -har samme vekt.

Skrevet

Altså tettheten øker :-) - men samme volumet som bare synker samme -har samme vekt.

Ja, med mindre noe av det forsvinner (eller formerer seg), så får det jo ganske enkelt ikke blitt annerledes.

"......................................."

Skrevet

Ja, med mindre noe av det forsvinner (eller formerer seg), så får det jo ganske enkelt ikke blitt annerledes.

"......................................."

Derfor - hjelp meg med fuglen....

Skrevet

Altså forskjellen på "tung" snø og "lett" snø er at det finnes mer luft i lett snø. Og luften hjelper faktisk til å holde den oppe! Med en gang lufta klemmes ut av snøen blir den tyngre for da er det ikke noe luft i snøen til å hjelpe å holde den oppe.

Blir det i tillegg mildere og snøen blir "klam" blir den ennå tyngre, for da består snøen også til dels av flytende vann(jadda jadda vet at snø er vann, men ikke -flytende- vann), som igjen har enda større volumtetthet enn snø og dermed vil være ennå tyngre.

Skrevet

Husker plutselig en gåte fra da jeg var liten: Hva er tyngst av en kilo fjær og en kilo jern?

En venninne av meg påsto hardnakket at en kilo fjær måtte være lettere en enn kilo jern... Dette var på ungdomsskolen da, men alikevel...

Skrevet

Altså forskjellen på "tung" snø og "lett" snø er at det finnes mer luft i lett snø. Og luften hjelper faktisk til å holde den oppe! Med en gang lufta klemmes ut av snøen blir den tyngre for da er det ikke noe luft i snøen til å hjelpe å holde den oppe.

Blir det i tillegg mildere og snøen blir "klam" blir den ennå tyngre, for da består snøen også til dels av flytende vann(jadda jadda vet at snø er vann, men ikke -flytende- vann), som igjen har enda større volumtetthet enn snø og dermed vil være ennå tyngre.

"Klam" snø? Trodde det het kram snø, jeg.

Skrevet

En venninne av meg påsto hardnakket at en kilo fjær måtte være lettere en enn kilo jern... Dette var på ungdomsskolen da, men alikevel...

Selvsagt arter opplevelsen av vekt seg litt ulikt hvis man f.eks slipper dem på tåa.. Men der stopper også logikken til venninna di ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...