Gjest noen kjemikere her? Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Jeg kjøpte soltrøka tomater nettopp på Kiwi og leser på glasset at konserveringsmiddelet var svoveldioksid. Blir ikke SO2 og vann til svovelsyre? Og er ikke svovel giftig?? 0 Siter
flisa Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Svoveldioksyd må oksyderes til svoveltrioksyd - som i vann blir svovelsyre; H2SO4 Men det er jo et giftstoff -som jeg ser blir brukt i mange matvarer. 0 Siter
Gjest den samme Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Svoveldioksyd må oksyderes til svoveltrioksyd - som i vann blir svovelsyre; H2SO4 Men det er jo et giftstoff -som jeg ser blir brukt i mange matvarer. Ja, fant på nettet at svoveldioksid gjerne blir brukt for å bevare friskheten og fargen på frukt/bær...o.l. Finnes visstnok en del i øl og vin.. 0 Siter
flisa Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Ja, fant på nettet at svoveldioksid gjerne blir brukt for å bevare friskheten og fargen på frukt/bær...o.l. Finnes visstnok en del i øl og vin.. ...ja og du vet vel hvor forgiftet man blir av øl og vin i store mengder? hehe 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.