Gå til innhold

Hva med en fugl i en boks på en vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En tett beholder med en kanarifugl inni (ikke prøv) - settes på en vekt - -veier alt like mye om fuglen flyr inni der og når han sitter på bunnen av beholderen? Det er helt tett....

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

14

• flisa

13

• favn

12

• Prozak

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest MinimizeMe
Skrevet

Tviler på at han kan fly inni der...uten luft?

Skrevet

Tviler på at han kan fly inni der...uten luft?

Ikke lag sånne begrensninger da - - anta han flyr til han dauer da -og du rekker å veie hele sulamitten før det skjer! :-)

Skrevet

Tenk på noe annet en fugler nå....:o) Det er ikke så farlig som du tror....

Skrevet

Tenk på noe annet en fugler nå....:o) Det er ikke så farlig som du tror....

Fin måte å ta dem av dage på var det jo! :-)

Men TENK da mann! TENK!

Skrevet

Dette er egentlig litt flaut, men jeg får unnskylde meg med at fysikk var et fag jeg såvidt klarte å stå i, med et halvkvalt nødskrik.

Men: Hvis jeg ser det for meg, så kan jeg ikke tenke annet enn at vekten må være forskjellig.

"............................................"

Gjest MinimizeMe
Skrevet

Ikke lag sånne begrensninger da - - anta han flyr til han dauer da -og du rekker å veie hele sulamitten før det skjer! :-)

Aner jeg en liten dyremishandler her?? *Rope på Noah, WWF og dyrebeskyttelsen*

;)

Skrevet

Fin måte å ta dem av dage på var det jo! :-)

Men TENK da mann! TENK!

Kan man ikke kjøpe noen til å tenke for seg da??

Nytt forretningsområde kanskje?

Skrevet

Dette er egentlig litt flaut, men jeg får unnskylde meg med at fysikk var et fag jeg såvidt klarte å stå i, med et halvkvalt nødskrik.

Men: Hvis jeg ser det for meg, så kan jeg ikke tenke annet enn at vekten må være forskjellig.

Rart - jeg har tenkt på den løsningen der i mange år - aner ikke hva som er fasit - men regner med at det er LIKT jeg da----- at luften rundt fuglen også veier det samme hele tiden, at fuglens tyngdekraft trykker "lufta under der den flyr" - slik at vekta blir konstant.

Er det ikke en morsom tanke`?

Får ikke lagt meg jeg - hehe

Skrevet

Aner jeg en liten dyremishandler her?? *Rope på Noah, WWF og dyrebeskyttelsen*

;)

Jeg liker ikke dyr noe særlig - har ikke noe i mot dem heller da - - bortsett fra naboens katter som pisser i mine dyre hageputer.

Skrevet

Kan man ikke kjøpe noen til å tenke for seg da??

Nytt forretningsområde kanskje?

Ja en hvit, klok mann? hehe

Skrevet

Ja en hvit, klok mann? hehe

Gjerne en svart, som jobber hvitt...eller noe lignende...

Gjest MinimizeMe
Skrevet

Jeg liker ikke dyr noe særlig - har ikke noe i mot dem heller da - - bortsett fra naboens katter som pisser i mine dyre hageputer.

Huff og huff. Men den fuglen...hvis jeg skal gjette, må jo boksen bli litt lettere, kanskje..iallfall hvis pip-pipen flyr oppover?

Skrevet

Fikk samme spørsmål en gang. Men da var det 100 kråker inne i et fly. Gudene vet hvorfor.

Jeg vet heller ikke svaret.

Skrevet

Rart - jeg har tenkt på den løsningen der i mange år - aner ikke hva som er fasit - men regner med at det er LIKT jeg da----- at luften rundt fuglen også veier det samme hele tiden, at fuglens tyngdekraft trykker "lufta under der den flyr" - slik at vekta blir konstant.

Er det ikke en morsom tanke`?

Får ikke lagt meg jeg - hehe

"at fuglens tyngdekraft trykker "lufta under der den flyr" - slik at vekta blir konstant."

Det vil jo si at, hvis du er ute og spaserer idet en måkeflokk flakser over deg, så blir du trykket ned i bakken...

"..........................................."

Skrevet

Om beholderen er helt 100% lufttett, vil den nok veie like mye hele tiden. For massen vil være det samme.

Fuglen vil ha en kraft virkende på seg negativ av gravitasjonen konstant inne i buret uansett hvor den befinner seg. Om den kraften virker direkte fra beholderen og på fuglen(ved at den sitter) eller fra beholderen, gjennom lufta og på fuglen (ved at den flyr), spiller ingen rolle, for beholderen er uansett hermetisk tett og vil ha konstant samme masse.

Skrevet

I og med at boksen er et lukket system så veier den det samme om fuglen sitter på bunnen av boksen eller om de flyr inne i den.

Jeg synes også det er innmari snodig, men det er sånn. :o)

Skrevet

Hvis beholderen er helt tett - ja, da veier den like mye:-)

Skrevet

Prozak dah....:-)

Når fuglen beveger vingene så skaper det et løft som løfter fuglen fra bunnen av boksen.

Det samme løftet skaper et nedadrettet trykk mot boksen som er like stort.

Ergo vil boksen veie tilnærmet det det samme.

Hvis man så ønsker å gå enda lit nærmere inn i problematikken, så kan du si at det vil være noe tap av energi her - i form av oppvarming av luften grunnet friksjon. Denne oppvarmingen vil gjøre boksen litt lettere (som for prinsippet bak en varmluftballong).

Slik sett så kan man si at du svarte riktig, men jeg tror ikke det var tanken bak spørsmålets egentlige prinsipp:-)

Skrevet

"at fuglens tyngdekraft trykker "lufta under der den flyr" - slik at vekta blir konstant."

Det vil jo si at, hvis du er ute og spaserer idet en måkeflokk flakser over deg, så blir du trykket ned i bakken...

"..........................................."

Det er helt korrekt - dog med en særdeles liten effekt, siden dette trykket blir spredd i et "åpent system".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...