Gå til innhold

Hvordan bli støttekontakt?

Anbefalte innlegg

Gjest studenta
Skrevet

Hvordan går jeg frem for å bli støttekontakt? Noen som kan fortelle meg litt om hva en støttekontakt gjør, hva slags personer det kan være snakk om og lønn???

Skrevet

Da henvender du deg til helsetjenesten i den kommunen du bor (trygdekontor/sosialkontor). Det er alltid mangel på støttekontakter så de blir nok glade for at noen melder seg.

Hva du gjør som støttekontakt kommer veldig an på hvem du skal være det for, men det som er vanlig er å ta med seg vedkommende på ulike fritidsaktiviteter, kanskje øve på å være sosial, kanskje være med på fysisk tening. Kommer helt an på hvilket handikap h*n har.

Du får tenke litt over vilke interesser og ferdigheter du har slik at trygdekontoret kan finne en person som kan få stor glede av deg :-)

Jeg var støttekontakt til en liten gutt som var multihandikappet og blind en gang. Han likte å sitte på i bil, lytte til musikk, ake, bade mm. Han måtte mates og skiftes bleie på. Han var utrolig skjønn.....

Lønnen er dårlig. Den gangen jeg var støttekontakt lå det på lønnstrinn 2. Hva det er nå vet jeg ikke.

Skrevet

Støttekontakt-ordningen organiseres litt forskjellig fra kommune til kommune, såvidt jeg har erfart.

Noen steder er det sosialkontoret som administrerer ordningen, andre steder "fritidsetaten" osv. Så ring den aktuelle kommunens sentralbord og spør! :-)

Det er mange ulike personer som kan få støttekontakt. Det er barn, unge og voksne, med fx ulike former for funksjonshemning, psykisk sykdom, sosiale problemer osv. Hensikten skal jo være å gi brukeren en mulighet for å ha en mer meningsfylt fritid, komme seg ut på aktiviteter man ellers ikke klarer uten litt assistanse, ev. at man ikke så lett kan få et sosialt nettverk på vanlig vis.

Selv var jeg tidligere støttekontakt for en ung jente med funksjonshemning. Det begynner å bli noen år siden nå, men det var i alle fall veldig givende! Lønn husker jeg ikke helt, men tror det var under 100 kr dengang, men som sagt er det en del år siden.

Det varierer vel også litt hvor mange timer som innvilges for den enkelte bruker, men 16 timer i måneden var ganske vanlig, altså ca 4 timer per uke.

Støttekontakten skal primært være for brukeren, men innebærer jo ofte også avlastning for foreldre eller andre som har den primære omsorgen. I alle fall hvis vi snakker om funksjonshemmede barn.

Ellers er det jo flere ordninger som også kan være aktuelle, som besøkshjem fx.

Gjest Calóni
Skrevet

Du henvender deg til kommunen. I Trondheim er det avdeling for kultur og fritid som gjelder, men det kan de svare deg på ved sentralbordet i kommunen.

Lønna her i kommunen ligger på ca 100 kroner timen, pluss ca 18 skattefrie kroner i timen i utgiftsdekning. Du kan få dekket bensinutgifter dersom du kjører med brukeren din, men jeg tror det må avtales særskilt.

Alle slags mennesker trenger støttekontakter. Det kan være barn som har det vanskelig hjemme, barn som har ADHD/autisme eller andre mer eller mindre alvorlige funksjonshemninger.

Det kan være ungdom/voksne med dårlig sosialt nettverk, kanskje med sosial angst, som trenger en "dytt" for å komme seg ut.

Det kan være folk med funksjonshemninger, enten fysisk eller psykisk eller begge deler, som ikke har muligheten til å komme seg ut av boligen sin uten hjelp.

Jeg har vært støttekontakt for tre personer. To voksne rullestolbrukere, og ei jente på ca 10 år. Jenta var normaltfungerende, det var familieforhold som utgjorde behovet.

Av rullestolbrukerne var det en som var 100% pleietrengende, og en som bare trengte en liten dytt for å komme igang med sosiale aktiviteter, da det er lett å isolere seg som rullestolbruker, i hans tilfelle fordi han ikke likte å be fremmede/venner om hjelp, pluss problemer med fremkommelighet.

Så støttekontakt er ikke noe man gjør for lønna si skyld, det er helt sikkert. I Trheim kommune har de fleste vedtak på maks tre timer i uken. Men man kan velge om man feks vil bruke seks timer annenhver uke istedet, det er gjennomsnittet som gjelder.

Du vil bli kalt inn til et intervju i kommunen, og der blir du spurt om interesser, erfaringer, etc. Dermed finner dere ev. en bruker som kan passe for deg.

Men husk at "arbeidet" med pårørende kan være vanskeligere enn selve støttekontaktjobben! Det er også viktig å sette grenser, og å holde seg innenfor tidsrammen man er gitt. Noen tror at støttekontakten blir en "venn" som får litt betalt bare, og at den kan benyttes ubegrenset. Om det er et barn, så skal ikke timene benyttes til (med mindre vedtaket tilsier det) følging til frisør, tannlege, lege etc. Det er fritidsaktiviteter det gjelder.

Vel, det var litt informasjon/erfaringer fra min side. Men du bør ringe kommunen din, og be om en samtale. Det taper du ingenting på, og de kan gi deg all informasjonen du vil. Det er mange "der ute" som trenger støttekontakt, så det er flott om noen har overskudd til det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...