Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går vel ikke an å skrive\si det? Det er jo kun verb i infinitiv som skal ha "å" foran seg? Likevel skrives det ofte på TV. Jeg synes det virker feil.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du kan ikke skrive "å ikke" som en setning. Det betyr jo ingenting.

Men i en sammenheng kan du skrive "å" foran "ikke".

ShitDiddelyDo
Skrevet

Altså: Ikke i hvilken som helst sammenheng.

Men i enkelte sammenhenger.

Skrevet

Nei, det er helt korrekt fordi det henviser/hører til verbet som kommer etter "ikke".

Jeg velger å ikke synge...

Ikke erstatter her f.eks å la vær/unngå... Div. eksempler!

Skrevet

Jeg er ikke enig.

Eksempel: "Jeg hater å ikke få sove", "Vi synes det er bedre å ikke tenke mer på det"

Dette synes jeg høres helt latterlig ut, både å si og skrive.

Jeg mener det mest korrekte ville være "Jeg hater ikke å få sove" og "Vi synes det er bedre ikke å tenke mer på det."

Skrevet

Jeg velger å ikke svare på spørsmålet ditt. :)

fordi svare er verb i infinitivtsform

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg er ikke enig.

Eksempel: "Jeg hater å ikke få sove", "Vi synes det er bedre å ikke tenke mer på det"

Jeg mener det mest korrekte ville være "Jeg hater ikke å få sove" og "Vi synes det er bedre ikke å tenke mer på det."

Du kan være så uenig du vil. Språkrådet har talt (dette ble diskutert her for ikke lenge siden, og mail ble sendt til språkrådet).

Hvis du likevel ikke vil skrive "jeg hater å ikke få sove", er det bare å skrive om setningen helt.

"Jeg hater ikke å få sove" er ikke spesielt god norsk.

Skrevet

Jeg er ikke enig.

Det er også riktig, men "ikke" er som regel en utvidelse av verbet fordi vi mangler "negative bøyninger".

Å ikke hoppe, betyr i realiteten å stå stille. :-)

Så det blir oftest en del av et verb.

Begge versjoner er riktige, men aldri med "og".

Og foran verb eller verb-forsterkelser er kun tillat når to sammenfaller.

Å hoppe og danse.

Skrevet

Jeg er ikke enig.

"Jeg hater å ikke få sove"

"Jeg hater ikke å få sove"

Disse utsagnene gir ulike meninger. Hvordan kan da det ene være 'latterlig'?

Skrevet

Du kan være så uenig du vil. Språkrådet har talt (dette ble diskutert her for ikke lenge siden, og mail ble sendt til språkrådet).

Hvis du likevel ikke vil skrive "jeg hater å ikke få sove", er det bare å skrive om setningen helt.

*lol*

denne setningen har jo en helt annen betudning.

Skrevet

Du har helt rett, fordi den siste setningen betyr egentlig:

Jeg er glad i å sove! :-)

Så det blir til og med en helt feil betydning.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du har helt rett, fordi den siste setningen betyr egentlig:

Jeg er glad i å sove! :-)

Så det blir til og med en helt feil betydning.

Nettopp.

ShitDiddelyDo
Skrevet

*lol*

denne setningen har jo en helt annen betudning.

Jeg vet. :)

Skrevet

Ja, "Jeg hater ikke å få sove" kan jo bety at man liker ikke spesielt godt å få sove, men hater det dog ikke ;-)

Når man sier "hater å ikke få sove", blir det tydeligere at ikke'n er koblet til "få sove" istedetfor hater...

Skrevet

Jeg er ikke enig.

"Jeg hater ikke å få sove."

Eh.. Jeg hater heller ikke å få sove. Det er igrunn ganske deilig å få sove litt.

Ser du ikke at de to setningene har ulik betydning? :-)

Skrevet

Jeg er ikke enig.

Tull på deg. Setningen om å ikke få sove blir tvetydig fordi du plasserer "ikke" feil.

Skrevet

Nå kommer alle til å tro at jeg er Moraki, men det er jeg ikke! :o)

Det er nemlig ikke så veldig lenge siden jeg hadde noen utbrudd av en annen verden her inne av akkurat samme grunn.

"Å ikke" er rene overgrepet mot ørene mine. Men ifølge norsk språkråd er det faktisk lov. *Grøss*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...