Gå til innhold

Ang. amming av større barn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjemme oss bort?
Skrevet

Jeg ammer fremdeles mitt barn på 20 mnd. Jeg har sett at flere her på dol synes det er ekkelt å se på mødre som ammer større barn, derfor ammer jeg helst uten noen ser det. Men i virkeligheten så sier folk det er flott jeg ammer. Noen ganger gjemmer jeg meg litt bort når jeg ammer mens jeg er på besøk men får da beskjed om at det ikke gjør de noe at jeg ammer. Flere jeg har snakket med synes jeg ikke skal bry meg om de som synes det er ekkelt. Hva mener folk flest tro?

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

4

• Moraki

4

• favn

3

• petter smart

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Når ungen har blitt så gammel, har dere overgått alle mine grenser....etter min mening bør man være ferdig med dette når ungen er rundt året. Over det blir det kræsj for meg...

Men dette er kanskje et utslag av misunnelse siden det lengste jeg fikk til var 2 mnd...

Skrevet

20 mnd. synes jeg ikke er så ille.. Men det begynner å krasje (for meg) når barnet er over 2 - iallefall når det er over 3 :)

Skrevet

Min ringe erfaring er at det ikke er avgrenset til mødre når det gjelder en viss aversjon mot amming av store barn i det offentlige rom. Også menn og fedre finner dette upassende, påtrengende og uestetisk.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg syns du bare skal amme ivei jeg :-)

Uten at jeg noen gang har ammet selv, så tenker jeg at jeg KANSKJE (jeg vet jo ikke før jeg ER der) uansett ville ønsket litt privatliv når jeg ammer og satt meg litt bort fra andre når vi har besøk eller er på besøk.

Gjest Persille
Skrevet

Hva folk flest mener vet jeg ikke, men jeg mener at amming hører spedbarnsstadiet til, og at barn som kan spise selv er for store til å ammes.

Ett år er greit - noe særlig lenger enn det synes jeg er både ufint å se på, og på grensen til ekkelt. Et lite menneske (ikke baby) som sutter på puppen til en voksen dame når det ikke er for maten sin del?

Nei takk...

Skrevet

Syns det er kjempeflott å amme lenge. Skulle gjerne gjort det selv, men mine slutta ved ett års alder, de ville ikke ha mer.

Ville ike ragert på at noen ammet en 2-åring, og hva folk gjør i privaten raker ikke meg. Men jeg hadde nok sperret opp øynene hvis en 4-åring ble ammet på kafe, ja, det hadde jeg.Men for all del....

Skrevet

Jeg syns du bare skal amme ivei jeg :-)

Uten at jeg noen gang har ammet selv, så tenker jeg at jeg KANSKJE (jeg vet jo ikke før jeg ER der) uansett ville ønsket litt privatliv når jeg ammer og satt meg litt bort fra andre når vi har besøk eller er på besøk.

Jeg synes at det ikke passer seg. Som nevnt allerede, hører det spedbarnsstadiet til. Det er unaturlig å la et barn som snart er 2 år (20 mnd) ammes.

Angela1365380318
Skrevet

Synest det er flott at kvinner ammer barn opp til et år. De må gjærne holde på litt lengre også, er litt rart å se, men jeg vet jo at det er kjempe bra for barnet!

Alle studier viser jo at barn som blir ammet har høyere inteligens, liten risiko for allergi og slikt. Jeg ser ikke ned på noen som ammer til ungen er 2 år. Over tre år synest jeg er sykt. En viss norsk forfatter ammet ungene til de begynte på skolen som 7 åringer, det er ekkelt, sykt og overgrep.

Skrevet

Hva folk flest mener vet jeg ikke, men jeg mener at amming hører spedbarnsstadiet til, og at barn som kan spise selv er for store til å ammes.

Ett år er greit - noe særlig lenger enn det synes jeg er både ufint å se på, og på grensen til ekkelt. Et lite menneske (ikke baby) som sutter på puppen til en voksen dame når det ikke er for maten sin del?

Nei takk...

Er det noe bedre med store mennesker som sutter på puppene til voksne damer da? Må innrømme at jeg gjør dette selv. Både sutter og koser.

Skrevet

Er det noe bedre med store mennesker som sutter på puppene til voksne damer da? Må innrømme at jeg gjør dette selv. Både sutter og koser.

På kafé?

Skrevet

På kafé?

Nei da. Der blir det kun litt kosing utenpå klærne.

Skrevet

Personlig synes jeg ikke man trenger å amme offentlig når barnet er så stort at det kommer gående bort til mor, løfter opp genseren og forsyner seg selv...

Da er også barnet såpass stort at det holder med en melkeskvett morgen og kveld, i ro og fred.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg synes at det ikke passer seg. Som nevnt allerede, hører det spedbarnsstadiet til. Det er unaturlig å la et barn som snart er 2 år (20 mnd) ammes.

Hvorfor er det unaturlig? Å amme et barn er vel noe av det mest naturlige i hele verden, hva/hvem er det som bestemmer når man skal slutte å amme?

Så vidt jeg har hørt er det nesten utelukkende positivt å amme barn, og så lenge både mor og barn trives med det, ser jeg ikke noe galt i det..

Skrevet

Da første barnet mitt var fyllt ett år, følte jeg at jeg "burde" slutte å amme, selv om ammingen gikk helt uten problemer, og både jeg og gutten trivdes med det. Sluttet da han var 14 mnd.

Med andre barnet ønsket jeg å fortsette lenger (bl.a. fordi jeg angret litt at jeg sluttet da førstemann var 14 mnd), og vi fortsatte til hun var 17 mnd.

Med tredjemann var jeg helt åpen på at hvis hun ville ha pupp til hun var rundt to år, så var det helt i orden for meg. Hun mistet imidlertid interessen da hun var 20 mnd. Da hadde hun fått kun hjemme og bare om morgenen siste måneden. Husker en av de siste dagene jeg ammet - vi var i kirka, hun var velødig trøtt, og begynte å rote under genseren min.... Det var litt flaut!

For min egen del har jeg ikke hatt noen problemer med å amme ute eller offentlig. Men jeg har jo forstått da at enkelte synes ikke dette ser noe greiet ut, og jeg har derfor prøvd å gjemme meg litt bort når barna har vært rundt halvannet år og ville ha pupp.

Skrevet

Nei da. Der blir det kun litt kosing utenpå klærne.

Litt sjenerøs tukling, altså. Det er greit!

Gjest Persille
Skrevet

*ler*

1 - du gjør det antagelig ikke i full offentlighet (?)

2 - da er det antagelig seksuelt for dere begge (og gir dermed henne noe også), og ikke under påskudd av at det helsemessig er bra for deg.

Skrevet

*ler*

1 - du gjør det antagelig ikke i full offentlighet (?)

2 - da er det antagelig seksuelt for dere begge (og gir dermed henne noe også), og ikke under påskudd av at det helsemessig er bra for deg.

Så veldig helsemessig bra er det ikke, for en risikerer jo både ørefiker og det som verre er. Huff så sure enkelte kvinner kan bli.

Neida, det er selvsagt seksuelt for begge to og gjøres så diskrè at forhåpentligvis ingen legger merke til det.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med det, skjønner ikke at det er noe å henge seg opp i. Men jeg tror ikke jeg ville ammet et barn på tre år. Det har ingenting med at det er ekkelt å gjøre, for det syns jeg ikke det er, men på et tidspunkt vil jeg "ha kroppen min tilbake".

WHO anbefaler jo amming i min 2 år ved siden av annen mat, og gjerne lenger.

Og hvorfor skal barnet nektes å få morsmelk når det endelig skjønner hvordan de skal finne frem til maten selv?

Skrevet

Personlig synes jeg ikke man trenger å amme offentlig når barnet er så stort at det kommer gående bort til mor, løfter opp genseren og forsyner seg selv...

Da er også barnet såpass stort at det holder med en melkeskvett morgen og kveld, i ro og fred.

Enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...