Gå til innhold

Ang. amming av større barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det unaturlig? Å amme et barn er vel noe av det mest naturlige i hele verden, hva/hvem er det som bestemmer når man skal slutte å amme?

Så vidt jeg har hørt er det nesten utelukkende positivt å amme barn, og så lenge både mor og barn trives med det, ser jeg ikke noe galt i det..

Fordi det er en moralsk grense for hvor stort barnet man ammer skal være. Det er tull å amme en to-åring. De fleste på den alderen kan fint drikke fra tutekopp o.l.

Du får gjøre som du vil da vet du, men det ser meget rart ut.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

4

• Moraki

4

• favn

3

• petter smart

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Synest det er flott at kvinner ammer barn opp til et år. De må gjærne holde på litt lengre også, er litt rart å se, men jeg vet jo at det er kjempe bra for barnet!

Alle studier viser jo at barn som blir ammet har høyere inteligens, liten risiko for allergi og slikt. Jeg ser ikke ned på noen som ammer til ungen er 2 år. Over tre år synest jeg er sykt. En viss norsk forfatter ammet ungene til de begynte på skolen som 7 åringer, det er ekkelt, sykt og overgrep.

7 år?? Hvilken forfatter var det? Sykt ja.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med det, skjønner ikke at det er noe å henge seg opp i. Men jeg tror ikke jeg ville ammet et barn på tre år. Det har ingenting med at det er ekkelt å gjøre, for det syns jeg ikke det er, men på et tidspunkt vil jeg "ha kroppen min tilbake".

WHO anbefaler jo amming i min 2 år ved siden av annen mat, og gjerne lenger.

Og hvorfor skal barnet nektes å få morsmelk når det endelig skjønner hvordan de skal finne frem til maten selv?

Jeg vil nå påstå at barna skjønner hvor melka kommer fra før de er ett år - så hvis det er et argument at en skal slutte når ungen skjønner hvor melka er, så må en slutte før de er ett år. Såvidt jeg vet, synes de fleste det er OK å amme en ettåring...

Jeg er altså enig med deg, Velouria, jeg synes ikke det er noe problem å amme store barn.

Det største barnet jeg har sett blitt ammet, var en treåring. Min gutt var da også tre år, og jeg kunne ikke tebke meg å amme han da....

Men jeg kunne nok ha fortsatt til de var 2,5... Vanskelig å sette en grense. For meg var det i det ene tilfellet en reise med jobben som gjorde at jeg sluttet (da andremann var 17 mnd) og i det andre tilfellet var det barnet som ikke ville ha mer. Første gangen følte jge meg litt presset til å slutte av omgivelsene...

Angela1365380318
Skrevet

7 år?? Hvilken forfatter var det? Sykt ja.

Det er skrevet om før her inne. Hun er norsk og litt kjent, og spesiell.

Var visst imot at 6åringene skulle begynne på skolen da den debatten var, for hun hadde en 6 åring og de andre barna hennes hadde hun ammet til de var 7 år.

Det er ganske sykt spør du meg.

Skrevet

Jeg anser ikke meg selv som noen snerpekjerring, men synes ikke det er så veldig behagelig å se på når en unge kommer springende til mor midt på en kafè, drar opp genseren og begynner å sutte på puppen. Synes det ser litt.... sykt ut.

Skrevet

Jeg anser ikke meg selv som noen snerpekjerring, men synes ikke det er så veldig behagelig å se på når en unge kommer springende til mor midt på en kafè, drar opp genseren og begynner å sutte på puppen. Synes det ser litt.... sykt ut.

Hvor mange ganger har du vært vitne til dette?

Jeg spør ikke for å være frekk, jeg bare lurer.

Skrevet

Hvor mange ganger har du vært vitne til dette?

Jeg spør ikke for å være frekk, jeg bare lurer.

Jeg kan nok telle dem på en hånd. Det har skjedd noen ganger på kafè og på en 17.mai tilstelning på skolen.

Gjest Persille
Skrevet

Så veldig helsemessig bra er det ikke, for en risikerer jo både ørefiker og det som verre er. Huff så sure enkelte kvinner kan bli.

Neida, det er selvsagt seksuelt for begge to og gjøres så diskrè at forhåpentligvis ingen legger merke til det.

*fnise*

Eller på café om du er skikkelig gæærn...

Skrevet

Syns det er kjempeflott å amme lenge. Skulle gjerne gjort det selv, men mine slutta ved ett års alder, de ville ikke ha mer.

Ville ike ragert på at noen ammet en 2-åring, og hva folk gjør i privaten raker ikke meg. Men jeg hadde nok sperret opp øynene hvis en 4-åring ble ammet på kafe, ja, det hadde jeg.Men for all del....

Har en slekning i helsevesenet. H*n anbefaler ammende mødre å gi en skvett morsmelk daglig også til større barn i vinterhalvåret for å gi dem en dose antistoffer.

Altså blande ut i melka deres eller gi dem med kopp.

Høres ikke helt.ehm.....bra ut, på en måte, noen synspunkter på dette ?

Skrevet

Har en slekning i helsevesenet. H*n anbefaler ammende mødre å gi en skvett morsmelk daglig også til større barn i vinterhalvåret for å gi dem en dose antistoffer.

Altså blande ut i melka deres eller gi dem med kopp.

Høres ikke helt.ehm.....bra ut, på en måte, noen synspunkter på dette ?

Nei.... Det har ikke jeg gjort, selv om jeg er FOR langvarig amming.

Det jeg derimot har brukt morsmelk til, utenom næring til minstebarnet, er ved øyebetennelse! Morsmelk fungerer ypperlig til dette, til både voksne og barn. Har brukt det på meg selv også :-)

Skrevet

Det har ingenting med å være snerpete å gjøre. Snarere sunn oppdragelse. Går ikke an å ha unger som løper bort til mora og skal patte.

Skrevet

Jeg vet det kan virke støtende på enkelte, derfor menter jeg man bør gjemme seg bort litt. Dersom man får beskjed om at det ikke er nødvendig er det jo greit. Nå har jo amming flere egenskaper enn å bare være mat, og det anbefales å amme barnet til det er 2 år - derfor bør man gjøre alt annet enn å skamme seg når man ammer større barn.

Skrevet

Er det noe bedre med store mennesker som sutter på puppene til voksne damer da? Må innrømme at jeg gjør dette selv. Både sutter og koser.

Men kanskje ikke på kjøpesenteret eller i et møte?

Skrevet

Søstra mi gjorde som deg - og jeg syns det var motbydelig - når du først spør :) men vi er ulike. Jeg VET at det anbefales - jeg syns likevel ikke noe om det.

Skrevet

Det er skrevet om før her inne. Hun er norsk og litt kjent, og spesiell.

Var visst imot at 6åringene skulle begynne på skolen da den debatten var, for hun hadde en 6 åring og de andre barna hennes hadde hun ammet til de var 7 år.

Det er ganske sykt spør du meg.

Det er hun som heter .........fanken da - - Gro et eller annet?

Skrevet

Er det noe bedre med store mennesker som sutter på puppene til voksne damer da? Må innrømme at jeg gjør dette selv. Både sutter og koser.

Man gjør vel nettopp slike ting med voksne folk som man IKKE gjør med barna sine - det er vel det som er poenget....at menn har stor glede av pupper (fettklumper med kjertler i) - er vel ganske vanlig=? :)

Skrevet

Personlig synes jeg ikke man trenger å amme offentlig når barnet er så stort at det kommer gående bort til mor, løfter opp genseren og forsyner seg selv...

Da er også barnet såpass stort at det holder med en melkeskvett morgen og kveld, i ro og fred.

Enig med deg;)

Gjest lille rosinen
Skrevet

Fordi det er en moralsk grense for hvor stort barnet man ammer skal være. Det er tull å amme en to-åring. De fleste på den alderen kan fint drikke fra tutekopp o.l.

Du får gjøre som du vil da vet du, men det ser meget rart ut.

Moralsk grense? Hva er moralen her da...? Er det umoralsk å amme en toåring? Hvordan da?

Ja, en toåring klarer fint å drikke fra en tutekopp, men er jo mye ekstraarbeid å først pumpe, så varme det opp og ha det på flaske før ungen får det i forhold til å bare gi pupp. Også får man den ikke samme nærheten og kosen med flaske som med pupp.

Eller, mente du kanskje at barnet skulle få kumelk på flaske i steden for pupp? Brystmelk er jo sunnere og bygger immunforsvar så jeg ser ikke poenget med heller.

Mener egentlig ikke å være kranglete. Mener heller ikke å prøve å "omvende" deg. Vil bare høre hva du tenker, for jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være så gærent å amme en toåring... Så lenge det er positivt for både mor og barn.

Skrevet

Moralsk grense? Hva er moralen her da...? Er det umoralsk å amme en toåring? Hvordan da?

Ja, en toåring klarer fint å drikke fra en tutekopp, men er jo mye ekstraarbeid å først pumpe, så varme det opp og ha det på flaske før ungen får det i forhold til å bare gi pupp. Også får man den ikke samme nærheten og kosen med flaske som med pupp.

Eller, mente du kanskje at barnet skulle få kumelk på flaske i steden for pupp? Brystmelk er jo sunnere og bygger immunforsvar så jeg ser ikke poenget med heller.

Mener egentlig ikke å være kranglete. Mener heller ikke å prøve å "omvende" deg. Vil bare høre hva du tenker, for jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være så gærent å amme en toåring... Så lenge det er positivt for både mor og barn.

er det ikek bare de aller første ukene at morsmelk inneholder immunfremmende stoffer?

Gjest lille rosinen
Skrevet

er det ikek bare de aller første ukene at morsmelk inneholder immunfremmende stoffer?

Det er kanskje det...? Jeg mener jeg har hørt at det er bra for barnets immunforsvar, også i forhold til allergi at han/hun får amme lenge. Hva lenge er er jo relativt da... Og jeg kan jo ta feil! Lurer på om ikke noen andre har skrevet det i et svar på denne linken også..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...