Sør Skrevet 12. mars 2001 Del Skrevet 12. mars 2001 Hei, Jeg har 3 visdomstenner som (etter det jeg husker) ligger "feil vei". Jeg får vondt "bakerst i underkjeven" noen ganger (pleier vare en dag eller to) - utenom disse periodene er jeg hverken plaget av tenner eller visdom! :-) Ettersom jeg har både Morbus Addisons (gjør at sår noenganger vokser rart, fordi jeg alltid har "feil" konsentrasjon kortisol i blodet) samt diabetes, så har jeg vurdert å fjerne disse nå, istedet for å vente til jeg evt. får senkomplikasjoner fra diabetesen. Hvordan og ikke minst HVEM gjør dette? På SiR i Stavanger har de visst en tannlegekirurg (eller noe slikt) - hvordan kommer man til en slik skapning? Hvilken type bedøvelse er aktuell når man skal fjerne disse? Går det an å få full narkose? Blir alle visdomstennene vanligvis trukket samtidig? Hvor "ille" blir det så? Morbus Addisons er jo en slags "stress-sykdom", så hvordan er det mulig å redusere "stress-reaksjonen" i kroppen? Er det vanlig at man ikke kan spise "normal mat" i flere dager? (Tenker her på diabetesen. Det er ikke lett å skifte diett.) Siden tannlegen er på sykehuset, betyr det at staten dekker dette? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21892-flere-tenner-enn-visdom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 13. mars 2001 Del Skrevet 13. mars 2001 Hei Sør. Vi er ikke så *triggerhappy* ovenfor visdomstenner som vi var. Tenner som ikke er frembrudt og som ligger stabilt og oppfører seg pent kan bare få være i fred. (kanskje det betyr et lite lager av visdom også) For å få fjernet dem, hvis du må, lar du din tannlege henvise deg. Jo flere tenner som fjernes på en gang, jo større blir jo plagene etterpå, -der og da. På den annen side er det hele over. Du kan begynne å fortære din vanlige kost etter noen timer, men må regne med å gå på antibiotika en ukes tid på grunn av diabetesen. Lykke til:-)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21892-flere-tenner-enn-visdom/#findComment-94205 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 13. mars 2001 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2001 Hei Sør. Vi er ikke så *triggerhappy* ovenfor visdomstenner som vi var. Tenner som ikke er frembrudt og som ligger stabilt og oppfører seg pent kan bare få være i fred. (kanskje det betyr et lite lager av visdom også) For å få fjernet dem, hvis du må, lar du din tannlege henvise deg. Jo flere tenner som fjernes på en gang, jo større blir jo plagene etterpå, -der og da. På den annen side er det hele over. Du kan begynne å fortære din vanlige kost etter noen timer, men må regne med å gå på antibiotika en ukes tid på grunn av diabetesen. Lykke til:-)) Hei, Tusen takk for svar. " Vi er ikke så *triggerhappy* ovenfor visdomstenner som vi var." Godt at de ikke blir skutt fulle av bly ved første anledning! ;-) === Jeg må innrømme at jeg egentlig er mye mer urolig for Addisons enn diabetesen. Addisons er jo mer "skummel", fordi jeg kan ikke måle kortison på samme måte som man kan måle blodglukosen. Diabetesen er under 2 år gammel, så jeg har ikke senkomplikasjoner. Kortisonbehovet varierer jo etter hvor mye kroppen skal "reparere" seg selv, og hvor mye stress jeg utsettes for. Dette er jo veldig vanskelig å måle. Hvor "ille" er det å operere ut én visdomstann? Blir kjeven veldig mye større? Hvor lenge? === Siste spørsmål: etter det jeg husker er det gratis å trekke tenner i Norge? (Jeg har bodd så mange år i utlandet, jeg blander regelene i de forskjellige landene.) Vil det si at hvis jeg henvises til tannkirurg så betaler trygdekontoret? Regner ellers med at slikt blir en veldig kostbar affære? Ca hvor mye koster slikt til "vanlig"? (En kollega på arbeid fikk akkurat 40000 i tannlege-regning...) På forhånd tusen takk for svar! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21892-flere-tenner-enn-visdom/#findComment-94228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.