Gå til innhold

En historie til ettertanke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når tingene i livet ditt virker nesten uoverkommelig; når 24 timer i døgnet ikke er nok, så husk på syltetøyglasset og kaffen...

En dansk professor sto foran sine filosofistudenter med en del ting foran seg. Da timen begynte, tok han, uten et ord, fram et meget stort og tomt syltetøyglass som han begynte å fylle med golfballer. Da han hadde gjort det, spurte han klassen om glasset var fullt og de var enige om at det var det.

Så tok professoren fram en kasse småstein og begynte å helle dem ned i glasset. Han ristet glasset lett så steinene fordelte seg mellom golfballene. Deretter spurte han igjen studentene om glasset var fullt, og det mente klassen at det var.

Deretter tok professoren fram en kasse sand og begynte å helle sanda opp i glasset. Sanda fylte naturligvis det resterende rommet i glasset. Igjen spurte han om glasset var fullt. Klassen svarte ensstemmig ja.

Til slutt tok professoren to kopper kaffe opg helte dem opp i glasset. Hulrommet som var mellom sandkornene ble nå effektivt fylt. Studentene lo.

"Nåvel", sa professoren da latteren var stilnet av. "Hvis dere nå kan forestille dere at dette glasset representerer livet deres:

Golfballene er de viktigste tingene i livet - familie, kjærester, barn, helse, venner og yndlingspasjoner - de tingene som, selv om alle andre ting gikk tapt, alikevel ville gjøre at livet syntes meningsfullt.

Småsteinene er de andre tingene som betyr noe - sånn som jobb, hus, bil osv.

Sanden er alle de andre småtingene."

Professoren fortsatte:"Hvis dere putter sanden oppi glasset først, er det ikke plass til verken småsteinene eller golfballene.

Det samme gjelder i livet. Hvis dere bruker all deres energi og tid på de små ubetydelige tingene, får dere aldri plass til det som er viktig for dere.

Vær oppmerksom på de tingene som er avgjørende for å bli lykkelig. Lek med barna! Pass på helsa! Inviter partneren på middag!

Ta enda en runde på golfbanen.

Det vil alltid være tid til å gjøre rent huset og vaske bilen.

Ta dere av golfballene først - de tingene som virkelig betyr noe. Få styr på det dere vil prioritere - resten er bare sand."

En av studentene rakte hånden i været og spurte hva kaffen representrete.

Professoren smilte: "Jeg er glad du spør: Det er bare for å vise, at uansett hvor fullt livet ditt synes å være, så er det alltid plass til et par kopper kaffe sammen med en venn!"

Skrevet

Fikk høre den historien når jeg tok filosofi i fjor. Så jeg sier takk for at du la den ut, den er en av mine favoritter! :-)

Skrevet

Veldig god historie!!!

Skal få min mann til å lese den...

Skrevet

Da jeg hørte denne historien for første gang for minst 5 år siden skulle det være ØL, ikke kaffe :-)

Skrevet

Jeg har hørt samme historie, bare litt forskjelling. Jeg liker denne versjonen bedre:

Bytt ut ordet golfballer med "store steiner" (da passer de andre tingene bedre inn liksom).

Bytt ut kaffen med et stort glass øl.

Og da kan man tilføye helt til sist: "Moralen er: uansett hvor mye du fyller livet ditt med, er det alltid plass til en øl!"

Gjest "skara"
Skrevet

Jeg har hørt samme historie, bare litt forskjelling. Jeg liker denne versjonen bedre:

Bytt ut ordet golfballer med "store steiner" (da passer de andre tingene bedre inn liksom).

Bytt ut kaffen med et stort glass øl.

Og da kan man tilføye helt til sist: "Moralen er: uansett hvor mye du fyller livet ditt med, er det alltid plass til en øl!"

øl, øl og mere øl ha ha ha ha

Gjest sjøstjerna
Skrevet

øl, øl og mere øl ha ha ha ha

sukk

hva med de som ikke liker øl?

:-)

Skrevet

sukk

Vi bytter ut ølen med cola, så blir det gøtt!

Gjest "skara"
Skrevet

sukk

Liker ikke øl jeg heller!

vi to kan ta en pærecider i stede :))))

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Liker ikke øl jeg heller!

vi to kan ta en pærecider i stede :))))

ok, pæresider til golballer, stein og sand.

Får vann i munnen...

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Vi bytter ut ølen med cola, så blir det gøtt!

Tja, cola og golfballer går vel også bra?

;-)

Gjest "skara"
Skrevet

ok, pæresider til golballer, stein og sand.

Får vann i munnen...

+++ veldig sprudlende :)))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...