Gå til innhold

Opereres eller ikke opereres, det er spørsmålet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selsagt skal du ta en operasjon for å bedre din helse! Du har betalt skatt i mange år, så jammen har du krav på hjelp fra helsevesenet!

Du trenger ikke å fortelle arbeidsgiveren hva operasjonene går ut på, si bare at du kommer til å være sykmeldt circa så lenge på grunn av en operasjon. At det ikke er noe farlig, og at du kommer tilbake, men at du altså blir sykmeldt så og så lenge.

Jeg har selv hatt en underlivsoperasjon, og var sykemeldt i 6 uker, og ingen stilte noe spørsmål da jeg bare sa det slik.

Det er en stor fordel om arbeidsgiveren får vite så tidlig som mulig når du blir borte. Du får som regel vite datoen for operasjonen i god tid før, minst en måned før tror jeg. Du kan jo ringe dem og be om du kan få vite det så lang tid i forveien som mulig, slik at det blir lettere for arbeidsgiveren å gi deg permisjon.

Ta operasjonen din med god samvittighet! Og hvil ut så godt og lenge du kan etterpå. Lykke til!

Takk :-)

Det virker på de svarene jeg har fått, som om jeg bør kunne ta operasjonen uten dårlig samvittighet...

Skal ta enda en prat med min kjære og så ringe sykehuset på mandag for å høre om det med tidpunktet. Jeg sa at det passet best etter slutten av mars, pga en ferie jeg skal på (legen spurte om det). I ettertid kom jeg på at vi planlegger jo påskeferie på fjellet som vanlig, og det optimale hadde vært om operasjonen ble tatt etter påske. Kan jeg spørre om det?

En ting som taler MOT operasjon nå i vår, er at mannen min jobber alltid veldig mye i april, mai og juni, men jeg kan sikkert få litt hjelp med ungene av min mor og min søster....

Hadde du små barn da du tok din operasjon? Hvordan fungerte hverdagen de første dagene etter? Var du sengeliggende? Orket du. f.eks å skifte bleie eller kle et barn? Hva med husarbeid? Hva med turgåing?

Gjest har gjort det samme
Skrevet

Takk :-)

Det virker på de svarene jeg har fått, som om jeg bør kunne ta operasjonen uten dårlig samvittighet...

Skal ta enda en prat med min kjære og så ringe sykehuset på mandag for å høre om det med tidpunktet. Jeg sa at det passet best etter slutten av mars, pga en ferie jeg skal på (legen spurte om det). I ettertid kom jeg på at vi planlegger jo påskeferie på fjellet som vanlig, og det optimale hadde vært om operasjonen ble tatt etter påske. Kan jeg spørre om det?

En ting som taler MOT operasjon nå i vår, er at mannen min jobber alltid veldig mye i april, mai og juni, men jeg kan sikkert få litt hjelp med ungene av min mor og min søster....

Hadde du små barn da du tok din operasjon? Hvordan fungerte hverdagen de første dagene etter? Var du sengeliggende? Orket du. f.eks å skifte bleie eller kle et barn? Hva med husarbeid? Hva med turgåing?

Nei jeg hadde ikke små barn. Jeg følte meg igrunnen ganske dårlig og utafor veldig lenge (et par uker), hovedgrunnen var kanskje ikke operasjonssmertene i seg selv, men at jeg fikk total forstoppelse.

Mange opplever det vanskelig å få tarmen i gang igjen etter å ha fått narkose. Det lønner seg å prøve å gå mye, og å drikke avføringsmiddel fra dag 1.

Jeg husker også at jeg ikke skulle løfte tungt på flere uker, så det med små barn kan være vanskelig. Det er viktig å forberede dem på at du ikke kan bære dem. Kanskje de kan sitte ved siden av deg (lesing/synging osv) ekstra mye istedenfor?

Ønsker deg lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...