Gå til innhold

jeg er så sliten og trøtt! :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hvilket forum dette passer.... Det handler om søvnbehov, og utmattelse.

Jeg kommer meg såvidt gjennom arbeidsuka, men jeg må legge meg klokka ti hver dag. Det er ikke særlig mye annet jeg får gjort enn å jobbe, spise og sove. Men jeg er ute en tur hver dag!

Likevel har jeg et enormt behov for søvn, og føler aldri at kroppen er uthvilt. Det er forferdelig slitsomt.De to siste dagene har jeg sovet i 12 timer. Vanligvis trenger jeg 8.

Men hva er riktig å gjøre? kan jeg sov til jeg føler meg uthvilt, eller kan jeg absolutt ikke sove 12-16 timer? (jeg sover som en stein hver natt)

Skrevet

Jeg ville ikke sovet for mye.

ok, men hva skal jeg da gjøre? Bare ligge stille på sofaen? Jeg henger nesten ikke sammen, så noe må endres. Jeg føler meg også stresset. Jeg har en vanlig arbeidsuke, ingen overtid. Jeg er ute i to timer om dagen.

Skrevet

ok, men hva skal jeg da gjøre? Bare ligge stille på sofaen? Jeg henger nesten ikke sammen, så noe må endres. Jeg føler meg også stresset. Jeg har en vanlig arbeidsuke, ingen overtid. Jeg er ute i to timer om dagen.

Hvis du ikke finner noen grunn til at du er så sliten og trøtt så kan det være lurt å ta noen prøver hos lege. Jernlagre, b12, stoffskiftet og litt sånn...

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Nå vet jeg ikke så mye om det her emnet, men går det ann at du er deprimert?

Etter som jeg har forstått kan man være deprimert uten å være trist? Så kanskje en tur til legen er et skritt i riktig retning? Og kanskje anti-depressiva?

Eller kanskje 4 ukers ferie- bort fra ALT det du er sliten ifra? På en reise, hvor alt er planlagt av andre, og du kan bare nyte tilværelsen? Hvor turer er guidede? Og hvor du etterpå kan spise ute sammen med resten av turgjengen? Da ville du fått påfyll av masse positive opplevelser- som kanskje ville vært oppkvikkende?

Skrevet

En tur til legen er på sin plass når du er så sliten som du sier.

Skrevet

Anbefaler deg å dra til legen og ta mange blodprøver. Trøtthet og utmattelse er symptomer på flere kroniske sykdommer. Selv hadde jeg det som deg før jeg fant ut at jeg hadde cøliaki.

Skrevet

Nå vet jeg ikke så mye om det her emnet, men går det ann at du er deprimert?

Etter som jeg har forstått kan man være deprimert uten å være trist? Så kanskje en tur til legen er et skritt i riktig retning? Og kanskje anti-depressiva?

Eller kanskje 4 ukers ferie- bort fra ALT det du er sliten ifra? På en reise, hvor alt er planlagt av andre, og du kan bare nyte tilværelsen? Hvor turer er guidede? Og hvor du etterpå kan spise ute sammen med resten av turgjengen? Da ville du fått påfyll av masse positive opplevelser- som kanskje ville vært oppkvikkende?

depresjon ja. Det er derfor jeg også har lagt innlegget på psykiatri. Jeg har slitt med depresjon i flere år, men nå har jeg kommet ut i en jobb der jeg stortrives! Jeg føler meg glad, men er veldig stresset. Jeg spiser mer enn nødvendig osv.. Jeg føler vel egentlig at jeg har kommet meg ut av depresjonen.

Den ferieturen du beskriver høres fantastisk ut! Vi forsøkte å feriere under depresjonen min, men det ble ikke noen suksess. Nå derimot tenker jeg det ville vært herlig. Men samboeren min jobber så mye, og jeg har ikke råd til å ta meg fri, jeg som akkurat har begynt å tjene penger :-)

Men tusen takk for rådet:-)

Skrevet

Anbefaler deg å dra til legen og ta mange blodprøver. Trøtthet og utmattelse er symptomer på flere kroniske sykdommer. Selv hadde jeg det som deg før jeg fant ut at jeg hadde cøliaki.

ja, jeg får nok gjøre det. Jeg har også mye problemer med fordøyelsen. Romling og vondt, oppblåst

Skrevet

En tur til legen er på sin plass når du er så sliten som du sier.

ja, jeg må vel det. Jeg er bare så lei av det hele. Det er så vanskelig å gå til lege med slike symptomer. Jeg har avfunnet meg med at det skyldes depresjon, men nå er jeg over den depresjonen. Likevel henger de fysiske symptomene med.

Skrevet

Hvis du ikke finner noen grunn til at du er så sliten og trøtt så kan det være lurt å ta noen prøver hos lege. Jernlagre, b12, stoffskiftet og litt sånn...

Ikke bare b12, be dem ta alle vit. prøver

Skrevet

Dra til legen og få sjekket blodprosenten din. Er den lav, blir du trøtt, slapp og tiltaksløs.

Er du deprimert, blir du slapp av det også.

Skrevet

ja, jeg får nok gjøre det. Jeg har også mye problemer med fordøyelsen. Romling og vondt, oppblåst

Typiske symptomer på cøliaki det, så ville sjekket. Kan selvfølgelig være andre ting og

Skrevet

Typiske symptomer på cøliaki det, så ville sjekket. Kan selvfølgelig være andre ting og

cøliaki? Hvordan finner de ut om man har det da? Huff det må bare være marerittet da, jeg elsker alt med mel :-/

Skrevet

cøliaki? Hvordan finner de ut om man har det da? Huff det må bare være marerittet da, jeg elsker alt med mel :-/

Spør legen din om å ta blodprøver for å sjekke det, men for å være sikker, må du ta gastroskopi. Er da mye bedre å kutte ut gluten hvis du blir frisk?? Finnes mange glutenfrie produkter og mye glutenfritt mel. Helt uproblematisk å leve sånn synes jeg. Produktene er dyrere, men så får man også ca 1650 kr i måneden i støtte. Ubehandlet cøliaki kan forresten også gi psykiske problemer

Skrevet

Spør legen din om å ta blodprøver for å sjekke det, men for å være sikker, må du ta gastroskopi. Er da mye bedre å kutte ut gluten hvis du blir frisk?? Finnes mange glutenfrie produkter og mye glutenfritt mel. Helt uproblematisk å leve sånn synes jeg. Produktene er dyrere, men så får man også ca 1650 kr i måneden i støtte. Ubehandlet cøliaki kan forresten også gi psykiske problemer

tusen takk for godt råd! Jeg prøver ikke stille diagnosen selv altså, men det er greit å kjenne til forskjellige muligheter for å få en grundig sjekk. Jeg er så beskjeden hos legen, så jeg får nesten aldri noe særlig undersøkelse. De har jo så dårlig tid også, så man må stå på krava!

Takk Mari :-)

Skrevet

Det kan være et utall av ulike diagnoser/årsaker, så du bør uansett ta en lege-undersøkelse med urin- og blodprøver.

Skrevet

Vil en blodprøve alltid gi indikasjon på cøliaki hvis man har det? (Selv om det må bekreftes med gastroskopi etterpå altså).

Eller kan man ha cøliaki uten at dette slår ut på noen blodprøve?

Skrevet

Vil en blodprøve alltid gi indikasjon på cøliaki hvis man har det? (Selv om det må bekreftes med gastroskopi etterpå altså).

Eller kan man ha cøliaki uten at dette slår ut på noen blodprøve?

Man kan ha cøliaki uten at det gir utslag på blodprøve, ja.

Skrevet

Prøv å sov 6-8 timer hver natt i noen uker. Jeg tror du sover for mye. Hjernen og kroppen din våkner ikke skikkeliog før du legger deg igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...