Gå til innhold

ost og vinkveld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått invitasjon om å komme på ost og vinkveld. Skulle ta med en ost og en vin.

Hva slags vin har man til slike kvelder da? Hvit eller rød? Jeg har ikke vært på ost, kjeks, vinkveld før nei.

Skrevet

Jeg drikker ikke rødvin så jeg hadde garantert tatt med en hvit en jeg liker selv. :o) Ta med noe du selv synes er godt, det er jo hele poenget.

Gjest ostekone
Skrevet

rødvin

smakfull ost. alt går an! alt fra blå muggost til vanlig norvegia og smøreost. ikke brunost eller gammelost eller geitost.

Skrevet

Rødvin er mest vanlig, men hvitvin er også greit.

I ostedisken i butikken finner du helt sikkert god ost. Alt fra smøreost til gräddost og gulost.

Skrevet

Hvitvin sies jo å være det riktige til ost. Men jeg hadde tatt med rødvin allikevel, for jeg er ikke så glad i hvitvin.

Skrevet

Ta med noe du synes er godt.

Gode tips til ost er Morbiére, Talleggio eller Manchego. :)

Gjest tips vin til mat
Skrevet

Ost og vin

"Rødvin og ost" er å regne som et fast, nasjonalt uttrykk, og kan tilskrives den gastronomisk sett lite kreative 1968-generasjonen, som ikke har tilført vår lokale gastronomi noe som helst av varig betydning; det måtte i så fall være grillpølse med rekesalat, Thousand Island-dressing og biff & (pose)bearnaise.

Ost er et område hvor du kan eksperimentere noenlunde fritt uten risiko for å spolere måltidet. Normalt serveres flere oster, enten som tillegg til eller som erstatning for dessert, og det skal mye til for at samtlige oster er resistente mot enten røde eller hvite viner. I Norge hersker stadig - noe overraskende - den cerebrale oppfatning at rødvin, ost og kjeks (og stangselleri) er en særlig vellykket kombinasjon. Ser vi bort fra det famøse i å servere stangselleri til ost og vin (smak selv!), kan dette være en god kombinasjon, men det avhenger fullt og helt av hvilke oster som serveres, og i hvilken modningsgrad de befinner seg på.

Enkelte retningslinjer eksisterer, men ofte viser det seg at både røde og hvite vinvalg kan passe godt, ofte da på bakgrunn av ostenes modningsgrad. Harde eller faste løpeoster, herunder lokale og forholdsvis milde typer som jarlsberg, norvegia og sveitser, fungerer gjennomgående best ledsaget av hvitvin med god vekt, for eksempel chardonnay uten oversjøisk plastkarakter; aller helst en moden hvit burgunder, hvit rhône og jura-vin. Rødviner kan brukes, men vin med solid tannin-struktur blir for tørre for slike oster. Mektige og staute engelske cheddartyper, med diger munnfølelse og sterk smakskonsentrasjon, bør avgjort ledsages av rødviner, gjerne en barolo, barbaresco, eller en amarone. God parmesan trenger et tilsvarende vinvalg. Smakssterke kittmodne oster som port salut, pont-l´eveque, maroilles eller livarot skal som regel drikkes i kombinasjon med rødvin, men svært modne utgaver lar seg vanskelig kombinere med vin overhodet. Hva med et glass balsamico, eller en utgammel og volatil madeira? Hvitskimmeloster (brietyper og for eksempel camembert) er gjerne fete, mens overflaten er tørr og bitter. Rødvin med mye tannin reagerer uheldig på bitterstoffene, og reagerer likeledes dårlig i møte med ostestoffet. Syrlige, lette rødviner går brukbart; hvitvin med noe alder fra rhûne og jura går likeledes bra

http://home.online.no/

~bjuk/mat/vintilmat/

vin_til_mat.htm

Skrevet

Jeg drikker ikke rødvin så jeg hadde garantert tatt med en hvit en jeg liker selv. :o) Ta med noe du selv synes er godt, det er jo hele poenget.

Chatau Bonnet ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...