Gå til innhold

Erfaringer med p-plaster?

Anbefalte innlegg

Gjest Studinen da vettu:)
Skrevet

Jeg har vært kjempefornøyd med p-pillen Yasmin, men pga vestibulitt har jeg nå blitt anbefalt å slutte med det. Skal gå en stund uten prevensjon, men planlegger nå hva jeg skal begynne med når jeg er "friskmeldt".

Har lest at det er virkestoffet gestagen i p-pillen som kan føre til vestibulitt eller gjøre vondt verre (de gjør slimhinnene skjørere). Finnes dette stoffet i p-plasteret?

Og så lurer jeg på om det er veldig dyrt?

Og ellers alle erfaringer, positive eller negative, dere måtte ha :-)

Uff, savner Yasmin allerede.. jaja :-/

Gjest Ikke akkurat nå
Skrevet

Litt utenom tema, men.. Hvordan fikk du diagnosert vestibulitt? Hadde du vondt bare ved samleie/berøring, eller ellers også? Mistenker at jeg kan ha det.. :(

Gjest Studinen da vettu:)
Skrevet

Litt utenom tema, men.. Hvordan fikk du diagnosert vestibulitt? Hadde du vondt bare ved samleie/berøring, eller ellers også? Mistenker at jeg kan ha det.. :(

Jeg har ikke fått diagnosen helt sikkert, men alt tyder på at det er vestibulitt.

Tror du kan finne det ut ved å kjenne med en q-tip på innsiden av kjønnsleppene. Hvis det svir eller gjør vondt da, kan det fort være vestibulitt (hvis du ikke har verken sopp eller kjønnssykdommer).

Du burde komme deg til en gynekolog, jo fortere du får behandlet det hvis det er vestibulitt, jo bedre.

Noen nyttige linker:

http://www.kanalen.org/vestibul

it/

www.vestibulit.com

Tips er: slutte på p-piller (som jeg skrev i innlegget), slutte med g-streng, unngå for mye bruk av tamponger, sove uten truse, ikke dusje hele tiden (vann kan irritere), smøre med olje (litt usikker på hva slags, se hva du finner på nettsidene).

Som sagt, det beste er å dra til en gynekolog og finne ut hva som feiler deg:) Det er utrolig kjipt å være plaget av dette..

Gjest Ikke akkurat nå
Skrevet

Jeg har ikke fått diagnosen helt sikkert, men alt tyder på at det er vestibulitt.

Tror du kan finne det ut ved å kjenne med en q-tip på innsiden av kjønnsleppene. Hvis det svir eller gjør vondt da, kan det fort være vestibulitt (hvis du ikke har verken sopp eller kjønnssykdommer).

Du burde komme deg til en gynekolog, jo fortere du får behandlet det hvis det er vestibulitt, jo bedre.

Noen nyttige linker:

http://www.kanalen.org/vestibul

it/

www.vestibulit.com

Tips er: slutte på p-piller (som jeg skrev i innlegget), slutte med g-streng, unngå for mye bruk av tamponger, sove uten truse, ikke dusje hele tiden (vann kan irritere), smøre med olje (litt usikker på hva slags, se hva du finner på nettsidene).

Som sagt, det beste er å dra til en gynekolog og finne ut hva som feiler deg:) Det er utrolig kjipt å være plaget av dette..

Tusen takk for langt og godt svar. :) Men har lest at de med vesibulitt bare har smerter ved berøring. Stemmer dette i ditt tilfelle? Jeg har nemlig vondt uavhengig av berøring, men selvsagt vondere ved samleie (ikke ulidelig vondt, men...)

Skrevet

I følge norsk elektronisk legehåndbok er det p-piller som man ikke bør bruke ved vestibulitt. Den sier ingenting om at man ikke kan bruke annen type prevensjon (selv om de fleste typer hormonell prevensjon inneholder gestagener).

Årsakene til vestibulitt er lite kjent, og man sier at p-pillebruk er en risikofaktor - uten at man helt vet hvorfor.

Jeg vet mange som er svært fornøyde med p-plasteret - man trenger ikke huske det ofte, det sitter godt fast, og synes nesten ikke, og det er veldig sikkert.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...