Gjest midia Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Herregud hva skjer tro? Guttungen fikk skikkelig støt i fingrene av museputa på sin nye bærbare pc! maskinen slo seg av selv etterpå. Hva skjer? Dette må da være riv ruskende galt vel? 0 Siter
Dorthe Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Det skjer meg hele tida. Tror ikke det er noe farlig. Men jeg er tydelig elektrisk altså, får ofte støt når jeg tar på bilen også. 0 Siter
Prozak Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Kan vel neppe være noe annet enn statisk elektrisitet. Det finnes ikke strøm i pc-en som er sterk nok til å gi et merkbart støt. "............................................" 0 Siter
Gjest midia Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Kan vel neppe være noe annet enn statisk elektrisitet. Det finnes ikke strøm i pc-en som er sterk nok til å gi et merkbart støt. "............................................" Han fikk vondt i fingrene etterpå sånn at han begynte å gråte, han ble sikkert skremt men det var nok vondt i tillegg. Det må jo ha vært noe galt når maskina også reagerte med å slå seg av. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Det skjer meg hele tida. Tror ikke det er noe farlig. Men jeg er tydelig elektrisk altså, får ofte støt når jeg tar på bilen også. Slår maskina seg av da? 0 Siter
Dorthe Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Han fikk vondt i fingrene etterpå sånn at han begynte å gråte, han ble sikkert skremt men det var nok vondt i tillegg. Det må jo ha vært noe galt når maskina også reagerte med å slå seg av. Men jeg har tre maskiner og det skjer med alle tre innimellom. Maskinen slår seg av også. Men det er ubehagelig da. 0 Siter
Dorthe Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Slår maskina seg av da? Ja, den slr seg av innimellom. Jeg hopper hver gang jeg, det er ubehagelig og overraskende. Det skjer ofte hvis jeg har våte og slitte hjul på stolen. Det skjer ikke noe gærnt med datamaskinen da. 0 Siter
Prozak Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Han fikk vondt i fingrene etterpå sånn at han begynte å gråte, han ble sikkert skremt men det var nok vondt i tillegg. Det må jo ha vært noe galt når maskina også reagerte med å slå seg av. Statisk elektrisitet kan både forstyrre og ødelegge komponenter inne i maskinen. Men det høres veldig rart ut, så lenge den ikke står med kabinettet åpent. "..........................................." 0 Siter
Gjest midia Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Men jeg har tre maskiner og det skjer med alle tre innimellom. Maskinen slår seg av også. Men det er ubehagelig da. Godt å høre at det er flere det skjer hos da. Vi ble skremt begge to her men er roligere nå. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Statisk elektrisitet kan både forstyrre og ødelegge komponenter inne i maskinen. Men det høres veldig rart ut, så lenge den ikke står med kabinettet åpent. "..........................................." Den er akkurat slik den bruker å være og ingenting er annerledes her i dag så det er litt mystisk at det plutselig skjer nå. Det kan ikke være noe feil på joysticken som gjør at det blir sånn vel? 0 Siter
Prozak Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Den er akkurat slik den bruker å være og ingenting er annerledes her i dag så det er litt mystisk at det plutselig skjer nå. Det kan ikke være noe feil på joysticken som gjør at det blir sånn vel? Som jeg sa: I utgangspunktet finnes det ingen andre muligheter enn statisk elektrisitet. Det er overhodet ingenting inni en pc (med unntak av strømforsyningens primærside) som har høy nok spenning til at man kan få støt. ".............................................." 0 Siter
hjertebarnet Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Dere bruker vel jordet stikkontakt håper jeg? 0 Siter
mrxx Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Helt sikkert statisk elektrisitet. Det kan være svært vondt og ubehagelig, men ikke farlig. Pc'en kan i verste fall ta skade av det. Det kan bli stor spenning, men lite strøm i statisk elektrisitet. Faktisk er det målt helt opp til 30 000 Volt, men strømmen er så lav at den ikke gjør skade på mennesker. 0 Siter
mrxx Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Den er akkurat slik den bruker å være og ingenting er annerledes her i dag så det er litt mystisk at det plutselig skjer nå. Det kan ikke være noe feil på joysticken som gjør at det blir sånn vel? Årsaken kan ligge i klærne han har på seg. Enkelte klær avgir mye statisk elektristet,du har sikkert hørt at det knitrer av og til når du drar av deg enkelte gensere? Det kan du prøve i stummende mørke etter at du har blitt vandt med mørket, så skal du se gnistringen:-) 0 Siter
Gjest midia Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Helt sikkert statisk elektrisitet. Det kan være svært vondt og ubehagelig, men ikke farlig. Pc'en kan i verste fall ta skade av det. Det kan bli stor spenning, men lite strøm i statisk elektrisitet. Faktisk er det målt helt opp til 30 000 Volt, men strømmen er så lav at den ikke gjør skade på mennesker. Takk for svar! pc'n er har vært grei nå etterpå. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Dere bruker vel jordet stikkontakt håper jeg? Nei det er ikke jordet kontakt. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Som jeg sa: I utgangspunktet finnes det ingen andre muligheter enn statisk elektrisitet. Det er overhodet ingenting inni en pc (med unntak av strømforsyningens primærside) som har høy nok spenning til at man kan få støt. ".............................................." Ok takk for svar! Guttungen sitter foran pc'n med flysimulator spillet sitt igjen å det går helt fint. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Årsaken kan ligge i klærne han har på seg. Enkelte klær avgir mye statisk elektristet,du har sikkert hørt at det knitrer av og til når du drar av deg enkelte gensere? Det kan du prøve i stummende mørke etter at du har blitt vandt med mørket, så skal du se gnistringen:-) Jo da vi vet at klær kan være statiske og ja jeg har hørt gnistringen også men dette var ikke sånn dette var et støt som gikk gjennom fingrene hans og det gjorde så vondt at han gråt. 0 Siter
hjertebarnet Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Nei det er ikke jordet kontakt. Jeg trodde ikke det var lovlig å bruke ujordet kontakt til pc'en. En jordet kontakt vil dessuten være mye sikrere i en slik situasjon som du beskriver. 0 Siter
Dorthe Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Jeg trodde ikke det var lovlig å bruke ujordet kontakt til pc'en. En jordet kontakt vil dessuten være mye sikrere i en slik situasjon som du beskriver. Det er jo stort sett bare jordet kontakt på kjøkken og bad da. Vanskelig med pc på de rommene. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.