Gå til innhold

Haster!! sønnen fikk strøm i seg av pc'n.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud hva skjer tro?

Guttungen fikk skikkelig støt i fingrene av museputa på sin nye bærbare pc!

maskinen slo seg av selv etterpå.

Hva skjer?

Dette må da være riv ruskende galt vel?

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

9

• Dorthe

7

• hjertebarnet

3

• ¤ Skara ¤

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det skjer meg hele tida. Tror ikke det er noe farlig.

Men jeg er tydelig elektrisk altså, får ofte støt når jeg tar på bilen også.

Skrevet

Kan vel neppe være noe annet enn statisk elektrisitet. Det finnes ikke strøm i pc-en som er sterk nok til å gi et merkbart støt.

"............................................"

Skrevet

Kan vel neppe være noe annet enn statisk elektrisitet. Det finnes ikke strøm i pc-en som er sterk nok til å gi et merkbart støt.

"............................................"

Han fikk vondt i fingrene etterpå sånn at han begynte å gråte, han ble sikkert skremt men det var nok vondt i tillegg.

Det må jo ha vært noe galt når maskina også reagerte med å slå seg av.

Skrevet

Det skjer meg hele tida. Tror ikke det er noe farlig.

Men jeg er tydelig elektrisk altså, får ofte støt når jeg tar på bilen også.

Slår maskina seg av da?

Skrevet

Han fikk vondt i fingrene etterpå sånn at han begynte å gråte, han ble sikkert skremt men det var nok vondt i tillegg.

Men jeg har tre maskiner og det skjer med alle tre innimellom. Maskinen slår seg av også. Men det er ubehagelig da.

Skrevet

Slår maskina seg av da?

Ja, den slr seg av innimellom. Jeg hopper hver gang jeg, det er ubehagelig og overraskende.

Det skjer ofte hvis jeg har våte og slitte hjul på stolen. Det skjer ikke noe gærnt med datamaskinen da.

Skrevet

Statisk elektrisitet kan både forstyrre og ødelegge komponenter inne i maskinen. Men det høres veldig rart ut, så lenge den ikke står med kabinettet åpent.

"..........................................."

Skrevet

Men jeg har tre maskiner og det skjer med alle tre innimellom. Maskinen slår seg av også. Men det er ubehagelig da.

Godt å høre at det er flere det skjer hos da.

Vi ble skremt begge to her men er roligere nå.

Skrevet

Statisk elektrisitet kan både forstyrre og ødelegge komponenter inne i maskinen. Men det høres veldig rart ut, så lenge den ikke står med kabinettet åpent.

"..........................................."

Den er akkurat slik den bruker å være og ingenting er annerledes her i dag så det er litt mystisk at det plutselig skjer nå.

Det kan ikke være noe feil på joysticken som gjør at det blir sånn vel?

Skrevet

Den er akkurat slik den bruker å være og ingenting er annerledes her i dag så det er litt mystisk at det plutselig skjer nå.

Som jeg sa: I utgangspunktet finnes det ingen andre muligheter enn statisk elektrisitet. Det er overhodet ingenting inni en pc (med unntak av strømforsyningens primærside) som har høy nok spenning til at man kan få støt.

".............................................."

Skrevet

Dere bruker vel jordet stikkontakt håper jeg?

Skrevet

Helt sikkert statisk elektrisitet. Det kan være svært vondt og ubehagelig, men ikke farlig. Pc'en kan i verste fall ta skade av det.

Det kan bli stor spenning, men lite strøm i statisk elektrisitet. Faktisk er det målt helt opp til 30 000 Volt, men strømmen er så lav at den ikke gjør skade på mennesker.

Skrevet

Årsaken kan ligge i klærne han har på seg. Enkelte klær avgir mye statisk elektristet,du har sikkert hørt at det knitrer av og til når du drar av deg enkelte gensere?

Det kan du prøve i stummende mørke etter at du har blitt vandt med mørket, så skal du se gnistringen:-)

Skrevet

Helt sikkert statisk elektrisitet. Det kan være svært vondt og ubehagelig, men ikke farlig. Pc'en kan i verste fall ta skade av det.

Det kan bli stor spenning, men lite strøm i statisk elektrisitet. Faktisk er det målt helt opp til 30 000 Volt, men strømmen er så lav at den ikke gjør skade på mennesker.

Takk for svar!

pc'n er har vært grei nå etterpå.

Skrevet

Dere bruker vel jordet stikkontakt håper jeg?

Nei det er ikke jordet kontakt.

Skrevet

Som jeg sa: I utgangspunktet finnes det ingen andre muligheter enn statisk elektrisitet. Det er overhodet ingenting inni en pc (med unntak av strømforsyningens primærside) som har høy nok spenning til at man kan få støt.

".............................................."

Ok takk for svar!

Guttungen sitter foran pc'n med flysimulator spillet sitt igjen å det går helt fint.

Skrevet

Årsaken kan ligge i klærne han har på seg. Enkelte klær avgir mye statisk elektristet,du har sikkert hørt at det knitrer av og til når du drar av deg enkelte gensere?

Det kan du prøve i stummende mørke etter at du har blitt vandt med mørket, så skal du se gnistringen:-)

Jo da vi vet at klær kan være statiske og ja jeg har hørt gnistringen også men dette var ikke sånn dette var et støt som gikk gjennom fingrene hans og det gjorde så vondt at han gråt.

Skrevet

Nei det er ikke jordet kontakt.

Jeg trodde ikke det var lovlig å bruke ujordet kontakt til pc'en. En jordet kontakt vil dessuten være mye sikrere i en slik situasjon som du beskriver.

Skrevet

Jeg trodde ikke det var lovlig å bruke ujordet kontakt til pc'en. En jordet kontakt vil dessuten være mye sikrere i en slik situasjon som du beskriver.

Det er jo stort sett bare jordet kontakt på kjøkken og bad da. Vanskelig med pc på de rommene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...