Gå til innhold

Haster!! sønnen fikk strøm i seg av pc'n.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo stort sett bare jordet kontakt på kjøkken og bad da. Vanskelig med pc på de rommene.

Da bør man få det lagt inn. Selv har jeg trukket jordet skjøteledning fra kjøkkenet og inn på stuen der jeg har pc'n min.

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

9

• Dorthe

7

• hjertebarnet

3

• ¤ Skara ¤

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er jo stort sett bare jordet kontakt på kjøkken og bad da. Vanskelig med pc på de rommene.

Har bare jordede kontakter i huset mitt jeg!!

Skrevet

Nyere hus har kun jordete kontakter.

Skrevet

I Oslo er det bare i nye leiligheter. Altså leiligheter i 3,5 millioners klassen. Tror ikke jeg har økonomi til å flytte gitt :o)

Skrevet

Da bør man få det lagt inn. Selv har jeg trukket jordet skjøteledning fra kjøkkenet og inn på stuen der jeg har pc'n min.

Det har jeg ikke råd til ganske enkelt. Det er ganske langt fra kjøkkenet til soverommet mitt.

Skrevet

Jeg trodde ikke det var lovlig å bruke ujordet kontakt til pc'en. En jordet kontakt vil dessuten være mye sikrere i en slik situasjon som du beskriver.

Det er snakk om en bærbar pc og da blir den forflyttet rundt om og står aldri i stikkontakt flere dager i strekk men bare ved bruk.

Det er nok ingen lov som sier hvor du kan ha pc plassert og i stue er det heller ingen krav om jordet kontakter.

Våtrom og kjøkken er steder der det er krav om jordet kontakter.

Selvfølgelig er det sikrest å bruke jordet kontakt og også lynavleder men det har vi desverre ikke på stua vår,den stasjonære pc er bedre sikret sånn for den står på døgnet rundt.

Gjest Ikke 3,5
Skrevet

I Oslo er det bare i nye leiligheter. Altså leiligheter i 3,5 millioners klassen. Tror ikke jeg har økonomi til å flytte gitt :o)

Jeg bor i helt ny leilighet i Oslo, med jordede kontakter. Men den kostet bare 2,8 ;)

Skrevet

Jeg bor i helt ny leilighet i Oslo, med jordede kontakter. Men den kostet bare 2,8 ;)

Jeg bor i en vanlig treroms som er 20 år gammel og den er taksert til 2,6 og jeg har sjekket de nye leilighetene på ca 90 kvm og de er sannelig dyre nok.

Jammen skal de ha 300 000 ekstra for garasjeplass også. Har du vært oppe å sett de i Waldemars have. Lekre og rådyre.

Prisene har blitt helt syke.

Skrevet

Mannen min har nevnt noe om en slags spray man kan bruke som skal motvirke statisk elektrisitet, for det kan skade elektronikken (?) i PC-utstyr. Jeg tror de har det på spaceworld og tilsvarende steder.

Vet ikke om noen andre her har hørt om dette, men kanskje det kunne være en idé?

Skrevet

Ja så fikk jeg selv kjenne hvordan sønnens bærbare pc oppfører seg.

Jeg fikk strøm i meg nå og pc koblet ut.

Det kjentes ut som det gjør når noen har statiske klær og vi plutselig tar i hverandre e.l.

det gjorde ikke vondt men ble veldig overrasket.

jeg bare kom borti høytaleren i fronten så "gnistret" det.

Hva skjer da tro?

Rart at den plutselig begynner å oppføre seg sånn?

Skrevet

Ja så fikk jeg selv kjenne hvordan sønnens bærbare pc oppfører seg.

Jeg fikk strøm i meg nå og pc koblet ut.

Det kjentes ut som det gjør når noen har statiske klær og vi plutselig tar i hverandre e.l.

det gjorde ikke vondt men ble veldig overrasket.

jeg bare kom borti høytaleren i fronten så "gnistret" det.

Hva skjer da tro?

Rart at den plutselig begynner å oppføre seg sånn?

Hvis det er statiske ladninger, kan den bli skadet. Da må det som lades jordes. Gulvteppe eller stolen er vanlig. Sprøyt på fortynnet tøymykner med en sprutekanne på teppet eller det stoffett som lader. Eller jorde bordet eller PCen. Eller legg en jordet plate på gulvet. Kontakt PC-tekniker hvis du er i tvil.

Skrevet

Hvis det er statiske ladninger, kan den bli skadet. Da må det som lades jordes. Gulvteppe eller stolen er vanlig. Sprøyt på fortynnet tøymykner med en sprutekanne på teppet eller det stoffett som lader. Eller jorde bordet eller PCen. Eller legg en jordet plate på gulvet. Kontakt PC-tekniker hvis du er i tvil.

Nå er ikke strømledningen til pc'n i en jordet stikkontakt, tror du det blir bedre hvis den får jordet kontakt?

Skrevet

Nå er ikke strømledningen til pc'n i en jordet stikkontakt, tror du det blir bedre hvis den får jordet kontakt?

Ikke hvis støpselet er flatt, eller det ikke har gjennomføring for jord. Bærbare har ikke det i dag. De første som kom hadde det, men det er 20 år siden, og de hadde bare rød farge på plasmaskjermen :-)

Jeg vil tippe det der er en oppgave for en tekniker å finne ut av. Ta den bærbare med til butikken for sjekk, at det ikke er noe galt med den. tamed kabler og strømforsyning.

Skrevet

Ikke hvis støpselet er flatt, eller det ikke har gjennomføring for jord. Bærbare har ikke det i dag. De første som kom hadde det, men det er 20 år siden, og de hadde bare rød farge på plasmaskjermen :-)

Jeg vil tippe det der er en oppgave for en tekniker å finne ut av. Ta den bærbare med til butikken for sjekk, at det ikke er noe galt med den. tamed kabler og strømforsyning.

Tror kanskje vi må ta den med til butikken en tur ja.

pc'n er halvt år gammel og er fått av hjelpemiddelsentralen til skolebruk.

Han kan jo ikke sitte med skolearbeid på en pc som plutselig slår seg av, da må han isåfall lagre skriverier veldig ofte og det blir mer tungvint og tar bort litt av meningen med pc på skolen.

Skrevet

Han kan jo ikke sitte med skolearbeid på en pc som plutselig slår seg av, da må han isåfall lagre skriverier veldig ofte og det blir mer tungvint og tar bort litt av meningen med pc på skolen.

Tja... Å venne seg til å trykke ctrl+s ofte er ingen dum vane.

Skrevet

Tja... Å venne seg til å trykke ctrl+s ofte er ingen dum vane.

Hvorfor det?

Hva skjer når man trykker ctrl og s til deg da?

Skrevet

Jo da vi vet at klær kan være statiske og ja jeg har hørt gnistringen også men dette var ikke sånn dette var et støt som gikk gjennom fingrene hans og det gjorde så vondt at han gråt.

"Jo da vi vet at klær kan være statiske og ja jeg har hørt gnistringen også men dette var ikke sånn dette var et støt som gikk gjennom fingrene hans og det gjorde så vondt at han gråt."

Statisk elektrisitet kan godt være kraftig nok til at det kjennes, og evt. gjør vondt - selv om det som regel ikke er det.

"............................................"

Skrevet

Det er snakk om en bærbar pc og da blir den forflyttet rundt om og står aldri i stikkontakt flere dager i strekk men bare ved bruk.

Det er nok ingen lov som sier hvor du kan ha pc plassert og i stue er det heller ingen krav om jordet kontakter.

Våtrom og kjøkken er steder der det er krav om jordet kontakter.

Selvfølgelig er det sikrest å bruke jordet kontakt og også lynavleder men det har vi desverre ikke på stua vår,den stasjonære pc er bedre sikret sånn for den står på døgnet rundt.

"Det er nok ingen lov som sier hvor du kan ha pc plassert og i stue er det heller ingen krav om jordet kontakter. Våtrom og kjøkken er steder der det er krav om jordet kontakter."

Eh, nei - ikke nå lenger. Nå er det krav om jording i alle rom.

Det er dessuten meningen at en pc skal kobles til jordet kontakt, selv om ingen lov sier noe om akkurat det.

"............................................"

Skrevet

"Nå er ikke strømledningen til pc'n i en jordet stikkontakt, tror du det blir bedre hvis den får jordet kontakt?"

Det har ingenting å si når det gjelder statisk elektrisitet som genereres utenfor maskinen.

"..............................................."

Skrevet

"da må han isåfall lagre skriverier veldig ofte og det blir mer tungvint og tar bort litt av meningen med pc på skolen."

Det er tull. Enhver som skriver mye på pc bør ha ctrl-s i fingrene, og trykke det jevnlig mens man skriver. Det er ikke synd på folk som mister arbeid når de har sittet og skrevet i en time uten å lagre.

".............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...