Gå til innhold

Ang hunder utenfor butikk

Anbefalte innlegg

Gjest M.Angelica
Skrevet

Er det egentlig lov å binde hundene utenfor butikken?

Tenker på matbutikk...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

9

• Lillemus

5

• Gemini

4

• Elis31

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Aimabel
Skrevet

Nei, det er egentlig ikke lov lenger. Selv om det er mange som gjør det fortsatt..

Gjest M.Angelica
Skrevet

Nei, det er egentlig ikke lov lenger. Selv om det er mange som gjør det fortsatt..

Takk for svar. Vet du hvor jeg kan finne info om dette på nettet? Hundeloven eller noe? Jeg finnner ikke noe nå.. :/

"Selv om det er mange som gjør det fortsatt.."

Ja, takk det vet jeg :P

Vi bor ovenfor en butikk og hundene står og bjeffer konstant! Blir litt lei i lengden. Lurte på om jeg skulle snakke med de i butikken om de kunne sette opp en plakat eller noe? Eller blir det teit?

Gjest sykepleierstudenten85
Skrevet

Takk for svar. Vet du hvor jeg kan finne info om dette på nettet? Hundeloven eller noe? Jeg finnner ikke noe nå.. :/

Vi bor ovenfor en butikk og hundene står og bjeffer konstant! Blir litt lei i lengden. Lurte på om jeg skulle snakke med de i butikken om de kunne sette opp en plakat eller noe? Eller blir det teit?

her står det noe om det iallefall:)

http://www.lovdata.no/all/tl-20030704-074-002.html#5

Gjest Aimabel
Skrevet

fant dette på http://www.canis.no

Ifølge hundelovens paragraf 5 skal «hundeholderen ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten».

Gjest M.Angelica
Skrevet

fant dette på http://www.canis.no

Ifølge hundelovens paragraf 5 skal «hundeholderen ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten».

Tusen takk for link! :D

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg synes du burde si ifra til butikken. Selv om det sikkert ikke er deres ansvar å håndheve loven, så er det til syvende og sist de som har interesse av at kundene trives.

Noen ganger tar jeg med hunden hvis jeg har noen småærend, men da setter jeg han langt unna inngangen. Og han sitter pent og venter.

Bikkjer som blir plassert bjeffende og pipende utenfor i flere timer burde reddes fra sine eiere. De er jo livredde stakkars.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg synes du burde si ifra til butikken. Selv om det sikkert ikke er deres ansvar å håndheve loven, så er det til syvende og sist de som har interesse av at kundene trives.

Noen ganger tar jeg med hunden hvis jeg har noen småærend, men da setter jeg han langt unna inngangen. Og han sitter pent og venter.

Bikkjer som blir plassert bjeffende og pipende utenfor i flere timer burde reddes fra sine eiere. De er jo livredde stakkars.

Ja, jeg tror jeg skal ta det opp med de.

Familien min har hund. Jeg tar den aldri med til butikken fordi jeg vet den ikke liker å stå utenfor og bare vil bjeffe. Men det er visst ikke så mange som tenker som oss, ser det ut til.

"Bikkjer som blir plassert bjeffende og pipende utenfor i flere timer burde reddes fra sine eiere. De er jo livredde stakkars."

Jeg er enig. Det er ikke hundene sin feil at de står der :(

Skrevet

Som du har fått svar på allerede, så står det i hundeloven.

Og som hundeeier selv, så irriterer jeg meg like mye over det, hunder bundet utenfor butikker er en uting.

Jeg påpekte det nylig til et par som "bare" var inne på kiosken noen minutter (dvs. de var der inne ganske lenge, for å finne en dvd-film å leie, og mye annet)...

De ble litt flaue, særlig fordi de hadde sånn ca null kontroll på hunden sin.

Men jeg sa ifra på en pen måte, og de tok det ganske bra altså.

Siden du bor over en butikk, så kan du jo ikke si ifra til alle som kommer der (om det er mange), så å si ifra til butikken, og foreslå en plakat, var en god ide!

Gjest M.Angelica
Skrevet

Som du har fått svar på allerede, så står det i hundeloven.

Og som hundeeier selv, så irriterer jeg meg like mye over det, hunder bundet utenfor butikker er en uting.

Jeg påpekte det nylig til et par som "bare" var inne på kiosken noen minutter (dvs. de var der inne ganske lenge, for å finne en dvd-film å leie, og mye annet)...

De ble litt flaue, særlig fordi de hadde sånn ca null kontroll på hunden sin.

Men jeg sa ifra på en pen måte, og de tok det ganske bra altså.

Siden du bor over en butikk, så kan du jo ikke si ifra til alle som kommer der (om det er mange), så å si ifra til butikken, og foreslå en plakat, var en god ide!

Takk for svar. =)

He he..ser for meg at jeg står hundevakt dagen lang utenfor butikken ;o)

Skrevet

Takk for svar. =)

He he..ser for meg at jeg står hundevakt dagen lang utenfor butikken ;o)

Så for meg en småbitchy hylende MA hengende over balkong-rekkverket (eller ut av vinduet) hver gang en hund&eier nærmet seg butikken jeg... ;-)

Skrevet

Så for meg en småbitchy hylende MA hengende over balkong-rekkverket (eller ut av vinduet) hver gang en hund&eier nærmet seg butikken jeg... ;-)

I utvasket morgenkåpe og med hårruller under chiffonskjerfet! ;o) Og sneip i munnviken. *Hihi*

Skrevet

Ja, jeg tror jeg skal ta det opp med de.

Familien min har hund. Jeg tar den aldri med til butikken fordi jeg vet den ikke liker å stå utenfor og bare vil bjeffe. Men det er visst ikke så mange som tenker som oss, ser det ut til.

"Bikkjer som blir plassert bjeffende og pipende utenfor i flere timer burde reddes fra sine eiere. De er jo livredde stakkars."

Jeg er enig. Det er ikke hundene sin feil at de står der :(

Vi tar med vår hund. Da får den en lang fin tur, og bjeffer ikke de få minuttene den står utenfor butikken. Vi binder den på siden av bygget, altså ikke rett ved siden av inngangen. Jeg synes hundeloven er overdrevet, men skulle øsnke at siden først har kommet at butikkeiere kunne sette opp hundebur. Men bjeffingen som du irriterer deg over forsvinner jo ikke med det. Men lovens intensjon var jo å unngå ulykker med hundebitt, ikke skjerme nabolaget for bjeffing.

Gjest M.Angelica
Skrevet

I utvasket morgenkåpe og med hårruller under chiffonskjerfet! ;o) Og sneip i munnviken. *Hihi*

..og med whisky-flaska i den andre handa ;p

Skrevet

Om det er lov er en ting.

Om det er forsvarlig er noe annet.

En hund er et flokkdyr. Og når en hund er bundet, kan den få angst når den er borte fra flokken (familien). Den er forlatt på fremmed territorium, og når noen tilfeldigheter slår seg sammen, vil det noen ganger kulminenere i noe en hund kan føle som en livstruende situasjon.

En hund svarer på det den tror er en trussel med aggresjon. Aggresjon er å bite fra seg. En hundekjeft er et kraftig våpen. En hundehjerne er en samling med instinkter. Det kan føre til at en uskyldig blir skadet.

Voksne klarer seg som regel svært godt. Et barn har ingen sjanser. Tynne barnefingre blir revet av. Et barneansikt blir skamfert for livet.

Derfor turde aldri vi å etterlate hunden bundet alene.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Vi tar med vår hund. Da får den en lang fin tur, og bjeffer ikke de få minuttene den står utenfor butikken. Vi binder den på siden av bygget, altså ikke rett ved siden av inngangen. Jeg synes hundeloven er overdrevet, men skulle øsnke at siden først har kommet at butikkeiere kunne sette opp hundebur. Men bjeffingen som du irriterer deg over forsvinner jo ikke med det. Men lovens intensjon var jo å unngå ulykker med hundebitt, ikke skjerme nabolaget for bjeffing.

"Vi tar med vår hund. Da får den en lang fin tur, og bjeffer ikke de få minuttene den står utenfor butikken."

De få min. blir ofte mye lengre enn man tror! Alle tenker som deg, -"hunden min bjeffer ikke de få min jeg er inne". Men tenk på de som har hundeskrekk f.eks.! Eller barn/voksne som går bort til den og kanskje gjør noe hunden ikke liker og da kan den bite!

"Vi binder den på siden av bygget, altså ikke rett ved siden av inngangen. Jeg synes hundeloven er overdrevet, men skulle øsnke at siden først har kommet at butikkeiere kunne sette opp hundebur."

Jeg er helt enig i at det skulle blitt funnet en løsning som var til beste for alle parter.

"Men bjeffingen som du irriterer deg over forsvinner jo ikke med det. Men lovens intensjon var jo å unngå ulykker med hundebitt, ikke skjerme nabolaget for bjeffing."

Den vil forsvinne hvis folk følger loven. Og vet du hva, den bjeffingen er faktisk utrolig irriterende i lengden! Jeg elsker hunder, har til og med en selv. Men velger å gå andre plasser enn til butikken når jeg går tur med den!

Gjest M.Angelica
Skrevet

Om det er lov er en ting.

Om det er forsvarlig er noe annet.

En hund er et flokkdyr. Og når en hund er bundet, kan den få angst når den er borte fra flokken (familien). Den er forlatt på fremmed territorium, og når noen tilfeldigheter slår seg sammen, vil det noen ganger kulminenere i noe en hund kan føle som en livstruende situasjon.

En hund svarer på det den tror er en trussel med aggresjon. Aggresjon er å bite fra seg. En hundekjeft er et kraftig våpen. En hundehjerne er en samling med instinkter. Det kan føre til at en uskyldig blir skadet.

Voksne klarer seg som regel svært godt. Et barn har ingen sjanser. Tynne barnefingre blir revet av. Et barneansikt blir skamfert for livet.

Derfor turde aldri vi å etterlate hunden bundet alene.

Du kan godt få stille som min advokat når jeg skal kjefte på hundeeierne ;)

Skrevet

Samme her. Jeg binder hunden min på siden av bygget, og gir den kort bånd, så den ikke har mulighet til å gå bort til folk. hunden min har heller aldri bjeffet!! Og hun ligger pent å ser på alle som går forbi henne. Da hun var valp ble hun lært opp til å ikke bjeffe (for det er det mest irriterende jeg vet om) og til at hun skulle ligge pent utenfor butikken å vente hvis hun ble bundet der. Jeg gikk først inn i 30 sek, så i 1 min så i 2 osv.. for å venne henne til at det ikke var farlig. fikk venner til å gå forbi å sjekke hvordan hun oppfører seg.

dessuten er hun så snill at hun ikke engang irriterer seg over 1-åringer som putter hånda i øye hennes eller kjeften hennes. hun bare spytter den ut.

Jeg stoler 100% på min hund, pga hennes oppdragelse, og at hun aldri har vist noe aggresivt samme hvor mye hun har blitt plaget av barn i løpet av sine 10 år!

Ja jeg vet at hun har instinkter til dere som vil si det, men de er veldig dempet. og golden retrivere er familiehunder, de har ikke så sterke jakt instinkter osv som andre raser.

Skrevet

Du kan godt få stille som min advokat når jeg skal kjefte på hundeeierne ;)

Tenk deg en lillefinger på en treåring som blir klipt av.

I en kraftig mekanisme som er utviklet for å knuse bein. Styrt av en hjerne som igjen er styrt av primitive instinkter.

Disse instinktene er ikke fullstendig endret av avl. De grunnleggende sperrene er ikke fullstendig fjernet, men bare undertrykket. De kommer til uttrykk bare når dyret er presset. Mange kjæledyr opplever aldri å bli presset, noen opplever det bare en gang. En gang er nok for et barn.

For meg er ikke en hund verd lillefingeren på et treårig barn. Ikke hundre hunder, kanskje ikke tusen heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...