Gå til innhold

Ang hunder utenfor butikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er i allefall ikke lov til å ta dem med inn. Mange idioter som binder hunden fast i trappa der folk skal gå.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

9

• Lillemus

5

• Gemini

4

• Elis31

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest M.Angelica
Skrevet

Samme her. Jeg binder hunden min på siden av bygget, og gir den kort bånd, så den ikke har mulighet til å gå bort til folk. hunden min har heller aldri bjeffet!! Og hun ligger pent å ser på alle som går forbi henne. Da hun var valp ble hun lært opp til å ikke bjeffe (for det er det mest irriterende jeg vet om) og til at hun skulle ligge pent utenfor butikken å vente hvis hun ble bundet der. Jeg gikk først inn i 30 sek, så i 1 min så i 2 osv.. for å venne henne til at det ikke var farlig. fikk venner til å gå forbi å sjekke hvordan hun oppfører seg.

dessuten er hun så snill at hun ikke engang irriterer seg over 1-åringer som putter hånda i øye hennes eller kjeften hennes. hun bare spytter den ut.

Jeg stoler 100% på min hund, pga hennes oppdragelse, og at hun aldri har vist noe aggresivt samme hvor mye hun har blitt plaget av barn i løpet av sine 10 år!

Ja jeg vet at hun har instinkter til dere som vil si det, men de er veldig dempet. og golden retrivere er familiehunder, de har ikke så sterke jakt instinkter osv som andre raser.

Men ikke alle er som deg... Dessverre..

Gjest pimpero
Skrevet

Om det er lov er en ting.

Om det er forsvarlig er noe annet.

En hund er et flokkdyr. Og når en hund er bundet, kan den få angst når den er borte fra flokken (familien). Den er forlatt på fremmed territorium, og når noen tilfeldigheter slår seg sammen, vil det noen ganger kulminenere i noe en hund kan føle som en livstruende situasjon.

En hund svarer på det den tror er en trussel med aggresjon. Aggresjon er å bite fra seg. En hundekjeft er et kraftig våpen. En hundehjerne er en samling med instinkter. Det kan føre til at en uskyldig blir skadet.

Voksne klarer seg som regel svært godt. Et barn har ingen sjanser. Tynne barnefingre blir revet av. Et barneansikt blir skamfert for livet.

Derfor turde aldri vi å etterlate hunden bundet alene.

Er enig i at man ikke skal etterlate hunder alene utenfor en butikk, men jeg synes din hund høres nervøs ut og dårlig sosialisert.

Gjest pimpero
Skrevet

Samme her. Jeg binder hunden min på siden av bygget, og gir den kort bånd, så den ikke har mulighet til å gå bort til folk. hunden min har heller aldri bjeffet!! Og hun ligger pent å ser på alle som går forbi henne. Da hun var valp ble hun lært opp til å ikke bjeffe (for det er det mest irriterende jeg vet om) og til at hun skulle ligge pent utenfor butikken å vente hvis hun ble bundet der. Jeg gikk først inn i 30 sek, så i 1 min så i 2 osv.. for å venne henne til at det ikke var farlig. fikk venner til å gå forbi å sjekke hvordan hun oppfører seg.

dessuten er hun så snill at hun ikke engang irriterer seg over 1-åringer som putter hånda i øye hennes eller kjeften hennes. hun bare spytter den ut.

Jeg stoler 100% på min hund, pga hennes oppdragelse, og at hun aldri har vist noe aggresivt samme hvor mye hun har blitt plaget av barn i løpet av sine 10 år!

Ja jeg vet at hun har instinkter til dere som vil si det, men de er veldig dempet. og golden retrivere er familiehunder, de har ikke så sterke jakt instinkter osv som andre raser.

Her må jeg nok skuffe deg, Golden Rettrivere er den rasen som står bak flest bittskader og topper bitestatistikken ved ullevål sykehus.

Skrevet

Man kan ALDRI stole 100% på en hund uansett hvor godt trent den er.

Er hundeeier selv, og har ingen grunn til å tro at min hund skal gjøre noe galt ovenfor barn eller voksne, men man vet rett og slett ikke hva som kan skje, hvis hunden føler seg trengt opp i et hjørne fx...

Skrevet

Her må jeg nok skuffe deg, Golden Rettrivere er den rasen som står bak flest bittskader og topper bitestatistikken ved ullevål sykehus.

Såvidt jeg har hørt, er det der med bitt-statistikk ift. hunderaser bare en muntlig overlevning, ikke en reell statistikk.

Men uansett, hvis det skulle være tilfelle at Golden ligger øverst på en slik statistikk, så er det vel antall tilfeller det er snakk om, og ikke statistisk ift. antall hunder av hver enkelt rase. Og når man vet hvor utbredt golden er, så skjønner man som regel hvordan de lett kan toppe mange typer statistikk...

PS: Jeg har IKKE golden selv, så jeg føler egentlig ikke noe behov for å forsvare rasen.

Skrevet

Er enig i at man ikke skal etterlate hunder alene utenfor en butikk, men jeg synes din hund høres nervøs ut og dårlig sosialisert.

Vi tar ikke sjanser. Det fins ikke noe som heter "verdens snilleste hund" det fins bare "hunder".

Lytt til eieren, og hør nesten hver eneste gang når når en hund har bitt : "Det er verdens snilleste hund! Jeg ville aldri trodd den skulle bite!". Altså de "tror".

Her kan vi igjen snakke om risiko og konsekvens. Risikoen er liten, men konsekvensen er så stor at en hundeeier ikke har rett til å snakke om risiko, fordi konsekvensen som regel ikke blir eieren til del. Eieren gambler med andres sikkerhet.

De er stilt på spissen, men det ser ikke ut som noen forstår ellers.

Mener jeg.

Det har vært ganske vanlig at hunder har bitt barn når de står bundet utenfor butikker og puber. I gamle dager var ikke folk så nøye, men i dag er vi mer opplyste.

Skrevet

Du kan godt få stille som min advokat når jeg skal kjefte på hundeeierne ;)

Du vil bli sett på som hundehater uansett hvor empirisk du er. Det er ikke lov å være "redd hunder" fordi alle hunder er verdens snilleste og har aldri gjort noen noe. Like troverdig som en mors beskrivelse av sitt vakre og uskyldige barn. Romantisk, men naivt.

Det er kjekt å ha et sett argumenter, men at alle skal serveres på en gang, er kanskje uklokt. Det kan virke kverulantisk. Hundefolk kan finne på å gjøre ting for trass og hevn :-)

Skrevet

Om det er lov er en ting.

Om det er forsvarlig er noe annet.

En hund er et flokkdyr. Og når en hund er bundet, kan den få angst når den er borte fra flokken (familien). Den er forlatt på fremmed territorium, og når noen tilfeldigheter slår seg sammen, vil det noen ganger kulminenere i noe en hund kan føle som en livstruende situasjon.

En hund svarer på det den tror er en trussel med aggresjon. Aggresjon er å bite fra seg. En hundekjeft er et kraftig våpen. En hundehjerne er en samling med instinkter. Det kan føre til at en uskyldig blir skadet.

Voksne klarer seg som regel svært godt. Et barn har ingen sjanser. Tynne barnefingre blir revet av. Et barneansikt blir skamfert for livet.

Derfor turde aldri vi å etterlate hunden bundet alene.

Sjansen er jo større for at de trives med det hvis de trenes opp til dette fra de er små. Det har også stått i hundebøker. Barn bør læres opp til at de ikke går bort til noen fremmede hunder, eller hunder i bånn. En hund skal også varsle ved å bjeffe knurre, lenge før den har fått nok.

Skrevet

Tenk deg en lillefinger på en treåring som blir klipt av.

I en kraftig mekanisme som er utviklet for å knuse bein. Styrt av en hjerne som igjen er styrt av primitive instinkter.

Disse instinktene er ikke fullstendig endret av avl. De grunnleggende sperrene er ikke fullstendig fjernet, men bare undertrykket. De kommer til uttrykk bare når dyret er presset. Mange kjæledyr opplever aldri å bli presset, noen opplever det bare en gang. En gang er nok for et barn.

For meg er ikke en hund verd lillefingeren på et treårig barn. Ikke hundre hunder, kanskje ikke tusen heller.

Den som hadde latt en treåring gå alene ved butikken der jeg bor, hadde kunne fryktet både påkjørsel og drukning. Så er det så reelt? Barn som er for små til å vite, skal være sammen med sine foreldre. Større barn bør som oftest vite.

Skrevet

Du vil bli sett på som hundehater uansett hvor empirisk du er. Det er ikke lov å være "redd hunder" fordi alle hunder er verdens snilleste og har aldri gjort noen noe. Like troverdig som en mors beskrivelse av sitt vakre og uskyldige barn. Romantisk, men naivt.

Det er kjekt å ha et sett argumenter, men at alle skal serveres på en gang, er kanskje uklokt. Det kan virke kverulantisk. Hundefolk kan finne på å gjøre ting for trass og hevn :-)

Jeg er enig med deg at man skal ha respekt for de som er redd hund. Jeg forsøker derfor alltid å dra inn båndet, når vi går forbi noen vi ikke kjenner. Jeg mener også at jeg binder hunden min slik at folk fint kan unngå å gå nært hunden.

Skrevet

Sjansen er jo større for at de trives med det hvis de trenes opp til dette fra de er små. Det har også stått i hundebøker. Barn bør læres opp til at de ikke går bort til noen fremmede hunder, eller hunder i bånn. En hund skal også varsle ved å bjeffe knurre, lenge før den har fått nok.

Joda. Det er nok sant. Men vi kan ha tre tanker i hodet samtidig: lære barn å ikke gå til fremmede hunder, lære hunder at mennesker ikke er frarlige, og legge til rette for å unngå ulykker.

Det som er mest trist er når hundeiere påstår at et barn på 5 år er skyld i en ulykke. Et barn har ikke skyld, uansett hva de gjør. Voksne skal passe på for å unngå ulykker. Jeg har selv snakket til fremmede barn om ikke å gå bort til fremmede hunder, og å ikke gå rett bort til min hund uten å spørre meg først.

Skrevet

Jeg er enig med deg at man skal ha respekt for de som er redd hund. Jeg forsøker derfor alltid å dra inn båndet, når vi går forbi noen vi ikke kjenner. Jeg mener også at jeg binder hunden min slik at folk fint kan unngå å gå nært hunden.

Det er bra. Folk med angst er ofte urimelige, men vi andre må vise respekt og ta hensyn.

Skrevet

Den som hadde latt en treåring gå alene ved butikken der jeg bor, hadde kunne fryktet både påkjørsel og drukning. Så er det så reelt? Barn som er for små til å vite, skal være sammen med sine foreldre. Større barn bør som oftest vite.

I dag vet vi bedre, men jeg kan fortelle skrekkhistorier om barn fra gamle dager. Det måtte skje ulykker og skrives i aviser om det for at folk begynte å tenke. Utenfor butikken sto det ofte 4-5 bikkjer og gjødde. Om noen ble bitt, eller dyra sleit seg og og streifet rundt, så vakte ikke det sånn oppsikt akkurat. Barnevogner med både spebarn og større bran sto ofte ubevoktet utenfor butikken mens mor var inne. Det skjer ikke lenger.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Nei, det mener jeg å ha hørt at ikke er lov lenger. Det var lov før..

Skrevet

Ikke alt foregår etter boka, dessverre.

Skrevet

Vi tar ikke sjanser. Det fins ikke noe som heter "verdens snilleste hund" det fins bare "hunder".

Lytt til eieren, og hør nesten hver eneste gang når når en hund har bitt : "Det er verdens snilleste hund! Jeg ville aldri trodd den skulle bite!". Altså de "tror".

Her kan vi igjen snakke om risiko og konsekvens. Risikoen er liten, men konsekvensen er så stor at en hundeeier ikke har rett til å snakke om risiko, fordi konsekvensen som regel ikke blir eieren til del. Eieren gambler med andres sikkerhet.

De er stilt på spissen, men det ser ikke ut som noen forstår ellers.

Mener jeg.

Det har vært ganske vanlig at hunder har bitt barn når de står bundet utenfor butikker og puber. I gamle dager var ikke folk så nøye, men i dag er vi mer opplyste.

Minner meg om en episode på et ridesenter i Trondheim for noen år siden. Tror de var på juleritt og hun som red den ene hesten brukte ikke hjelm - det var stallens snilleste hest, den fant aldri på noe som helst galt så derfor var det ikke nødvendig...

Bare synd at ingen hadde fortalt hesten det så den ble redd for noe, sprang ut og slengte jentungen med ryggen først inn i et tre.

Skrevet

Alle hundeeiere mener at deres hund er sååå snill så. "Det er den sikkert, men hesten min veier 400 kg og har jernsko på alle fire beina og hunden din snuser den nå på bakbeina..." pleide jeg å si da, hesten trippet gjerne litt rundt og pisket med halen for å få hunden unna (den ville nok aldri sparket etter en hund, men det kunne jo ikke hjundeeieren vite!). De nappet kjapt til seg hunden kan man si. :o)

Skrevet

Minner meg om en episode på et ridesenter i Trondheim for noen år siden. Tror de var på juleritt og hun som red den ene hesten brukte ikke hjelm - det var stallens snilleste hest, den fant aldri på noe som helst galt så derfor var det ikke nødvendig...

Bare synd at ingen hadde fortalt hesten det så den ble redd for noe, sprang ut og slengte jentungen med ryggen først inn i et tre.

Hester gjør ikke noe galt, er ikke onde eller slemme.

Men de er dyr, og dyr er uforutsigbare. Mennesker er heller ikke nødvendigvis onde, ofte bare uoppmerksomme og likeglade. Sikkerhetsforanstaltninger er ikke nødvendigvis av mistenksomhet, ingen bør ta sjanser av redsel for å fornærme.

Ingen mistenkte hesten for å være slem, men det nytter lite å være forundret over at dyr er uforutsigbare når noen ligger skadet for livet på sykehus. Å legge skylda på hesten eller en mindreårig jente er jo absurd. En voksen bør være ansvarlig for sikkerheten og sørge for at alle bruker hjelm.

Skrevet

Alle hundeeiere mener at deres hund er sååå snill så. "Det er den sikkert, men hesten min veier 400 kg og har jernsko på alle fire beina og hunden din snuser den nå på bakbeina..." pleide jeg å si da, hesten trippet gjerne litt rundt og pisket med halen for å få hunden unna (den ville nok aldri sparket etter en hund, men det kunne jo ikke hjundeeieren vite!). De nappet kjapt til seg hunden kan man si. :o)

Det skyldes uvitenhet, men mangel på erfaring dreper flest i naturen.

En saubukk er ikke å spøke med, det kan du spørre Blondi om. Blondi ble stanget så grundig at veterinæren var nær ved å måtte avlive henne. Saubukken er en rask og kraftig plugg, og en hund er ikke problem. De som eide Blondi sto og så på uten å gjøre noe da Blondi fløy på sauene. Bonden gjorde heller ingentibg, da han visste saubukken Rambo ville ordne opp.

Jeg så en elg på TV som trampet på en brysom hund, hunden overlevde såvidt. Elgen er lynkjapp, treffsikker og livsfarlig. Men det vet ikke hunden. En hund klarer ikke løpe fra en elg i skogen.

De ser så fredelige ut. Enda en grunn til å holde hunder i bånd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...