Gå til innhold

Uenighet om sprinkelseng!

Anbefalte innlegg

Gjest Thekla84
Skrevet

Jeg og min samboer venter vårt første barn om 8 uker. I går kjøpte vi helt ny sprinkelseng og jeg gleder meg virkelig til å sette den opp. Problemet er bare det at samboeren min syns det er for tidlig å sette den opp. Sengen skal etter planen stå på hans side av vår dobbeltseng siden der er det kjempe god plass. Jeg syns at han kan unne meg å få lov å bygge den og sette den på plass, for ellers i hverdagen er det jeg som tar hensyn til ham...

Han gjør så og si ingenting i huset. Jeg rydder hver eneste dag etter alt rotet hans. Jeg lager maten hans, passer på å vaske opp etterpå, vasker ALT tøy, henger det opp, legger det sammen, passer på at han kommer seg opp om morgenen... han spør ALDRI om jeg trenger hjelp til noe, og når jeg først spør etter litt hjelp blir han kjempe irritert og gjør alt bare halvferdig (For exempel når jeg spør om han kan vaske opp, så vasker han noen gryter og lar det stå klissvått slik at jeg må tørke det selv, eller så er det fortsatt matrester igjen på det)... Jeg gjør alt for ham fordi jeg elsker ham og er glad i ham! Og jeg mener han burde unne meg å få lov å sette opp sengen for å føle meg "klar".

Jeg vil gjerne ha deres synspunkt :) Takknemmelig for alle svar!

p.s vi er begge 21 år.

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

6

• Gemini

4

• Lillemus

4

• DicklessNick

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Thekla84
Skrevet

Hø.

Dette MÅ da vel være et tulleinnlegg?

Tulleinnlegg...? hvorfor skulle det være det ;)

Gjest Gurolise
Skrevet

Jeg synes du skal få kose deg og glede deg til barnet kommer med å sette opp sengen akkurat når du har lyst!

Ellers synes jeg jo at du gjør veldig mye i huset og han gjør veldig lite - og det er IKKE bra for noen av dere. Hvordan skal arbeidsfordelingen bli når barnet kommer? Arbeidsbyrden kommer til å bli mangedoblet i huset og barnet skal passes samtidig. Sett grenser, og la han også ta ansvar!

Dessuten - hva slags foreldreforbilder blir dere for deres barn, som lærer at mor gjør alt og far gjør ikkeno?

Tilbake til sengen - barn kan komme for tidlig (selv om det fortsatt er litt vel tidlig), kjekt å ha sengen klar allerede nå! Har du pakket en bag til å ha med på sykehuset? ;)

Lykke til!

Skrevet

Du har MYE mer enn en seng å jobbe med i forholdet...

Håper dere kan finne en mer ålreit arbeidsfordeling i heimen...

Du skjemmer han bort grundig nå, og vil angre bittert etter hvert...

Gjest Thekla84
Skrevet

Jeg synes du skal få kose deg og glede deg til barnet kommer med å sette opp sengen akkurat når du har lyst!

Ellers synes jeg jo at du gjør veldig mye i huset og han gjør veldig lite - og det er IKKE bra for noen av dere. Hvordan skal arbeidsfordelingen bli når barnet kommer? Arbeidsbyrden kommer til å bli mangedoblet i huset og barnet skal passes samtidig. Sett grenser, og la han også ta ansvar!

Dessuten - hva slags foreldreforbilder blir dere for deres barn, som lærer at mor gjør alt og far gjør ikkeno?

Tilbake til sengen - barn kan komme for tidlig (selv om det fortsatt er litt vel tidlig), kjekt å ha sengen klar allerede nå! Har du pakket en bag til å ha med på sykehuset? ;)

Lykke til!

Tusen takk for støtten ;) Er greit nok at han går påbygg på skole, men det er bare 20 timer i uken, så han har tid til å gjøre ting han også, men han blir så irritert når jeg spør.. Jeg går sykemeldt på grunn av ryggen og er blitt trakassert av sjefen min (som heldigvis er blitt tilsnakket av fagforbundet nå!) så jeg har hele dagen til å gjøre husarbeid, men mener likevel det er feil at han ikke kan gjøre litt. Han er flink på skolen, får 5'ere og 6'ere selv om han ikke gjør lekser, men da mener jeg at han heller kan hjelpe meg istedenfor å spille playstation hele dagen.

Jeg trenger noen gode argumenter som han forstår for å få lov å sette opp sengen!

Bagen blir pakket i løpet av helgen nå :) alle babyeklær er vasket og siste rest henger til tørk, så jeg klarer nesten ikke vente ;)

Gjest Thekla84
Skrevet

Du har MYE mer enn en seng å jobbe med i forholdet...

Håper dere kan finne en mer ålreit arbeidsfordeling i heimen...

Du skjemmer han bort grundig nå, og vil angre bittert etter hvert...

Huff jah.. jeg er litt for snill, men tror moren hans er litt av grunnen til at han er så sløv på ting. Da han bodde hjemme gjorde hun ALT for ham! Vi har det helt supert ellers i forholdet, men hvis ikke jeg fortsetter å gjøre rent etter ham, så blir det stående og se helt jævlig ut. Han mener jeg har støv på hjernen, og at det må få lov å bli støvete før jeg i det hele tatt støvsuger ;)

Gjest Gurolise
Skrevet

Tusen takk for støtten ;) Er greit nok at han går påbygg på skole, men det er bare 20 timer i uken, så han har tid til å gjøre ting han også, men han blir så irritert når jeg spør.. Jeg går sykemeldt på grunn av ryggen og er blitt trakassert av sjefen min (som heldigvis er blitt tilsnakket av fagforbundet nå!) så jeg har hele dagen til å gjøre husarbeid, men mener likevel det er feil at han ikke kan gjøre litt. Han er flink på skolen, får 5'ere og 6'ere selv om han ikke gjør lekser, men da mener jeg at han heller kan hjelpe meg istedenfor å spille playstation hele dagen.

Jeg trenger noen gode argumenter som han forstår for å få lov å sette opp sengen!

Bagen blir pakket i løpet av helgen nå :) alle babyeklær er vasket og siste rest henger til tørk, så jeg klarer nesten ikke vente ;)

Høres ut som at dere trenger en liten prat om arbeidsfordeling og hva som er rettferdig! Helst bør nok det gjøres så rolig og fredelig som mulig, uten at det er midt i en krangel. Dvs at dere setter dere ned med en liten agenda. Kanskje dere kan bruke en arbeidsfordelingsliste som hjelpemiddel? Jeg tror at det er særlig viktig når det er en ny verdensborger på vei. Dere kommer nok til å få hverdagen snudd opp ned. ;)

Så fint at du gleder deg, det skjønner jeg godt! Kos deg masse!! :)

Skrevet

Unnskyld at jeg sier det, men om noen mnd sitter du der med to barn. En baby og et stort barn. Han der er ikke klart til å bli pappa ennå - temmelig sikkert.

Nå er det jo alt for sent å gjøre noe med det, men jeg tror faktisk en runde hos familierådgiver kanskje ville vært fruktbart hos dere. Bl.a. slik at han ser at den kjønnsrollefordelingen han har i sitt hode er helt på trynet.

Sengen skal du selvfølgelig sette opp når du vil.

Gjest trultemor25
Skrevet

Jeg ser egentlig ikke sammenhengen mellom det å sette opp senga og husarbeidet?

Pappaen her i huset ville ikke sette opp senga for tidlig da jeg gikk gravid. Senga måtte også stå på hans side, så skulle vi bytte side etter at barnet var kommet. Han argumenterte med at hva hvis noe skjedde, om ungen døde eller noe, da ville det vært kjipt å komme hjem til masse oppsatt babyutstyr. Men jeg satt ned foten og ville ha senga oppe hvertfall 4 uker før termin i tilfelle babyen kom for tidlig. Og slik ble det.

Du får sette ned foten og kreve litt mer av han! Du er høygravid!! Hvertfall snart, og han burde jo hjelpe til da! Skjønner han ikke det selv?

Gjest Cezalion
Skrevet

Unnskyld at jeg sier det, men om noen mnd sitter du der med to barn. En baby og et stort barn. Han der er ikke klart til å bli pappa ennå - temmelig sikkert.

Nå er det jo alt for sent å gjøre noe med det, men jeg tror faktisk en runde hos familierådgiver kanskje ville vært fruktbart hos dere. Bl.a. slik at han ser at den kjønnsrollefordelingen han har i sitt hode er helt på trynet.

Sengen skal du selvfølgelig sette opp når du vil.

Bra sagt! Er helt enig.

Gjest Ikke voksen
Skrevet

Her har man et stjerneeksempel på hvorfor det er best å vente til man blir voksen før man får barn.

Stakkars unge som skal fødes inn i dette her. Uff.

Skrevet

Huff jah.. jeg er litt for snill, men tror moren hans er litt av grunnen til at han er så sløv på ting. Da han bodde hjemme gjorde hun ALT for ham! Vi har det helt supert ellers i forholdet, men hvis ikke jeg fortsetter å gjøre rent etter ham, så blir det stående og se helt jævlig ut. Han mener jeg har støv på hjernen, og at det må få lov å bli støvete før jeg i det hele tatt støvsuger ;)

Men la det se jævlig ut da, overse rotet hans. Vask dine - og babyens - klær.

Han finner etterhvert ut at han må fli opp etter seg.

Skrevet

Etter et par mnd når samtlige skuffer og klesskap er tomme så.... *Gliser av erfaring*

Skrevet

Etter et par mnd når samtlige skuffer og klesskap er tomme så.... *Gliser av erfaring*

He-he!

Skrevet

Tror det kan være lurt å sette opp den sengen, så kanskje han skjønner at det er en baby på vei, og at det er på tide å bli voksen. Men ellers er det jo lurt å la han bestemme noe han og. Siden du gjør alt, blir du fort sjefen eller helst mor i huset. Egetlig synes jeg dere bør bruke de ukene som er igjen til å gå til familierådgivning. Men du trives kanskje med å gjøre alt? Jeg tror et slikt forholdt til slutt vil ende opp med en mor - sønn følelse, og det vil vel kjærligheten snart dø av. Men for all del det var vel slik det var for en generasjon siden. Men det er ganske tøft å bli småbarnsforeldre, så søk hjelp bla hos familierådgivning om det blir for tøft. Lykke til, håper det blir mest kos da!!

Skrevet

He-he!

Men han lærte av det! Selv om det holdt hardt for min del, men det var aldri noe problem å få skittentøyet ned i vaskerommet etter det. :o)

Gjest Husmorspire
Skrevet

Vanskelig å se på det der, altså!

Min sambo praktiserte "rene klær ligger usorterte oppå tørketrommelen, og jeg trenger ikke vaske før det er tomt der" inntil jeg kom og tok styringen.

Det gjør meg ingenting å sette på vaskemaskin og tørketrommel, det som er kjedelig er å sortere og brette - og det gjør vi i fellesskap med jevne mellomrom!

Gjest gjør noe nå!
Skrevet

Uff a meg, også venter du barn med en så umoden fyr? Ja unnskyld meg, men det høres jo ut som han forventer at du er hans mor istedenfor samboer.

Var jeg deg, ville jeg forlange at dere satte dere ned og laget en liste sammen, der dere fordelte husarbeidet likt. Dette bør dere gjøre snarest, for det kommer IKKE til å bli bedre etter barnet har kommet!

Ta en alvorsprat med ham og spør ham hva han mener er rimelig når det gjelder husarbeidet. Dersom han ikke går med på å ta mer ansvar hjemme, bør du bestille time på et familierådgivningskontor for dere. Jeg mener det. Jo lengre tid det går i et så uheldig spor, jo vanskeligere vil det være å endre det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...