Gå til innhold

Fugleinfluensa på vei hit!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ca 30 000 amerikanere døde av vanlig influensavirus i fjor.

Et år døde ca 150 000 amerikanere av influensavirus.

Men likevel blir de opphisset av noen få døde?

I Norge døde et år halvparten av beboerne i et sykehjem av samme. Men det var før vi fikk effektive vaksiner.

Skrevet

Tamiflu (eller hva det nå heter) har ingenting med fugleinfluensa å gjøre. Det er en medisin i tablettform som hjelper mot vanlig influensa hvis man har blitt syk. Det finnes foreløbig ingen vaksine mot fugleinfluensa og kun ca. 170 mennesker har blitt smittet så langt. Lange flere har dødd av rabies i samme tidsrom.

Det er en fuglesykdom!

Men jeg mener at den virker antiviralt slik at den også kan hjelpe mot fugleinfluensa. Den har ikke spesifikk virkning mot en type influensa sånn som vaksinene.

Men uansett er jo sjansen lik null for å bli smittet av fugleinfluensa, så det kan jo være det samme :)

Gjest Fugledamen
Skrevet

Tamiflu er ingen vaksine, men en medisin i tablettform som man kan få om man har fått vanlig influensa.

Hups - arbeidsuhell! Ikke vaksine, men medisin eller forebyggende preparat.

Poenget var at den heter Tamiflu og ikke Tamuflid, som trådstarter skrev.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Jeg er ikke redd for fugleinfluensaen.

Men jeg er irritert på media som slår det så stort opp!

Begge barna mine begynner å bli engstelige for det, så jeg må bruke mye tid for å forsikre dem om at det er en fuglesykdom, og at det går bra, de må bare passe på å holde seg unna døde fugler og fjær som de finner ute.

Skrevet

Jeg vil ikke kalle deg treg. Jeg vil heller kalle deg hysterisk.

Gjest Fugledamen
Skrevet

Tamiflu (eller hva det nå heter) har ingenting med fugleinfluensa å gjøre. Det er en medisin i tablettform som hjelper mot vanlig influensa hvis man har blitt syk. Det finnes foreløbig ingen vaksine mot fugleinfluensa og kun ca. 170 mennesker har blitt smittet så langt. Lange flere har dødd av rabies i samme tidsrom.

Det er en fuglesykdom!

Nåja, noe har den vel med fugleinfluensaen å gjøre, siden den virker mot den (som den gjør mot annen influensa).

Men det er jo de som evt jobber med å ta livet av syke fugler som kanskje kan ha behov for å beskytte seg med denne.

ikke fast nick
Skrevet

Nettopp. Tallet er knapt tresifret, og det til tross for at fuglene har hatt viruset i svært befolka områder i flere år.

Men det er medias skyld at folk blir vettskremte. De kjører jo stadig svære overskrifter som forteller hvor grusomt det hele er, og at vi snart er ferdige alle som en. I hvert fall kan det se sånn ut når vi leser avisene.

Det får meg til å lure på hvor svære bokstaver og ord avisene skal bruke den dagen det virkelig er krise. Dette blir som å rope ulv...

ikke fast nick
Skrevet

Det er ikke noen trygghet i Tamiflu heller, for man vet ikke om det virker mot denne sykdommen ennå. Dessuten har den ennå ikke utviklet seg til å smitte mellom mennesker. Om katten din kommer inn med døde fugler, er det kanskje lurt å ikke ta direkte i fuglene når du fjerner dem, men bruke noe å ta dem med. Og vask hendene etterpå.

Så ta det med ro, nyt livet og vent med å bruke krefter på å være hysterisk til det blir virkelig alvor!

Gjest Tregiavtrekkern
Skrevet

Jeg vil ikke kalle deg treg. Jeg vil heller kalle deg hysterisk.

*lol*

Skrevet

Slapp av, direktøren for Folkehelsa har jo uttalt at det mest sannsynlige scenarioet er at INGEN mennesker i Norge blir smittet.

Skrevet

Slapp helt av!!! Dette er en dyresykdom - ikke menneskesykdom.

De få mennesker som har blitt syke av fugleinfluensaen, har levd helt nært opp til fugler. Og de fuglene har levd nært innpå ville fugler.

De forhåndsregler du skal ta er å holde deg unna fugler du ikke vet hvordan har dødd. I følge mattilsynet er det ingen fare for katter heller.

Tamiflu aner man ikke om virker i det hele tatt.

Skrevet

Slapp av!

Det er ikke mange på verdensbasis som er smittet.

Det er media som hauser det hele opp så folk blir hysteriske.

Og jeg har heller ikke kjøpt noen vaksine.

Og jeg spiser fortsatt kylling.

Skrevet

Huff ja. Jeg må le av meg selv, og jeg skjønner at du syns "vi" (inkl meg) er hysterisk.

Jeg har ikke tatt av før, men så i kveld kom jeg til å tenke på dette med katten. Og så kom tankene om at jeg kanskje må avlive den, i og med at jeg har små barn.....og du vet. (hønemor)

Den er oppdaget i Frankrike, Tyskland, snart i Danmark og da er det ikke lenge før....Og i neste omgang kommer fuglene tilbake, og våren er her..

Avlive katten?

*gaper*

Sett deg ned og pust dypt inn, tenk på hvor liten sjans det _virkelig_ er for at du skal bli smittet, og legg tanken på å avlive kjæledyret ditt pga hysteri forårsaket av media, - laaaangt bort!

:-)

Skrevet

For å reddedeg selv og evt familie fra kattens medbrakte smitte, kan du jo sette en bjelle på den :) Da rekker fævvern å rømme når "simba" sniker seg mellom snødrivene :)

Også kan du ha i bakhodet at det dør flere tusen mennesker av "vanlig" influensa hvert år i kongeriket Norge!

Skrevet

Huff ja. Jeg må le av meg selv, og jeg skjønner at du syns "vi" (inkl meg) er hysterisk.

Jeg har ikke tatt av før, men så i kveld kom jeg til å tenke på dette med katten. Og så kom tankene om at jeg kanskje må avlive den, i og med at jeg har små barn.....og du vet. (hønemor)

Den er oppdaget i Frankrike, Tyskland, snart i Danmark og da er det ikke lenge før....Og i neste omgang kommer fuglene tilbake, og våren er her..

Kopierer fra intervju med Preben Aavitsland:

"Pusen min! Innsendt av: Linn, 16/02 - 2006 kl. 12:17

Mora mi sier at hvis fugleinfluensaen kommer til Norge så må vi avlive Pus. Er det sant? Er det noe vi kan gjøre for at Pus unngår å fange/spise fugler?"

Ikke hør på mora di, Linn. Ikke hør på mora di, Linn. Ikke hør på mora di, Linn. Ikke la Pus ta med seg døde fugler inn i huset. Og du må ikke røre de døde fuglene.

Hilsen preben aavitsland "

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...