Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål i forbindelse med tidlig bekkenløsning? (Er i uke 7, og har klare symptomer på dette...).

Blir ganske nervøs og lurer veldig på om det er noen sammenheng mellom å få dette så tidlig og å bli skikkelig dårlig av det? Det finnes jo de som har plager i årevis etter fødselen….

Dette var veldig negative tanker, men jeg synes som sagt at det er litt skummelt å tenke på. Men jeg har i alle fall bestemt meg for å ta tak i dette med en gang og få hjelp/behandling så fort som mulig.

Ønsker tips om hva slags behandling og øvelser som kan være effektive? Hvor aktiv bør jeg være?

Har hund og er vant til å gå turer hver dag, men begynner allerede nå å kjenne smerter i siden av hoftene etter ganske korte turer (30 min – 1 time). Hvor langt bør/kan jeg presse meg selv?

Har god erfaring med kiropraktor fra før. Vet du om andre synspunkter eller gode/dårlige erfaringer med andre behandlingsmåter?

Glad for alle råd!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21913-tidlig-bekkenl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg har også fått bekkenløsning så tidlig, tre ganger nå. Jeg har hatt mye vondt, men har aldri blitt så dårlig at jeg har trengt krykker f.eks. Har blitt helt bra igjen de to første gangene, og det ganske raskt etter fødselen. Nå er det fire måneder etter siste fødsel, og jeg merker det litt hvis jeg går langt eller gjør dumme bevegelser, men stort sett fungerer jeg normalt.

Hvis du tar hensyn under svangerskapet, går det som regel bra for de fleste !

Det er helt fint å gå tur, men gå innenfor smertegrensen, og husk at du skal hjem igjen også, så ikke gå til det begynner å gjøre vondt. Ellers anbefaler jeg alltid vanntrening, hvis det er tilbud om noe sånt der du bor.

Trine Endsjø, jordmor

I første omgang vil jeg anbefale deg å ikke krisemaksimere bekkenløsningsplagene dine. Det er slettes ikke alle som blir verre, og det er faktisk en del som kun kjenner til symptomene tidlig i svangerskapet. Etterhvert kan det gi seg. Uansett bør du være forsiktig med å tøye smerteterskelen din. Ikke gjør det som gjør vondt. De fleste bevegelser bør gjøres med jevn vektbelastning på begge bein. F.eks. skal man støvsuge/vaske med paralelle bein, ikke på den vanlige med et bein foran det andre. Når du skal ut av bil eller sengen, bør du vri deg ut med samlede bein. Ikke sitt med beina i kors. Gjør det vondt etter du har gått på tur, bør du unngå dette inntil videre. Svømming/vanngymnastikk er bra. Du kan ta kontakt med foreningen for kvinner med bekkenløsningplager (har ikke adressen for hånden) hvis dette skulle vedvare.

Sørg også for å finne gode hvile og avlastningsstillinger. Det er lurt å ligge på siden med en pute mellom beina. Snakk også med din jordmor/lege om du kan få mer informasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...