Gå til innhold

München har 15-års aldersgrense

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er rart den ikke har 18 år. Sammenligner man de verste scenene der med andre 15-års grenser, ja da...

Og dette skildrer SANNHETEN i tillegg.

En sterk film - men den sluttet jo før det hele var over.

Gjest staedtler
Skrevet

"Jeg syns det er rart den ikke har 18 år. Sammenligner man de verste scenene der med andre 15-års grenser, ja da..."

Ja, hva da? Hvilke scener sikter du til der? Ingen har satt seg på min netthinne, i alle fall.

"Og dette skildrer SANNHETEN i tillegg."

Vel... "Sannheten" med stor s finnes ikke engang.

Autensiteten er ved flere tilfeller blitt brukt som begrunnelse FOR 15-årsgrense, av "educational purposes", som for eksempel ved lanseringa av "Saving Private Ryan". Scenene fra landgangen i Normandie har helt klart mer brutale scener i mine øyne.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nei, det er ingen grunn til å gi Munchen 18-års aldersgrense. Voldsscene er knapt der sammenlignet med andre filmer med 15 årsgrense, også i filmer basert på sanne historier.

Denne filmen skuffet meg. Jeg er vant til at Spielberg presenterer noe annet enn en middels suppe, men det gjorde han ikke her. Fikk nesten inntrykk av at hovedfokuset hans har vært på å ikke støte noen.

Men det må sies at jeg sovna midt i filmen, så jeg kan ha gått glipp av noe. :)

Skrevet

"Jeg syns det er rart den ikke har 18 år. Sammenligner man de verste scenene der med andre 15-års grenser, ja da..."

Ja, hva da? Hvilke scener sikter du til der? Ingen har satt seg på min netthinne, i alle fall.

"Og dette skildrer SANNHETEN i tillegg."

Vel... "Sannheten" med stor s finnes ikke engang.

Autensiteten er ved flere tilfeller blitt brukt som begrunnelse FOR 15-årsgrense, av "educational purposes", som for eksempel ved lanseringa av "Saving Private Ryan". Scenene fra landgangen i Normandie har helt klart mer brutale scener i mine øyne.

Ja har også sett Save Private Ryan - også sammen med dattern som va 13 - fordi vi overvar 60-års jubileet og var der nede da - - -syns likvel ikke de var så tøft som München -hvor han ene fikk blåst ut hele kinnet og han som hang i taket - helt i blodige biter etter eksplosjon på hotellrommet og dama som ble skutt naken....det ble noe annet - syns jeg.

Jeg tenkte at så lenge Harry Potter var anbefalte 11 år -så var 4 år til litt lite...

Men jeg er vel bare pysete.

Dessuten så jeg München med gubben på kino - det virker mer voldsomt enn en Save menig Ryan på reisetv nede i Frankrike.:-)

Skrevet

Nei, det er ingen grunn til å gi Munchen 18-års aldersgrense. Voldsscene er knapt der sammenlignet med andre filmer med 15 årsgrense, også i filmer basert på sanne historier.

Denne filmen skuffet meg. Jeg er vant til at Spielberg presenterer noe annet enn en middels suppe, men det gjorde han ikke her. Fikk nesten inntrykk av at hovedfokuset hans har vært på å ikke støte noen.

Men det må sies at jeg sovna midt i filmen, så jeg kan ha gått glipp av noe. :)

Gubben er enig med deg - jeg syns det var synd de ikke hadde med det som skjedd epå Lillehammer

Skrevet

Gubben er enig med deg - jeg syns det var synd de ikke hadde med det som skjedd epå Lillehammer

..hva skjedde på Lillehammer? *stikker nesa inn*

Gjest staedtler
Skrevet

..hva skjedde på Lillehammer? *stikker nesa inn*

Du veit kanskje ikke hva München handler om? For hadde du gjort det, ville du nok skjønt hvordan Lillehammer kunne bli trukket inn. :-)

Filmen handler om Mossadagenter som oppsøker de angivelige bakmennene for Münchenmassakren i 1972. Altså siktes det her til (det totalt forkastelige og avskyelige) drapet på/henrettelsen av Ahmed Bouchicki på Lillehammer.

Sorry, klarte ikke å forholde meg objektiv på slutten her.. :)

Gjest staedtler
Skrevet

Ja har også sett Save Private Ryan - også sammen med dattern som va 13 - fordi vi overvar 60-års jubileet og var der nede da - - -syns likvel ikke de var så tøft som München -hvor han ene fikk blåst ut hele kinnet og han som hang i taket - helt i blodige biter etter eksplosjon på hotellrommet og dama som ble skutt naken....det ble noe annet - syns jeg.

Jeg tenkte at så lenge Harry Potter var anbefalte 11 år -så var 4 år til litt lite...

Men jeg er vel bare pysete.

Dessuten så jeg München med gubben på kino - det virker mer voldsomt enn en Save menig Ryan på reisetv nede i Frankrike.:-)

Takk for konkretiseringa. Ja, mannen i taket var et... "syn". Men jeg er så stor og tøff at jeg ikke blir påvirka. :-P

Skrevet

Du veit kanskje ikke hva München handler om? For hadde du gjort det, ville du nok skjønt hvordan Lillehammer kunne bli trukket inn. :-)

Filmen handler om Mossadagenter som oppsøker de angivelige bakmennene for Münchenmassakren i 1972. Altså siktes det her til (det totalt forkastelige og avskyelige) drapet på/henrettelsen av Ahmed Bouchicki på Lillehammer.

Sorry, klarte ikke å forholde meg objektiv på slutten her.. :)

OK, da skønner jeg litt mer :-)

Skrevet

Så den har ingen slutt?

Joda, den har en slutt. Eneste andre slutten jeg kunne tenke meg var om jøder og palestinere levde i fred resten av sine dager, men det hadde kanskje vært litt urealistisk...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...