Gå til innhold

Vondt i "ryggen" ved spising (svelging)

Anbefalte innlegg

Gjest Calóni
Skrevet

Er det noen andre som opplever det? Jeg mener ikke sånn ryggvondt som om man løfter feil eller noe selvsagt, men liksom vondt "inni" ryggen, ganske langt oppe. Det er spesielt ille om jeg spiser eple, eller dersom jeg ikke tygger maten godt nok/spiser for fort. "For fort" for meg vil da si omtrent normalt tempo for en annen.

Jeg har en følelse av at dersom jeg ikke tygger maten godt nok, så får jeg vondt. Det kan sitte i ganske lenge. Det er ikke ordentlig smertefullt, men det er et ubehag, og det er litt vondt å puste dypt inn.

Nå har jeg vondt, og det har jeg hatt siden lunsj i tolv-tiden i dag, på jobben. Hadde litt dårlig tid, så jeg spiste brødskivene ganske raskt.

Har hatt dette hele livet. Hva kan det være? Trangt spiserør?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har en venninne som er operert, fått blokket ut spiserøret fordi maten liksom satte seg fast slik du beskriver. Hun kunne aldri spise den minste ting uten å skylle det ned med drikke. Høres ikke ut som ditt tilfelle er like "alvorlig", men like greit å ta en tur til legen, kanskje?

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg har en venninne som er operert, fått blokket ut spiserøret fordi maten liksom satte seg fast slik du beskriver. Hun kunne aldri spise den minste ting uten å skylle det ned med drikke. Høres ikke ut som ditt tilfelle er like "alvorlig", men like greit å ta en tur til legen, kanskje?

Det er liksom ikke det at det setter seg fast i halsen, det er bare det at det blir en slags smerte i ryggen. Og det hjelper ikke uansett hvor mye vann jeg drikker, for "skaden" har allerede skjedd. Jeg er akkurat under utredning for migrene/epilepsi hos fastlegen nå, så om jeg kommer med flere pussige tilstander, så tror jeg at jeg blir sendt hjem med litt valium ;)

Men hadde jo vært greit å vite om noen hadde vært borti noe lignende, og så kunne gjort noen søk på nettet. Fant ingenting nyttig ved søk på "trangt spiserør", feks.

Skrevet

Det er liksom ikke det at det setter seg fast i halsen, det er bare det at det blir en slags smerte i ryggen. Og det hjelper ikke uansett hvor mye vann jeg drikker, for "skaden" har allerede skjedd. Jeg er akkurat under utredning for migrene/epilepsi hos fastlegen nå, så om jeg kommer med flere pussige tilstander, så tror jeg at jeg blir sendt hjem med litt valium ;)

Men hadde jo vært greit å vite om noen hadde vært borti noe lignende, og så kunne gjort noen søk på nettet. Fant ingenting nyttig ved søk på "trangt spiserør", feks.

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, om det er den følelsen jeg får av å spise ferskt bakverk litt for fort. Det gjør skikkelig vondt i øvre del av ryggen, og selv om det ikke sitter noe fast så kjennes det slik.. :-)

Men for min del gjelder det kun ferske bakevarer. Merkelig.

Gjest Yellow Submarine
Skrevet

kan det være snakk om reflux. altså sure oppstøt eller magesyre som gir seg utslag i ryggsmerter?

Jeg sliter med sure oppstøt og det er ikke alltid at man kjenner det i halsen, men at det gir utslag spesielt i ryggen også.

Men hva sammenehenger er, aner jeg ikke.

merker du det samme hvis du spiser salte ting?

Gjest Calóni
Skrevet

kan det være snakk om reflux. altså sure oppstøt eller magesyre som gir seg utslag i ryggsmerter?

Jeg sliter med sure oppstøt og det er ikke alltid at man kjenner det i halsen, men at det gir utslag spesielt i ryggen også.

Men hva sammenehenger er, aner jeg ikke.

merker du det samme hvis du spiser salte ting?

Jeg har aldri hatt sure oppstøt iallfall, så det må isåfall være reflux som holder seg kun til "ryggen", men det høres vel litt pussig ut? Jeg har ikke lagt merke til om det er noen forskjell i hva jeg spiser, annet enn mønsteret med om jeg spiser for fort. Salt mat har jeg konkrete eksempler som jeg husker på at jeg har fått vondt av. Så jeg tror nok ikke det har noe med det å gjøre..Men takk for innspill!

Annonse

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, om det er den følelsen jeg får av å spise ferskt bakverk litt for fort. Det gjør skikkelig vondt i øvre del av ryggen, og selv om det ikke sitter noe fast så kjennes det slik.. :-)

Men for min del gjelder det kun ferske bakevarer. Merkelig.

Ja, kanskje det er samme følelsen? Pussig at det gjelder ferskt bakverk, bare...Jeg merker det veldig ofte når jeg spiser pommesfrites. Men det er vel fordi pommesfrites er nettopp slik mat man gjerne spiser veldig fort, og det er jo litt "hardt", dersom de er godt stekt. Men som sagt kan jeg få det av alle typer mat (har iallfall ikke merket noe annet mønster).

Skrevet

Ja, - min mellomste datter og jeg har det slik - "au, mat iryggen!" sier vi titt og ofte. Skikkelig ekkelt.

Gjest Calóni
Skrevet

Ja, - min mellomste datter og jeg har det slik - "au, mat iryggen!" sier vi titt og ofte. Skikkelig ekkelt.

Jah, det er det! Har du peiling på hva det kan være, da?

Skrevet

Jah, det er det! Har du peiling på hva det kan være, da?

Nei- trodde alle hadde det sånn jeg - men jeg TROR det er ludt som ikke rekker ned før maten -at det "!sitter " en luftboble der - derfor blir det heller ikke som en skarp sak el....

Gjest Calóni
Skrevet

Nei- trodde alle hadde det sånn jeg - men jeg TROR det er ludt som ikke rekker ned før maten -at det "!sitter " en luftboble der - derfor blir det heller ikke som en skarp sak el....

Hm..interessant teori..men sitter det i hos deg/dere i mange timer etterpå? Man skulle jo tro at luft var en enkel sak å få "fjernet"?

Skrevet

Hm..interessant teori..men sitter det i hos deg/dere i mange timer etterpå? Man skulle jo tro at luft var en enkel sak å få "fjernet"?

Ikke i mange timer - men det kan sitte i en stund -man får da ikke pustet inn - bare ut.

Gjest Calóni
Skrevet

Ikke i mange timer - men det kan sitte i en stund -man får da ikke pustet inn - bare ut.

Ja, det er vondt bare når jeg puster inn (tror jeg). Men det sitter i i flere timer, altså. Men ellers høres det jo ut som om det er det samme. Kanskje vi skal danne en klubb? :D

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...