Gå til innhold

Okey litt ekkelt spm. (sånn at dere er forberedt alså)

Anbefalte innlegg

Gjest persika
Skrevet

Vet ikke om det er normalt eller hva det er, kanskje er det alltid vært der, kanskje kom det nå, men jeg har en liten "myk klump" i endetarmsåpningen.(rompehullet) Den er ute, ikke inne altså (æsj). Gjør ikke vondt, og tror ikke det er hemeroid. Men hva kan det være? Kjenner den når jeg dusjer...den er bevegelig.

Gjest født barn
Skrevet

Det kan fint være hemorroide, siden dette betyr utposning på en blodåre, og den er gjerne som en myk drue som stikker utenfor endetarmsåpningen. Prøv å forsiktig dytte den inn igjen. Ellers finnes det reseptfri krem og stikkpiller på apoteket.

Gjest kanskje, kanskje ikke?
Skrevet

det kan ikke være endetarmsåpningen du kjenner?

hvis du sitter på do og presser, kommer den ytterligere ut da? og må du presse den inn igjen?

Tenker at det kan være en hemorioide men at også endetarmen kan ha glidd ned på et vis.

har du hatt problemer med treg avføring den siste tiden?

Gjest persika
Skrevet

Det kan fint være hemorroide, siden dette betyr utposning på en blodåre, og den er gjerne som en myk drue som stikker utenfor endetarmsåpningen. Prøv å forsiktig dytte den inn igjen. Ellers finnes det reseptfri krem og stikkpiller på apoteket.

Hmm. MÅ jeg dytte den inn igjen? har ikke så veldig lyst til å "kjenne inni der".

Skrevet

Det er helt vanlig. :o) Du kan ha hatt en hemorroide og det du kjenner er "hudposen" som er igjen etter at hemorroiden har trukket seg tilbake. Ikke noe å gjøre med, dvs. hvis du er svært plaget så kan det gjøres, men de vil helst bare la dem være pga faren for å ødelegge muskler så du blir varig avføringsinkontinent eller at det går betennelse i operasjonssåret f.eks.

Gjest persika
Skrevet

det kan ikke være endetarmsåpningen du kjenner?

hvis du sitter på do og presser, kommer den ytterligere ut da? og må du presse den inn igjen?

Tenker at det kan være en hemorioide men at også endetarmen kan ha glidd ned på et vis.

har du hatt problemer med treg avføring den siste tiden?

Hmm. Jeg aner ikke. Har ikke prøvd å presse. Kjenner den bare som sagt, når jeg vasker meg i dusjen.

Treg avføring. Nei, ikke no særlig.

Har tidligere hatt hemorroid, (tror jeg), for jeg så litt blod på papiret, men det har aldri gjort vondt. Men har ikke kjent denne på lenge nå.

Gjest persika
Skrevet

Det er helt vanlig. :o) Du kan ha hatt en hemorroide og det du kjenner er "hudposen" som er igjen etter at hemorroiden har trukket seg tilbake. Ikke noe å gjøre med, dvs. hvis du er svært plaget så kan det gjøres, men de vil helst bare la dem være pga faren for å ødelegge muskler så du blir varig avføringsinkontinent eller at det går betennelse i operasjonssåret f.eks.

Aha. da så. Tusen takk for svar. Da vet jeg at det ikke er noe. Begynte å bli litt bekymret, siden jeg ikke har kjent dette før nå. (eller en stund siden, men ikke før det)

Det gjør ikke vondt, den bare er der. Men så lenge det ikke er farlig, så får den bare være der da=)

Gjest kanskje, kanskje ikke?
Skrevet

Hmm. Jeg aner ikke. Har ikke prøvd å presse. Kjenner den bare som sagt, når jeg vasker meg i dusjen.

Treg avføring. Nei, ikke no særlig.

Har tidligere hatt hemorroid, (tror jeg), for jeg så litt blod på papiret, men det har aldri gjort vondt. Men har ikke kjent denne på lenge nå.

Da tror jeg nok at det er en hemeroide (staves det slik?)

oppsøk fastlgen du, for å se om dette er noe som bør fjernes kirurgisk, eller kan gå tilbake av seg selv med diverse kremer og andre behandlinger.

Gjest persika
Skrevet

Da tror jeg nok at det er en hemeroide (staves det slik?)

oppsøk fastlgen du, for å se om dette er noe som bør fjernes kirurgisk, eller kan gå tilbake av seg selv med diverse kremer og andre behandlinger.

Vet egentlig ikke hvordan det staves. Hemorroid, eller hemerroid. Tror det er det første.

Nja, hvis det "bare" er det så gidder jeg ikke oppsøke lege. Det gjør jo ikke vondt, og er ikke synlig, så da trenger jeg ikke å fjerne det. (så lenge det ikke er farlig da)

Det verste er vel å operere innvendige hemorroid har jeg hørt. Man kan ikke sitte etterpå.

Skrevet

Det kan også være en liten hudflik, litt ekstra hud. Ikke farlig. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...