Gjest takkogtakk Skrevet 19. februar 2006 Skrevet 19. februar 2006 http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html 0 Siter
Åsemor Skrevet 19. februar 2006 Skrevet 19. februar 2006 Hva lurte du på sa du? Og siden du spør om rettkrivning, det er svært svært sjelden man har behov for mer enn ett spørsmålstegn. 0 Siter
Adriana Skrevet 19. februar 2006 Skrevet 19. februar 2006 Hva lurte du på sa du? Og siden du spør om rettkrivning, det er svært svært sjelden man har behov for mer enn ett spørsmålstegn. Rettkrivning? ;-) Tror h*n bare vil tipse alle de som spør om rettskrivning om denne siden. 0 Siter
Åsemor Skrevet 19. februar 2006 Skrevet 19. februar 2006 Rettkrivning? ;-) Tror h*n bare vil tipse alle de som spør om rettskrivning om denne siden. Ja, jeg så en sammenheng når jeg kikket litt bakover i innleggene her, men har ikke vært på nett på et par døgn så jeg begynte bare øverst. 0 Siter
Gjest takkogtakk Skrevet 19. februar 2006 Skrevet 19. februar 2006 Rettkrivning? ;-) Tror h*n bare vil tipse alle de som spør om rettskrivning om denne siden. Helt riktig. Folk bør kunne bruke en ordbok og finne ut på egenhånd hvordan ord staves/skrives. 0 Siter
Gjest takkogtakk Skrevet 19. februar 2006 Skrevet 19. februar 2006 Rettkrivning? ;-) Tror h*n bare vil tipse alle de som spør om rettskrivning om denne siden. Noen vil sikkert kaste seg over mitt "og" bruke, hvis de ikke vet at to infinitivsformer, "finne" og "bruke", opphever bruk av infinitivsmerket foran 2. infinitiv. Det må de gjerne gjøre... 0 Siter
Atene Skrevet 19. februar 2006 Skrevet 19. februar 2006 Noen vil sikkert kaste seg over mitt "og" bruke, hvis de ikke vet at to infinitivsformer, "finne" og "bruke", opphever bruk av infinitivsmerket foran 2. infinitiv. Det må de gjerne gjøre... Jeg kaster meg ikke over deg, for det er korrekt med "og" her, men ikke av den grunnen du sier. Det finnes mange tilfeller der "å" er riktig foran 2. infinitiv. 0 Siter
Åsemor Skrevet 19. februar 2006 Skrevet 19. februar 2006 Helt riktig. Folk bør kunne bruke en ordbok og finne ut på egenhånd hvordan ord staves/skrives. Sånn helt alene virket innlegget bare litt snodig... 0 Siter
Gjest takkogtakk Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Jeg kaster meg ikke over deg, for det er korrekt med "og" her, men ikke av den grunnen du sier. Det finnes mange tilfeller der "å" er riktig foran 2. infinitiv. Når infinitivene hører sammen så skal det da alltid være "og" foran nr 2? "å reise og handle"...."å løpe og skrike"... 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Når infinitivene hører sammen så skal det da alltid være "og" foran nr 2? "å reise og handle"...."å løpe og skrike"... Du kan ikke se så firkantet på det, for Atene har helt rett. F.eks.: Gutten ønsket å begynne å lære å lese. 0 Siter
Gjest takkogtakk Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Du kan ikke se så firkantet på det, for Atene har helt rett. F.eks.: Gutten ønsket å begynne å lære å lese. Ingen "og" istedet for "å" i en slik setning? Er det andre regler for tre infinitiver som henger sammen, enn for to? Har du link til regelen? 0 Siter
Atene Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Når infinitivene hører sammen så skal det da alltid være "og" foran nr 2? "å reise og handle"...."å løpe og skrike"... Når de hører sammen, ja. Det gjør de ikke alltid. Som SDD sitt eksempel: Han ønsket å lære å lese. Om infinitivene henger sammen, finner du ut ved å bøye setningen. Han lærte å lese. Hvis infinitiv nummer to ikke også skifter tid, er det riktig med "å" også når begge står i infinitiv. 0 Siter
Gjest takkogtakk Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Når de hører sammen, ja. Det gjør de ikke alltid. Som SDD sitt eksempel: Han ønsket å lære å lese. Om infinitivene henger sammen, finner du ut ved å bøye setningen. Han lærte å lese. Hvis infinitiv nummer to ikke også skifter tid, er det riktig med "å" også når begge står i infinitiv. OK. Takk for svar. ...men det må jo forekomme en del tvilstilfelle??? 0 Siter
Atene Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 OK. Takk for svar. ...men det må jo forekomme en del tvilstilfelle??? Jeg synes ikke det. Regelen er veldig lett å praktisere. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.