Gå til innhold

Ingeniør og sivil ingeniør,hva er forskjellen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingeniør er en 3-årig høyskoleutdannelse med svært praktisk tilnærming.

Sivilingeniør er en 5-årig utdannelse (universitetsnivå) med mer vekt på teori.

Kort sagt.

"Ingeniør er en 3-årig høyskoleutdannelse med svært praktisk tilnærming."

Det kommer _veldig_ an på fag. Forskjellen mellom en dataingeniør og en siv.ing i f.eks datateknikk er ikke at det ene er praktisk og det andre teoretisk. Der er siv.ing. utdannelsen ganske enkelt en fordypning innen matematikk og utvalgte datafag.

"..........................................."

"Ingeniør er en 3-årig høyskoleutdannelse med svært praktisk tilnærming."

Det kommer _veldig_ an på fag. Forskjellen mellom en dataingeniør og en siv.ing i f.eks datateknikk er ikke at det ene er praktisk og det andre teoretisk. Der er siv.ing. utdannelsen ganske enkelt en fordypning innen matematikk og utvalgte datafag.

Ja vel, men er ikke den fordypningen hovedsaklig teoretisk?

Jeg har jo egentlig ikke peiling, er jo bare siv.ing. og har aldri tatt utdannelse som ingeniør.

Annonse

Som det er sagt så er det lengden på utdannelsen, en ingeniør har 3 års ingeniørhøgskole og en sivilingeniør har 5 års universitetsutdannelse.

Inngeniørstudiet er nå slik at den kan brukes direkte som et grunnlag for videre studier som sivilingeniør. Det betyr at alle 3 årene er tellene hvis du ønsker å gå videre.

En ingeniør trenger da 2 år for å bli sivilingeniør.

For lenge siden var ikke dette tilfelle, da måtte en ingeniør gå 3,5 år for å bli sivilingeniør, men da var ingeniørhøgskolen 2 årig.

Ja vel, men er ikke den fordypningen hovedsaklig teoretisk?

Jeg har jo egentlig ikke peiling, er jo bare siv.ing. og har aldri tatt utdannelse som ingeniør.

"Ja vel, men er ikke den fordypningen hovedsaklig teoretisk?"

Det kommer vel an på, men det er nok stort sett teoretisk, ja. Men det samme gjelder for den ingeniørutdanningen jeg har/tar - den er 100% teoretisk (datateknisk).

"............................................"

Som det er sagt så er det lengden på utdannelsen, en ingeniør har 3 års ingeniørhøgskole og en sivilingeniør har 5 års universitetsutdannelse.

Inngeniørstudiet er nå slik at den kan brukes direkte som et grunnlag for videre studier som sivilingeniør. Det betyr at alle 3 årene er tellene hvis du ønsker å gå videre.

En ingeniør trenger da 2 år for å bli sivilingeniør.

For lenge siden var ikke dette tilfelle, da måtte en ingeniør gå 3,5 år for å bli sivilingeniør, men da var ingeniørhøgskolen 2 årig.

"For lenge siden var ikke dette tilfelle, da måtte en ingeniør gå 3,5 år for å bli sivilingeniør, men da var ingeniørhøgskolen 2 årig."

Etter at ingeniørutdanningen ble treårig, og mens siv.ing. var fireårig, så måtte vel en ingeniør gå to år ekstra for å bli siv.ing., hvis eg ikke husker feil. Før siv.ing ble femårig, altså.

"For lenge siden var ikke dette tilfelle, da måtte en ingeniør gå 3,5 år for å bli sivilingeniør, men da var ingeniørhøgskolen 2 årig."

Etter at ingeniørutdanningen ble treårig, og mens siv.ing. var fireårig, så måtte vel en ingeniør gå to år ekstra for å bli siv.ing., hvis eg ikke husker feil. Før siv.ing ble femårig, altså.

Nei, det var 3.5 år, fordi du ikke fikk godskrevet begge de to årene fra ingeniørhøgskolen.

Men etter at ingeniørhøgskolen ble 3 årig så ble studiet lagt om slik at alle årene ble tellene, men for at du kan gå direkte over til sivilingeniørstudiet så trenger du ekstra matte. Dette faget er valgfritt på ingeniørhøgskolen.

Nei, det var 3.5 år, fordi du ikke fikk godskrevet begge de to årene fra ingeniørhøgskolen.

Men etter at ingeniørhøgskolen ble 3 årig så ble studiet lagt om slik at alle årene ble tellene, men for at du kan gå direkte over til sivilingeniørstudiet så trenger du ekstra matte. Dette faget er valgfritt på ingeniørhøgskolen.

"Nei, det var 3.5 år, fordi du ikke fikk godskrevet begge de to årene fra ingeniørhøgskolen."

Ah, men det sa jeg ingenting om, fordi jeg ikke kjenner til den gamle toårige ing.høyskolen.

"men for at du kan gå direkte over til sivilingeniørstudiet så trenger du ekstra matte. Dette faget er valgfritt på ingeniørhøgskolen."

Det vet jeg utmerket godt. Matematisk modellering (del 3 på mins skole) - vektoranalyse :-)

".........................................."

"Nei, det var 3.5 år, fordi du ikke fikk godskrevet begge de to årene fra ingeniørhøgskolen."

Ah, men det sa jeg ingenting om, fordi jeg ikke kjenner til den gamle toårige ing.høyskolen.

"men for at du kan gå direkte over til sivilingeniørstudiet så trenger du ekstra matte. Dette faget er valgfritt på ingeniørhøgskolen."

Det vet jeg utmerket godt. Matematisk modellering (del 3 på mins skole) - vektoranalyse :-)

".........................................."

Svarte deg litt feil ser jeg. Før sivilingeniørstudiet ble 5 årig var det 4 år pluss et halvt år som ble brukt til å levere hoveoppgaven, derfor ble studiet 4,5 år.

Det halve året har jeg tatt med når jeg sier at det tok 3,5 år etter de gamle studiene.

En insjinør vet hva han gjør, mens sivilingeniøren knapt nok kan lage kaffe. Den sistnevnte er derimot desidert overlegen når det gjelder å registrere tittelen i telefonkatalogen.

Det er vel heller slik at sivilingeniøren kan fortelle deg i detalj hvordan kaffetrakteren ser ut inni, men klarer ikke å verken bygge den eller lage kaffe med den.

Men ingeniøren ikke aner hvordan den er designet, men kan sette den sammen, men klarer heller ikke å lage kaffe med den.

Forøvrig er ikke ingeniør en beskyttet tittel, slik at alle kan kalle seg det (og gjør det ofte, som i telefonkatalogen).

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...