Gå til innhold

Semikolon og tankestrek

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer det at disse ikke skal brukes om hverandre? At de betyr det samme og at man derfor skal velge det ene eller det andre? Jeg mener å ha hørt det en gang, men i mitt lille hode så har de to litt forskjellig betydning. Ikke det at jeg klarer å komme på noen eksempler akkurat nå men... :)

Skrevet

Fra Norsk Språkråd:

Semikolon gjør tjeneste som en mellomting mellom et punktum og et komma og må ikke blandes sammen med kolon.

Rent teknisk er et semikolon et komma med et punktum på toppen. Vi kan bruke semikolon til å lage et lite opphold mellom helsetninger (hovedsetninger) som hører nær sammen. Det skal understreke den nære sammenhengen mellom de to setningene.

Semikolon kan også brukes til å skille mellom ledd i sammensatte oppregninger.

Tankestrek er aldri obligatorisk, men et tegn man kan bruke etter behov (ingen ord i ordbøkene er ført opp med tankestrek i skrivemåten).

Tankestrek ved innskudd og tilføyelser

Tankestrek foran replikker (direkte tale)

Tankestrek angir ytterpunkter i tid og rom, tallområder og forhold mellom motpoler o.l.

Tankestrek angir hele kronebeløp

Det betyr vel at det noen ganger kan brukes om hverandre, men ikke alltid?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...