Gå til innhold

Sprøyteskrekk,lett å bli kvitt?

Anbefalte innlegg

Gjest Fremtidig sykepleier?
Skrevet

Har tenkt på hva jeg har lyst å bli når jeg blir "stor"i noen år nå.

Er nu passert 30,så det er vel på tide å få ut fingeren nå.

Kommer stadig tilbake til noe innen helsevesenet,mest aktuelt er vel sykepleien.

Problemet er at jeg har helt hetta for sprøyter. Blir svimmel bare av å se noen ta en blodprøve.

Kan gjerne sitte å se på operasjonsprogrammer på tv uten problemer,med blottlagte organer,blod og gørr.

Men med en gang de skal sette inn en kanyle eller ta en blodprøve, må jeg snu meg vekk.

Skikkelig pingle når det gjelder dette.

Er det håp for meg,kan jeg forvente at jeg venner meg til å takle blodprøver under utdannelsen?

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg er redd sprøyter, før var det helt grusomt, kvidde meg i dagevis selv om jeg bare skulle ta ett lite stikk. Dette kommer av en fæl opplevelse som barn, en turnuskandidat brukte min arm til og øve seg på...

Men nå etter at jeg ble bedre kjent med sykehusene som pasient, så har jeg vent meg mer til det. Hopper ikke av lykke akkurat, men jeg lar de stikke meg både her og der.

Og det er bare nålene jeg er redd, ikke alt det andre de gjør med meg.

Så det kan jo hende du blir kvitt sprøyeskrekken, men igjen kanskje ikke.

Gjest Fremtidig sykepleier?
Skrevet

Jeg er redd sprøyter, før var det helt grusomt, kvidde meg i dagevis selv om jeg bare skulle ta ett lite stikk. Dette kommer av en fæl opplevelse som barn, en turnuskandidat brukte min arm til og øve seg på...

Men nå etter at jeg ble bedre kjent med sykehusene som pasient, så har jeg vent meg mer til det. Hopper ikke av lykke akkurat, men jeg lar de stikke meg både her og der.

Og det er bare nålene jeg er redd, ikke alt det andre de gjør med meg.

Så det kan jo hende du blir kvitt sprøyeskrekken, men igjen kanskje ikke.

Takk for svar.

Håper jeg blir kvitt det. Er ikke noe glad i å bli stukket selv,men er ikke noe stort problem.

Jeg bare snur meg vekk,så går det bare fint.

Er verre å snu seg vekk om jeg skal være den som stikker ;o)

Gjest Shira12
Skrevet

Takk for svar.

Håper jeg blir kvitt det. Er ikke noe glad i å bli stukket selv,men er ikke noe stort problem.

Jeg bare snur meg vekk,så går det bare fint.

Er verre å snu seg vekk om jeg skal være den som stikker ;o)

He he hadde du snudd deg vekk hvis du skulle stikke meg, hadde jeg nok hylt noe fælt ;-)

Du kan jo trene deg litt i det små, se på tv når de stikker, se på at en annen blir stukket.

Huff, får grøssebyer jeg nå, ser for meg den fæle spissen.

Gjest Calóni
Skrevet

Det innlegget der er som om jeg skulle skrevet det selv. Halshogginger, motorsagmassakre, you name it, ikke noe problem. Ser jeg derimot en sprøytespiss, så snur jeg meg bort i ren refleks. Om jeg må ta sprøyte/blodprøve hos legen, så blir jeg stort sett veldig kvalm/svimmel, og må ofte ligge ned en stund før jeg kan gå derifra igjen.

Og jeg har tenkt til å søke medisinstudiet..Får bare satse på at man herdes etterhvert! Jeg vil tro at det er med sprøyteskrekk som andre fobier, om man eksponeres for den nok ganger, så forsvinner den av seg selv. Jeg har også hørt at mange synes det er enklere å sette sprøyter på andre, enn å se på at andre får sprøyte/få sprøyte selv.

Så vi skal nok klare oss, vi også ;)

Gjest Gamle Serafia ;)
Skrevet

Det innlegget der er som om jeg skulle skrevet det selv. Halshogginger, motorsagmassakre, you name it, ikke noe problem. Ser jeg derimot en sprøytespiss, så snur jeg meg bort i ren refleks. Om jeg må ta sprøyte/blodprøve hos legen, så blir jeg stort sett veldig kvalm/svimmel, og må ofte ligge ned en stund før jeg kan gå derifra igjen.

Og jeg har tenkt til å søke medisinstudiet..Får bare satse på at man herdes etterhvert! Jeg vil tro at det er med sprøyteskrekk som andre fobier, om man eksponeres for den nok ganger, så forsvinner den av seg selv. Jeg har også hørt at mange synes det er enklere å sette sprøyter på andre, enn å se på at andre får sprøyte/få sprøyte selv.

Så vi skal nok klare oss, vi også ;)

Skal du bli stud.med., Calóni? Så morsomt! Velkommen til rekkene - jeg er ferdig til sommeren! :)

Gjest Calóni
Skrevet

Skal du bli stud.med., Calóni? Så morsomt! Velkommen til rekkene - jeg er ferdig til sommeren! :)

Jeg må ta en del fag og sånt (gikk yrkesfaglig på vgs), og sanke litt poeng, så jeg må nok vente enda et år før jeg i det hele tatt kan søke, men det er mitt mål nå, ja! :) Kanskje du kan bli min mentor, når jeg skal ut i praksis? ;)

Gjest Gamle Serafia ;)
Skrevet

Jeg må ta en del fag og sånt (gikk yrkesfaglig på vgs), og sanke litt poeng, så jeg må nok vente enda et år før jeg i det hele tatt kan søke, men det er mitt mål nå, ja! :) Kanskje du kan bli min mentor, når jeg skal ut i praksis? ;)

Dønn i orden! :)

Starter turnus i Orkdal til høsten - hvis jeg nå bare kommer meg gjennom embetseksamen i mai, da...

Så kanskje jeg skal finne bøkene mine i stedet for å DOLe hele dagen? Det var nok lurt, ja.

Jepp. Det var det.

Gjest Calóni
Skrevet

Dønn i orden! :)

Starter turnus i Orkdal til høsten - hvis jeg nå bare kommer meg gjennom embetseksamen i mai, da...

Så kanskje jeg skal finne bøkene mine i stedet for å DOLe hele dagen? Det var nok lurt, ja.

Jepp. Det var det.

Hehe, du klarer deg igjennom det meste, tror jeg :)

Har et par andre medisinstudenter å støtte meg på, men de er ikke like langt i løpet som deg!

Skrevet

Ikke så rart det forskes på andre metoder for å få stoffer gjennom huden og deponere dem inni kroppen. Veldig mange har angst, og det sakper problemer ved at folk ikke tør å få sin medisin. At folk blir svimle og faller er heller ikke så moro. En mann på 100 kilo og 180 cm faller svært tungt og det skjer med lynets hastighet.

En slik fobi bør kunne kureres med konfrontasjon.

Gjest imponert over resultatet
Skrevet

Skrev nettopp om dette på Foreldeforum for en ukes tid siden. Eldstemann har hatt aprøyteskrekk siden h*n var 4 år, etter en lang serie med mislykket blodprøvetaking, som kuliminerte i at 3 pleiere tvangsholdt og en stakk i armer og bein. TIl slutt måtte h*n i narkose for å få tatt prøvene..... Dette har sittet i, og utviklet seg til det verre. H*n kunne ikke ta vaksiner eller aprøyte uten narkose, måtte dopes ned hos tannlegen pga angst for at han skulle "stikke", generell angst ved alle former for legebesøk osv. Det var i ferd med å ta overhånd. I en helt annen forbindelse fikk jeg vite om en psykolog på BUP som behandler denne typen angst/fobier. H*n fikk time og ble altså kurert ved hjelp av hypnose og eksponeringsterapi PÅ EN ENESTE BEHANDLING. H*n hadde en opfølgingsbehandling - men det var faktisk 100% resultat etter første gangen. Ca 4 ukere senere var det vaksine på skolen, og dette gikk helt problemfritt. Litt senere har h*n fått en "reisevaksine" - også dette gikk uten problemer. Så min anbefaling er: Prøv hypnose!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...