Gå til innhold

Innsovningstabeletter

Anbefalte innlegg

Gjest kokosnøtt

Hvor lenge bør man gå på innsovningstbl? Jeg pleier å få ti om gangen. Og ti dager med litt søvn er vel og bra, men etter de ti dagene er gått er det rett tilbake til det "normale".

Jeg vil jo ikke bli avhengig men tydligvis er ikke ti netter med noenlunde sammen hengende søvn nok til å få meg inn i en riktig søvnryttme!!

Hva er normal behandlingstid?

Jeg er under 25år, er det derfor legen ikke vil skrive mer ut til meg?

Jeg har ikke turt å ta det opp med ham for jeg føler meg som en narkoman om jeg spørr, men som sagt jeg må sove og jeg har prøvd allslags søvnhygeniske metoder (selv om de ofte motstrider hverandre) og nesten bare gitt opp!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219258-innsovningstabeletter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Du har lagt ut noen tråder med litt forskjellige spørsmål, og jeg svarer på dem samlet her.

Nozinan hjelper på søvnen, og er ikke vanedannende. Hør med fastlegen om det kan være et alternativ. Nozinan er et antipsykotikum som noen får både for søvn og smerter. Det virker sedativt, og kan således kanskje være gunstig i en innsovningsfase.

Til dine andre spørsmål vedr. psykolog vs. psykiater:

Situasjonen du er engstelig for vedr. å oppdatere fastlegen på alt du tar opp med psykologen er nok ikke vanlig praksis.

Hvis du velger å gå fast til en psykolog, og samtidig trenger å få en medisinsk vurdering på hva du trenger, kan fastlegen henvise deg til en utredning for dette på din lokale DPS. Mange fastleger kan selvfølgelig skrive ut psykofarmaka, men de er naturlig nok ikke spesialister på området. Etter en DPS-vurdering, kan fastlegen fortsette utskrivning av de anbefalte medikamenter, og sørge for den videre oppfølgingen.

Velger du å gå til en psykiater, er saken grei i forhold til at en og samme person utfører samtalebehandling og utskrivning av medikamenter.

Min anbefaling går i retning av alternativ 1. Det å holde samtalebehandling separat fra medikamentell behandling har etter egen erfaring sine klare fordeler. Det å inngå i en terapeutisk relasjon kan føre til at man blir veldig ettergivende for "omsorgspersonens" forslag. I en prosess der målet kanskje på sikt er å klare seg uten medikamenter, er det lettere å ta initiativet til å kutte ned på medisiner når dette ikke er blandet inn med tilgang på omsorg og hjelp - hvis du skjønner hva jeg mener.

Dette er bare mine tanker og erfaringer om saken, og jeg kan se fordeler og ulemper ved begge løsninger. Til syvende og sist er svært mye personavhengig.

Men at du skal måtte legge ut for fastlegen om hva som kommer opp i timene hos psykologen, er ikke vanlig praksis, så det skal du ikke være redd for.

Det er heller ikke uvanlig at en psykolog kan ta en telefon til fastlegen og si at nå trengs det hjelp med søvn, angstreduksjon, eller antidepressiva.

Lykke til i alle fall. Håper du finner en løsning du blir fornøyd med!

Bitis Gabonica

Hei!

Du har lagt ut noen tråder med litt forskjellige spørsmål, og jeg svarer på dem samlet her.

Nozinan hjelper på søvnen, og er ikke vanedannende. Hør med fastlegen om det kan være et alternativ. Nozinan er et antipsykotikum som noen får både for søvn og smerter. Det virker sedativt, og kan således kanskje være gunstig i en innsovningsfase.

Situasjonen du er engstelig for vedr. å oppdatere fastlegen på alt du tar opp med psykologen er nok ikke vanlig praksis.

Hvis du velger å gå fast til en psykolog, og samtidig trenger å få en medisinsk vurdering på hva du trenger, kan fastlegen henvise deg til en utredning for dette på din lokale DPS. Mange fastleger kan selvfølgelig skrive ut psykofarmaka, men de er naturlig nok ikke spesialister på området. Etter en DPS-vurdering, kan fastlegen fortsette utskrivning av de anbefalte medikamenter, og sørge for den videre oppfølgingen.

Velger du å gå til en psykiater, er saken grei i forhold til at en og samme person utfører samtalebehandling og utskrivning av medikamenter.

Min anbefaling går i retning av alternativ 1. Det å holde samtalebehandling separat fra medikamentell behandling har etter egen erfaring sine klare fordeler. Det å inngå i en terapeutisk relasjon kan føre til at man blir veldig ettergivende for "omsorgspersonens" forslag. I en prosess der målet kanskje på sikt er å klare seg uten medikamenter, er det lettere å ta initiativet til å kutte ned på medisiner når dette ikke er blandet inn med tilgang på omsorg og hjelp - hvis du skjønner hva jeg mener.

Dette er bare mine tanker og erfaringer om saken, og jeg kan se fordeler og ulemper ved begge løsninger. Til syvende og sist er svært mye personavhengig.

Men at du skal måtte legge ut for fastlegen om hva som kommer opp i timene hos psykologen, er ikke vanlig praksis, så det skal du ikke være redd for.

Det er heller ikke uvanlig at en psykolog kan ta en telefon til fastlegen og si at nå trengs det hjelp med søvn, angstreduksjon, eller antidepressiva.

Som jeg nevnte finnes det flere typer medikamenter som ikke er vanedannende, men som har en søvndyssende effekt. Nozinan er et slikt, og det kan tas i ganske små doser. Vallergan er en annen. Egentlig en allergimedisin, men den blir gitt mye som sovemedisin fordi man blir helt utslåt av den. Tolvon er en type medisin mot depresjon, men også denne har sterkt søvnfremmende egenskaper.

Jeg kan skjønne følelsen av ubehag ved å ta opp medisinering for søvproblemer, men husk på at det nærmest er en folkesykdom. De fleste leger får mange henvendelser om dette både fra unge og gamle.

Mitt forslag er at du kan fortelle rett ut at du er redd for å høres narkoman ut, at du er redd for å bli avhengig av noe, og om det finnes alternativer.

Jeg tok innsovnings-piller i årevis,man skal helst ikke ta dem mere enn fjorten dager.

Som du sier blir man avhengig,for meg ble det en ond sirkel.

Tar det ikke mere og sliter med søvnen fremdeles.

Burde vært noen sovepiller man kunne tatt over tid,uten at det skader,du kan jo spørr legen om det.

Du trenger å sove!

Hei!

Synes du skriver mye fornuftig om fordelene ved å ikke ha en behandler som står for "alt". Dersom man trenger langvarig samtaleterapi og sannsynligvis lite medikamenter, tror jeg også det kan være en fordel å ha et slikt skille du beskriver.

Slutt med pillene. Det er helt klart de som gjør at du ikke får sove om natten etter at du har gått tom!

Alle mennesker har evne til å sove. Snu vekkerklokken når du legger deg, les Donald-pocket og ikke prøv å sov før du kjenner at du begynner å bli sigen.

Annonse

Synes du skriver mye fornuftig om fordelene ved å ikke ha en behandler som står for "alt". Dersom man trenger langvarig samtaleterapi og sannsynligvis lite medikamenter, tror jeg også det kan være en fordel å ha et slikt skille du beskriver.

Takk Frosken!

Jeg har erfart at det er greit å skille disse to behovene.

Veien til friskhet og medikamentfrihet er mindre bundet i relasjon til en psykolog.

Samtidig tar min psykolog ikke fem øre for å si at tiden kanskje er inne for å oppjustere litt på dosen når jeg er inne i dårligere perioder. Da ringer enten jeg til psykiateren eller legen, eller psykologen og jeg gjør det sammen.

Dette funker veldig bra synes jeg.

Jeg kan ta imot omsorg fra psykologen uten å måtte "betale" med ettergivenhet i forhold til å ta medisiner mer enn det jeg selv ønsker.

Jeg føler meg respektert og ivaretatt fra begge leire.

Ja, slike solskinnshistorier finnes også!

...den evige natteravn...

Hva med å prøve Melatonin?

Dette medikamentet er ikke vanedannende og hjelper mange til å komme inn i en god søvnrytme.

Men det kreves søknad om registreringsfritak, da den ikke er alminnelig tilgjengelig i Norge.

Kanskje du kan spørre legen om dette kan være et alternativ for deg?

Gjest Trillepille

Hva med å prøve Melatonin?

Dette medikamentet er ikke vanedannende og hjelper mange til å komme inn i en god søvnrytme.

Men det kreves søknad om registreringsfritak, da den ikke er alminnelig tilgjengelig i Norge.

Kanskje du kan spørre legen om dette kan være et alternativ for deg?

Man kan bestille det her også.

http://www.lillepille.com/showproducts.asp?catid=38

Gjest kokosnøtt

Slutt med pillene. Det er helt klart de som gjør at du ikke får sove om natten etter at du har gått tom!

Alle mennesker har evne til å sove. Snu vekkerklokken når du legger deg, les Donald-pocket og ikke prøv å sov før du kjenner at du begynner å bli sigen.

Tro meg har prøvd alt! Jeg har siden jeg var liten hatt problemer med søvn, og vet at det ikke er tablettene som gjør jeg ikke får sove. Men takk for råd alikevel

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...