Gå til innhold

Sykmelding som streikevåpen

Gjest Dette må være trygdemisbruk

Anbefalte innlegg

Gjest Dette må være trygdemisbruk
Skrevet

Nå er jeg rasende!

Som kronisk syk, med en diagnose som det tok mange år å komme fram til, synes jeg det er helt utrolig at det går an å sykmelde seg for å bruke det i en streik. Hvilke leger tillater slikt? Og hvilke trygdekontor tillater å godta slike legers sykmeldinger?

Selv så slet jeg med å få sykmelding siden de ikke fant ut at hva jeg feilte, og så skal hele staben til SAS bare kunne få sykmelding når det passer.

Hvordan er det MULIG??? Noen fra trygdeetaten eller legestanden som kan svare meg?

Gjest hos oss
Skrevet

Jeg er helt enig, å bruke hardt tilkjempede velferdsgoder som egenmelding, sykemelding osv som middel i lønnskamp etc er forkastelig.

Men, man må ikke stramme inn på piloters mulighet til å si at man ikke er "fit for flight" en dag de ikke føler seg ok. Systemet er helt avhengig av at pilotene har ansvar for å si i fra en dag de ikke føler seg 100%, selv om de ikke er sykere enn at de aller fleste av oss ville gjort en god jobb. Man skal ikke sitte hudervis av meter opp i luften med ansvar for et helt fly fullt av mennesker, og bli skikkelig dårlig, eller ikke være i stand til å ta krisebeslutninger på hundredels sekund betenkningstid..

Så pilotene må kunne ringe til jobb og si at de ikke er i form, det hjelper lite at de må til legen, hvilken lege vil kunne si at "du er ikke så dårlig, gå på jobb og prøv i hvertfall..", hvis det resulterer i at piloten ikke klarer jobben sin midt over atlanterhavet..

Innfører man karensdager (mindre lønn de første sykedagene), gjør man kanskje at noen går på jobb som burde holdt seg hjemme.

Så ordningen må forbli mer eller mindre som den er, men pilotene må holde seg for gode til å misbbruke den for egen vinnings skyld.

Skrevet

Jeg er helt enig, å bruke hardt tilkjempede velferdsgoder som egenmelding, sykemelding osv som middel i lønnskamp etc er forkastelig.

Men, man må ikke stramme inn på piloters mulighet til å si at man ikke er "fit for flight" en dag de ikke føler seg ok. Systemet er helt avhengig av at pilotene har ansvar for å si i fra en dag de ikke føler seg 100%, selv om de ikke er sykere enn at de aller fleste av oss ville gjort en god jobb. Man skal ikke sitte hudervis av meter opp i luften med ansvar for et helt fly fullt av mennesker, og bli skikkelig dårlig, eller ikke være i stand til å ta krisebeslutninger på hundredels sekund betenkningstid..

Så pilotene må kunne ringe til jobb og si at de ikke er i form, det hjelper lite at de må til legen, hvilken lege vil kunne si at "du er ikke så dårlig, gå på jobb og prøv i hvertfall..", hvis det resulterer i at piloten ikke klarer jobben sin midt over atlanterhavet..

Innfører man karensdager (mindre lønn de første sykedagene), gjør man kanskje at noen går på jobb som burde holdt seg hjemme.

Så ordningen må forbli mer eller mindre som den er, men pilotene må holde seg for gode til å misbbruke den for egen vinnings skyld.

Meget bra fundert - innlegget ditt.

Jeg er faktisk imponert over at en som ikke er i bransjen har en så klar forståelse av denne problematikken! (for ordens skyld: jeg jobber i kabinen, og er ikke syk...).

Jeg er selvsagt enig i at sykmeldinger IKKE skal brukes som virkemiddel i arbeidstvister. Not fit for flight er imidlertid ikke noen sykmelding (og vil således aldri bli gjenstand for eventuelle karensdager). Not fit er en rettighet og en PLIKT for piloter/flygeledere/kabincrew å benytte dersom "man ikke er helt på nett" uansett årsak. Dette er nedfellt i norsk/internasjonal luftfartslovgivning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...