Gå til innhold

Voksne som bruker begrepet "typen" min

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• skorpionfisken

3

• Lillemus

2

• mariaflyfly

2

Mest aktive i denne tråden

Har fått kjeft for å bruke kjæresten også jeg, gamle dama.

Kjærester er ungdommer fikk jeg vite.

Og sier jeg mannen min tror folk vi er gifte.

Folk har tydeligvis ulik oppfatning, for jeg ser i denne tråden at enkelte mener at "typen" også passer for dem som ikke er helt unge, og (atter andre) at "kjærester" ikke passer for dem som ikke er helt unge! ;-)

Spør du meg, så synes jeg "kjæreste" passer bedre enn "type" når man er på vår alder. Er man enda eldre sier man kanskje at man har en "venn", og det er jo ikke så bra! ;-)

"Kone" kan man ikke bruke om en dame man ikke er gift med, men kjæresten din er jo en mann og han er jo _din_, så da kan du jo kalle ham "mannen min"! ;-)

Eller "min kjære" eller "samboeren min", eller rett og slett bare "Per" (eller hva han nå heter).

Men styr unna "sambis", da! *he he*

Hvordan "typen" oppfattes kommer vel an på hvor i landet vi er bosatt.

Selv har jeg lært at kjærring er stygt og fælt og fy fy. Helt til jeg kom til en kant av landet hvor kjærring brukes som en kjærlighetserklæring,

kjær-ing. Det man har mest kjær.

Hva skal man bruke i stedet for "typen" mener du?

Kjæresten synes jeg hører de helt unge til...

Jeg er helt uenig med deg. "Typen min" bør bare brukes av "fjortisser" begrenset oppad til ca. 23. "Kjæresten min" kan brukes av alle.

Det er dialektbetinget.

Her jeg bor er det helt vanlig å si "typen" og "dama". Også om en er voksne.

ANdre steder i landet høres det sikkert teit ut.

Jeg syns "gubben" og "kjerringa" osv høres fælt ut, men jeg vet jo at det er vanlig å si andre steder i landet.

Annonse

Gjest Elextra

Dette har vel mye med dialekt å gjøre?

Selv ville jeg aldri brukt betegnelsen "typen" om mannen/kjæresten, og liker heller ikke betegnelsen "dama" i betydningen kjæresten.

Noen bruker jo også betegnelser som "gubben" og "kjerringa", og regner det som helt normalt, For meg ville det vært utenkelig å å benytte disse.

Store forskjeller her :-).

skorpionfisken

Folk har tydeligvis ulik oppfatning, for jeg ser i denne tråden at enkelte mener at "typen" også passer for dem som ikke er helt unge, og (atter andre) at "kjærester" ikke passer for dem som ikke er helt unge! ;-)

Spør du meg, så synes jeg "kjæreste" passer bedre enn "type" når man er på vår alder. Er man enda eldre sier man kanskje at man har en "venn", og det er jo ikke så bra! ;-)

"Kone" kan man ikke bruke om en dame man ikke er gift med, men kjæresten din er jo en mann og han er jo _din_, så da kan du jo kalle ham "mannen min"! ;-)

Eller "min kjære" eller "samboeren min", eller rett og slett bare "Per" (eller hva han nå heter).

Men styr unna "sambis", da! *he he*

Nei sambis er det ikke.

Det går på sambo, min kjære eller rett og slett "han som jeg bor sammen med".

Hva jeg sier direkte til ham er en annen sak. Kjær mann har mange navn sier et omskrevet ordtak.

Nei sambis er det ikke.

Det går på sambo, min kjære eller rett og slett "han som jeg bor sammen med".

Hva jeg sier direkte til ham er en annen sak. Kjær mann har mange navn sier et omskrevet ordtak.

"Hva jeg sier direkte til ham er en annen sak. Kjær mann har mange navn sier et omskrevet ordtak."

*he he*

Og ikke-kjær mann har sikkert EBDA flere navn! ;-)

Enig med deg.

"Randi" og "Monica" med hjemmepermanent og leopardkjoler klager over "typen" mens de oversminker seg på dametoalettet på Valentinos. Men "typen" har tøff bil da!

*overdrive litt*

Selv foretrekker jeg å bruke navnet. Sekundært kjæreste/mann/samboer.

:)

Annonse

Enig med deg.

"Randi" og "Monica" med hjemmepermanent og leopardkjoler klager over "typen" mens de oversminker seg på dametoalettet på Valentinos. Men "typen" har tøff bil da!

*overdrive litt*

Selv foretrekker jeg å bruke navnet. Sekundært kjæreste/mann/samboer.

:)

Man vet man er gammel når man nevner Valentinos ;)

Man vet man er gammel når man nevner Valentinos ;)

hehe.

Det er kanskje nedlagt?

Det var faktisk et av de stedene jeg kom inn før jeg ble 18.

Livsfarlig! En venninne ble bitt av dørvakten (!) og en kamerat ble nektet inngang fordi han var jøde. Dørvakten var fra Jordan. Vi kunne ikke si fra til politiet heller for vi var jo for unge.

Men moro var det! :)

hehe.

Det er kanskje nedlagt?

Det var faktisk et av de stedene jeg kom inn før jeg ble 18.

Livsfarlig! En venninne ble bitt av dørvakten (!) og en kamerat ble nektet inngang fordi han var jøde. Dørvakten var fra Jordan. Vi kunne ikke si fra til politiet heller for vi var jo for unge.

Men moro var det! :)

Jeg tror det stedet opphørte å eksistere for flere år siden. Mener det var før jeg var lovlig, og jeg er 23 nå. Jeg husker mine venners eldre søsken gikk dit. Vilt sted.

Dette har vel mye med dialekt å gjøre?

Selv ville jeg aldri brukt betegnelsen "typen" om mannen/kjæresten, og liker heller ikke betegnelsen "dama" i betydningen kjæresten.

Noen bruker jo også betegnelser som "gubben" og "kjerringa", og regner det som helt normalt, For meg ville det vært utenkelig å å benytte disse.

Store forskjeller her :-).

Jeg bruker "gubben" med stor kjærlighet til typen min *he he he*

Kjærringa

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...