Gå til innhold

Hva skal vi hete etter vi er gift?

Anbefalte innlegg

Gjest tuddelidu?
Skrevet

Hei, vi er et par som begge har nokså spesielle etternavn. Og nå vurderer vi hva vi skal hete etter vi er gift.

Jeg heter FEKS: Løwer til etternavn.

Han heter FEKS: Rosenkraz til etternavn.

Syns dere det blir for voldsomt å da hete FEKS Elisabeth Løwer Rosenkranz?

Eller er det ok å sette sammen to litt voldsomme etternavn?

Syns dere generelt det virker som "snobberi" når noen har lange flotte etternavn?

Og hva slags meninger er det om å ta kun mannens etternavn?

Alle innspill mottas med takk :-)

Og jeg gjør opmerksom på at vi IKKE heter noe av det jeg har skrevet her, men noe lignende :-)

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• skorpionfisken

5

• laban

4

• mariaflyfly

4

• Sofline

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Taddelida
Skrevet

Hvorfor må du bytte? Behold ditt navn og slutt og vær så himla gammeldags.

Gjest gyldenberg
Skrevet

Dere får gjøre som dere ønsker, men det kan bli litt voldsomt.

Gjest PrebenLinckeLancke
Skrevet

Lange etternavn blir bare tungvinte og slå sammen.

Med mindre den ene heter Lie og den andre Moe. Hvis de i tillegg heter Bo og Liv, så blir det fint.

Skrevet

Jeg har tatt min mann sitt relativt lange etternavn og satt mitt eget som er litt kortere enn hans, syns det ble fint jeg.

Smakene er som baken, Forskjellig.

Drit i andres mening og gjør det dere syn er fint!!

Kykke til med ekteskapet:-)

Skrevet

Jeg har tatt min mann sitt relativt lange etternavn og satt mitt eget som er litt kortere enn hans, syns det ble fint jeg.

Smakene er som baken, Forskjellig.

Drit i andres mening og gjør det dere syn er fint!!

Kykke til med ekteskapet:-)

Mener Lykke til...hehe

Skrevet

Du bør ta din manns etternavn. Bare rot når det er flere etternavn i en familie. Kjempeille viss det i tillegg er mine, dine og våre barn i familien.

Det var rødstrømpene på 80 tallet som skulle være "kule" og beholde sitt opprinnelige pikenavn, disse er det heldigvis blitt langt færre av.

Felles etternavn knytter en familie sammen.

Skrevet

Tja, det kan jo virke litt snobbete, men så lenge det er det dere heter, så hvorfor ikke.

Gjest Jøjemeg
Skrevet

Du bør ta din manns etternavn. Bare rot når det er flere etternavn i en familie. Kjempeille viss det i tillegg er mine, dine og våre barn i familien.

Det var rødstrømpene på 80 tallet som skulle være "kule" og beholde sitt opprinnelige pikenavn, disse er det heldigvis blitt langt færre av.

'Kule'? Jeg beholdt mitt etternavn, og vi er for pokker meg like mye en familie som alle andre. Og om nå alle må hete det samme, kan vel HAN ta hennes etternavn? Eller blir det helt feil i din urgamle tenkemåte?

Skrevet

"Bare rot når det er flere etternavn i en familie."

Vi har vært gift og hatt ulikt etternavn i 17 år, 15 1/2 av dem med felles barn. Vi har selvsagt opplevd rot, men jeg tror ikke navnene våre noen gang har vært årsaken.

Men vi kunne kanskje opplevd tilknytning og samhørighet på et helt annet plan dersom jeg hadde hett noe annet?

Skrevet

'Kule'? Jeg beholdt mitt etternavn, og vi er for pokker meg like mye en familie som alle andre. Og om nå alle må hete det samme, kan vel HAN ta hennes etternavn? Eller blir det helt feil i din urgamle tenkemåte?

Forstår behovet for og forsvare egne valg, men jeg er helt sikker på at en større undersøkelse ville støttet mitt synspunkt.

Det ville blitt helt kaos viss alle familier valgte din løsning. Til slutt ville ikke noen vite hvem som er i slekt med hvem. Et sabla rotete stamtre som våre etterkommere vil få stort trøbbel med.

Tror nok de fleste som gifter seg i dag har felles etternavn. Ser jo at du giftet deg på -80 tallet, det forundrer meg ikke.

Skrevet

Hvorfor bryr du deg om det, dersom andre ville synes at det var snobberi?

Jeg har et langt navn. Hvis folk synes det er snobberi å ha så "voldsomt" navn, så bryr ikke det meg.

Skrevet

Det fremkommer jo ikke av ditt innlegg når du giftet deg, det er laban som giftet seg på -80 tallet.

Gjest Jøjemeg
Skrevet

Forstår behovet for og forsvare egne valg, men jeg er helt sikker på at en større undersøkelse ville støttet mitt synspunkt.

Det ville blitt helt kaos viss alle familier valgte din løsning. Til slutt ville ikke noen vite hvem som er i slekt med hvem. Et sabla rotete stamtre som våre etterkommere vil få stort trøbbel med.

Tror nok de fleste som gifter seg i dag har felles etternavn. Ser jo at du giftet deg på -80 tallet, det forundrer meg ikke.

Jeg giftet meg for tre år siden. Aldri aktuelt å ta hans navn. Barna har begges navn.

Skrevet

Det fremkommer jo ikke av ditt innlegg når du giftet deg, det er laban som giftet seg på -80 tallet.

Min egen alder på det tidspunktet var faktisk viktigere enn årstallet (1989). Jeg hadde liksom levd en stund med det navnet.

Jeg orket ikke tanken på å skifte navn på alle papirer, kort osv. Det er sikkert enklere idag når alle etater har skjemaer osv. på nett.

Hvis alle gifte kvinner skifter navn, preges vel uansett slektstavler av navnerot. Det er ikke alle som får sønner "som bringer navnet videre". Faren min har for eksempel ingen, men derimot to døtre som har beholdt "hans" navn.

Evt. kaosinnslag i livene våre har hatt andre årsaker.

Skrevet

Jeg syns det er unødvendig med fler enn ett etternavn, så nå som jeg skal gifte meg velger jeg det peneste av etternavnene våre, og tilfeldigvis hadde han et så fint etternavn at jeg nå kutter ut mitt og tar hans. Hadde beholdt mitt uten å ta hans hvis navnet hans ikke hadde vært finere enn mitt.

Men jeg syns det er mer enn nok med bare ett fornavn og jeg da, og jeg vet at jeg ikke er helt alene om det.

Skrevet

Lange etternavn blir bare tungvinte og slå sammen.

Med mindre den ene heter Lie og den andre Moe. Hvis de i tillegg heter Bo og Liv, så blir det fint.

He he :)

Gjest Hansen-Olsen Pettersen-Jensen
Skrevet

Jeg synes både det er hyggeligst og enklest hvis begge foreldrene heter det samme etternavnet som (de eventuelle) barna.

Det er fair at begge endrer litt, enten tar nytt mellomnavn eller etternavn.

Ut fra hvilket navn man liker best og hvilke som passer sammen (smak og behag, selvsagt), kan Eva Lie og Per Bakken kalle seg Lie Bakken (begge tar Lie som mellomnavn) Bakken Lie (begge tar Bakken som mellomnavn), Lie-Bakken eller Bakken-Lie (lager et nytt etternavn, her blir begge navnene etternavn).

Dere kan ta en av mødrene deres pikenavn som en del av navnet hvis dere vil, hvis en av disse heter noe som ikke er så tungt.

Blir navnet langt og tungt, blir ofte mellomrommet bare en bokstav (Per S. Gregoriussen), så hvis det er viktig at begge navnene blir med, bør man velge binderstrek. Da må alle bruke det kjempelange navnet enten de vil eller ikke ;-)

Skrevet

Selvsagt kan du hete begge deler.

Da jeg giftet meg var det viktig for meg å beholde mitt etternavn. Vi var 5 i Norge med det etternavnet - og det er da min slekt.

For mannen min var det viktig at vi hadde samme etternavn, for identiteten.

Så vi gjorde det slik at jeg og barna har mitt etternavn som mellomnavn, og så heter vi mannen min sitt navn til etternavn alle sammen.

Hans etternavn er ganske enkelt, og mitt veldig komplisert. Til sammen blir det så koselig atte...

mil1365380270
Skrevet

"Det ville blitt helt kaos viss alle familier valgte din løsning. Til slutt ville ikke noen vite hvem som er i slekt med hvem. Et sabla rotete stamtre som våre etterkommere vil få stort trøbbel med.

"

De som bytter navn som lager krøll når man skal finne dem igjen. Dessuten hadde jeg brydd meg mindre om eventuelle fremtidige problemer for noen med å lage stamtre, enn det faktum at folk f.eks. ikke finner deg i telefonkatalogen når de ikke vet hvilket navn du har byttet til. Du blir borte vekk for alle som ikke har fått med seg de siste nyhetene :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...