Gå til innhold

Hva skal vi hete etter vi er gift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg nå skulle komme til å gifte meg på nytt så skal jeg ikke bytte etternavn. To navneskift (etter bryllupet og etter skilsmissen) holder lenge for meg.

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• skorpionfisken

5

• laban

4

• mariaflyfly

4

• Sofline

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg ville tatt begge navnene. Hvis/når jeg skal gifte meg, kommer jeg til å beholde mitt eget navn og legge på navnet til mannen min etter.

Skrevet

Du bør ta din manns etternavn. Bare rot når det er flere etternavn i en familie. Kjempeille viss det i tillegg er mine, dine og våre barn i familien.

Det var rødstrømpene på 80 tallet som skulle være "kule" og beholde sitt opprinnelige pikenavn, disse er det heldigvis blitt langt færre av.

Felles etternavn knytter en familie sammen.

Hvorfor kan begge ikke like godt ta hennes etternavn?

Skrevet

Forstår behovet for og forsvare egne valg, men jeg er helt sikker på at en større undersøkelse ville støttet mitt synspunkt.

Det ville blitt helt kaos viss alle familier valgte din løsning. Til slutt ville ikke noen vite hvem som er i slekt med hvem. Et sabla rotete stamtre som våre etterkommere vil få stort trøbbel med.

Tror nok de fleste som gifter seg i dag har felles etternavn. Ser jo at du giftet deg på -80 tallet, det forundrer meg ikke.

Rot i stamtreet? Hva med dem som heter Olsen, Hansen og Jensen og deler navn med titusner de ikke er i slekt med?

Skrevet

Du bør ta din manns etternavn. Bare rot når det er flere etternavn i en familie. Kjempeille viss det i tillegg er mine, dine og våre barn i familien.

Det var rødstrømpene på 80 tallet som skulle være "kule" og beholde sitt opprinnelige pikenavn, disse er det heldigvis blitt langt færre av.

Felles etternavn knytter en familie sammen.

*Himle*

Skrevet

Jeg ville ikke gitt fra meg mitt navn uansett - jeg har hett det hele livet, og det "er" meg.

Dersom dere ønsker å hete det samme etter at dere har gifta dere, er det ingenting i veien for at begge tar begge navna, synes jeg.

Ørkenvandreren
Skrevet

Ja, lange etternavn - spesielt når de er "spesielle" - fremstår som snobberi for meg.

Jeg synes det er koselig hvis ekteparet kan enes om et navn. Man inngår ekteskap (forhåpentligvis) fordi man har ambisjon om å dele livet sammen, samt å signalisere dette til omgivelsene, og da synes jeg et felles etternavn er en viktig del av dette "signalet".

Skrevet

Lange etternavn blir bare tungvinte og slå sammen.

Med mindre den ene heter Lie og den andre Moe. Hvis de i tillegg heter Bo og Liv, så blir det fint.

Liv og Bo Lie-Mo. Joda... ;)

skorpionfisken
Skrevet

Om jeg nå skulle komme til å gifte meg på nytt så skal jeg ikke bytte etternavn. To navneskift (etter bryllupet og etter skilsmissen) holder lenge for meg.

Enig. Dessuten har jeg etter skilsmissen funnet et fantastisk navn som jeg er nesten alene om. Det er SÅ meg, min samboers navn er så ordinært at jeg vurderer det ikke engang.

Gjest Gurolise
Skrevet

Enig. Dessuten har jeg etter skilsmissen funnet et fantastisk navn som jeg er nesten alene om. Det er SÅ meg, min samboers navn er så ordinært at jeg vurderer det ikke engang.

Siden jeg er nysgjerrig lurer jeg på hva du mener med at du har "funnet" et navn? Har du plukket opp et tilfeldig etternavn du liker, eller er det et navn du har noe forhold til?

Gjest PrebenLinckeLancke
Skrevet

Liv og Bo Lie-Mo. Joda... ;)

Når han presenterer seg, så vil vel de fleste oppfatte det som at han har bolig på Mo.

skorpionfisken
Skrevet

Siden jeg er nysgjerrig lurer jeg på hva du mener med at du har "funnet" et navn? Har du plukket opp et tilfeldig etternavn du liker, eller er det et navn du har noe forhold til?

Jeg vokste opp med et -sen navn. Min mann hadde et -sen navn. Da vi giftet oss tok jeg hans -sen navn og droppet mitt. Da vil ble skilt etter 17 år ville jeg at barna skulle ha begge navnene våre. Å gi dem to -sen navn etter hverandre er uaktuelt. Jeg drev derfor litt slektsgransking, så på gårdsnavn og mellom- og etternavn til olde og tippoldeforeldre, og lagde en liste over alle de navnene som ikke sluttet på -sen. Så valgte jeg det jeg syntes var fines av dem.

Det navnet har jeg nå som etternavn, og barna har det som mellomnavn før sin fars etternavn. Vi synes alle tre at det er et kjempefint navn som vi er blitt glade i. Jeg føler så virkelig at det er meg, mye mer meg enn pikenavnet og det gifte navnet var.

Skrevet

Hvorfor kan begge ikke like godt ta hennes etternavn?

Fordi det er mannen som tar seg kone, ikke omvent. Evt. jentas pikenavn vil bli videreført via hennes brør.

Skrevet

*Himle*

Det tyder på at du enda er for ung og radikal, det pleier og gå seg til :-)

Skrevet

Jeg vokste opp med et -sen navn. Min mann hadde et -sen navn. Da vi giftet oss tok jeg hans -sen navn og droppet mitt. Da vil ble skilt etter 17 år ville jeg at barna skulle ha begge navnene våre. Å gi dem to -sen navn etter hverandre er uaktuelt. Jeg drev derfor litt slektsgransking, så på gårdsnavn og mellom- og etternavn til olde og tippoldeforeldre, og lagde en liste over alle de navnene som ikke sluttet på -sen. Så valgte jeg det jeg syntes var fines av dem.

Det navnet har jeg nå som etternavn, og barna har det som mellomnavn før sin fars etternavn. Vi synes alle tre at det er et kjempefint navn som vi er blitt glade i. Jeg føler så virkelig at det er meg, mye mer meg enn pikenavnet og det gifte navnet var.

Skjelden variant, men det vil jo ikke bli noen som fører navnet videre dersom du ikke får flere barn. Men da vil jo søskene få forskjellige etternavn.

Skrevet

Fordi det er mannen som tar seg kone, ikke omvent. Evt. jentas pikenavn vil bli videreført via hennes brør.

Mannen som tar seg kone og ikke omvendt?

Du er mer konservativ enn de i min familie som er over 85.

Skrevet

Det tyder på at du enda er for ung og radikal, det pleier og gå seg til :-)

Hehe, radikal har jeg vel aldri vært.

Skrevet

Mannen som tar seg kone og ikke omvendt?

Du er mer konservativ enn de i min familie som er over 85.

:-)

Skrevet

Kan du ikke se det gammeldagse i det du skriver?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...