Gå til innhold

Hva skal vi hete etter vi er gift?

Anbefalte innlegg

Gjest Gurolise
Skrevet

Jeg vokste opp med et -sen navn. Min mann hadde et -sen navn. Da vi giftet oss tok jeg hans -sen navn og droppet mitt. Da vil ble skilt etter 17 år ville jeg at barna skulle ha begge navnene våre. Å gi dem to -sen navn etter hverandre er uaktuelt. Jeg drev derfor litt slektsgransking, så på gårdsnavn og mellom- og etternavn til olde og tippoldeforeldre, og lagde en liste over alle de navnene som ikke sluttet på -sen. Så valgte jeg det jeg syntes var fines av dem.

Det navnet har jeg nå som etternavn, og barna har det som mellomnavn før sin fars etternavn. Vi synes alle tre at det er et kjempefint navn som vi er blitt glade i. Jeg føler så virkelig at det er meg, mye mer meg enn pikenavnet og det gifte navnet var.

Takk! :)

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• skorpionfisken

5

• laban

4

• mariaflyfly

4

• Sofline

4

Mest aktive i denne tråden

skorpionfisken
Skrevet

Skjelden variant, men det vil jo ikke bli noen som fører navnet videre dersom du ikke får flere barn. Men da vil jo søskene få forskjellige etternavn.

Jeg får ikke flere barn.

Søsknene har samme både mellom og etternavn og er fornøyde med det.

Min eksmann hadde forresten ikke samme etternavn som sin søster da de var barn. Deres mor igjen hadde et tredje etternavn fordi hun gifta seg for tredje gang. Hun var så gammeldags at hun måtte ha mannens etternavn, altså hadde hun to barn med to forskjellige etternavn mens hun selv hadde det tredje navnet. Det kan også skje når man på død og liv skal bytte navn når man gifter seg.

Skrevet

Både jeg og mannen min hadde ganske spesielle navn før vi giftet oss. Vi syntes ikke de to navnene passet sammen.

Så - siden "alle andre" beholdt jentenavnet i tillegg til mannens navn, valgte jeg å kutte mitt jentenavn og bare ha mannen min sitt.

Har egentlig vært fornøyd med navnet mitt, og særlig nå når vi har barn, at ungene kun har ett fornavn og ett etternavn (unntatt nr 2 som fikk to fornavn, men vi bruker bare ett av dem) å forholde seg til. Litt synd at ikke mitt gamle navn går videre med mine barn da....

mil1365380270
Skrevet

Fordi det er mannen som tar seg kone, ikke omvent. Evt. jentas pikenavn vil bli videreført via hennes brør.

Du har selvfølgelig helt rett. Ideelt sett burde vi innføre det gamle systemet de hadde i Kina, der jenter het "datter nr. 1", "datter nr. 2" o.s.v. Ingen vits i å tulle så utrolig med navn, holder at de får et etternavn når de gifter seg. Foreldrene slipper å styre med å finne navn også, alt blir mye enklere for alle.

Skrevet

Kan du ikke se det gammeldagse i det du skriver?

Jeg tror ikke det er så gammeldags, Dolere representerer neppe gjennomsnittet. Mange unge uten livserfaring, unntak finnes.

Mannen tar seg kone, det var en provokasjon :-)

Skrevet

Da hadde vi funnet på et nytt navn og kalt oss for Rosenløw. :-)

Skrevet

Hvis dere har LYST til å kombinere navnene deres, så synes jeg dere skal gjøre det, UAVHENGIG av hvor langt det blir og/eller eventuell snobbefaktor.

Grunnen til at jeg ikke har tatt min manns navn, enten alene eller i tillegg til mitt eget, har overhodet ingen ting med hvilket navn som er "finest" eller "mest sjeldent" eller "mest praktisk" eller hva man nå kan argumentere med.

Den eneste grunnen er at jeg knytter såpass mye av min idnetitet til dette navnet, og at det ville vært fullstendig feil for meg å ikke hete det (og det inkluderer å "redusere" det til et mellomnavn).

Men det er kun MIN mening av MIN identitet.

Andre kan føle det annerledes og ha mindre problemer med å bytte navn, eller de godtar de ulempene som et navnebytte har fordi de ser på det som såpass viktig å ha felles navn med ektefellen.

Så prøv heller å gå inn i deg selv og tenk nøye over hva du selv ville være komfortabel med å hete, og la dette styre deg i valget du skal ta.

Lykke til.

Skrevet

Da hadde vi funnet på et nytt navn og kalt oss for Rosenløw. :-)

Evt Losenrøw! ;-)

Gjest Nei til mange (evt mange OG lange) etternavn!
Skrevet

Jeg skal ha familienavnet når jeg gifter meg en gang i fremtiden. Det er MEG, og jeg føler meg sterkt knyttet til navnet. Mannen må gjerne ta mitt han også om han vil. Men flere etternavn blir det ikke! Det syns jeg er merkelig mote.

Skrevet

Mannen som tar seg kone og ikke omvendt?

Du er mer konservativ enn de i min familie som er over 85.

Jeg er enig i utsagnet "det er mannen som tar seg kone".

Skrevet

Kvinnen tar seg ikke kone, det mener ikke jeg heller.

Men når utsagnet er "det er mannen som tar seg kone, ikke omvent", virker det som om kvinnens rolle er heller passiv. Hun "tar" da faktisk ham også. Uten at jeg ser den helt store sammenhengen med valg av etternavn.

Skrevet

Vi tok begges navn vi - så begge heter da Løwer Rosenkratz - slik datteren vår gjør.

Det betyr at også mine to jenter jeg hadde fra før - har Løwer som mellomnavn - sånt knytter oss alle sammen :)

Skrevet

Vi tok begges navn vi - så begge heter da Løwer Rosenkratz - slik datteren vår gjør.

Det betyr at også mine to jenter jeg hadde fra før - har Løwer som mellomnavn - sånt knytter oss alle sammen :)

Dæven! Ikke verst med TO dolere som heter Løwer Rosenkranz!! ;-)

Skrevet

Ja, lange etternavn - spesielt når de er "spesielle" - fremstår som snobberi for meg.

Jeg synes det er koselig hvis ekteparet kan enes om et navn. Man inngår ekteskap (forhåpentligvis) fordi man har ambisjon om å dele livet sammen, samt å signalisere dette til omgivelsene, og da synes jeg et felles etternavn er en viktig del av dette "signalet".

Vi er slike snobber - men med mitt mellomnavn på alle barna så knytter det oss også sammen -selv om jeg har særkullsbarn.

Så alle hos oss heter Løwer - også gubben - mens han og jeg og minstejenta også har HANS navn - mens de to jeg har fra før har SIN fars navn.

Så det så.

Skrevet

Jeg får ikke flere barn.

Søsknene har samme både mellom og etternavn og er fornøyde med det.

Min eksmann hadde forresten ikke samme etternavn som sin søster da de var barn. Deres mor igjen hadde et tredje etternavn fordi hun gifta seg for tredje gang. Hun var så gammeldags at hun måtte ha mannens etternavn, altså hadde hun to barn med to forskjellige etternavn mens hun selv hadde det tredje navnet. Det kan også skje når man på død og liv skal bytte navn når man gifter seg.

LOL, ja, ikke så rart at den "gammeldagse" skikken med å alltid ta mannens etternavn passet best i tider med minre "omskiftelighet"!

skorpionfisken
Skrevet

Forskjellen på deg og Policy er vel at du virkelig mener det, mens Policy setter det på spissen for å provosere litt.

Skrevet

Jeg ville tatt begge navnene. Hvis/når jeg skal gifte meg, kommer jeg til å beholde mitt eget navn og legge på navnet til mannen min etter.

Mange velger den løsningen. Men strengt tatt innebærer det ikke å beholde etternavnet sitt. Man tar mannens etternavn og reduserer sitt opprinnelige etternavn til mellomnavn.

Skrevet

Dæven! Ikke verst med TO dolere som heter Løwer Rosenkranz!! ;-)

Det er fantastisk! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...