Gå til innhold

Hva skal vi hete etter vi er gift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange velger den løsningen. Men strengt tatt innebærer det ikke å beholde etternavnet sitt. Man tar mannens etternavn og reduserer sitt opprinnelige etternavn til mellomnavn.

Ikke hvis man setter sammen etternavnene med bindestrek.

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• skorpionfisken

5

• laban

4

• mariaflyfly

4

• Sofline

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ikke hvis man setter sammen etternavnene med bindestrek.

Selvsagt, men da verken beholder man eget navn eller tar partnerens navn, man lager ett nytt.

Skrevet

Selvsagt, men da verken beholder man eget navn eller tar partnerens navn, man lager ett nytt.

Hvis man skal være pinlig nøyaktig, så har du sikkert rett i det. :-)

Skrevet

I dag er det lov å lage sin egen versjon. Dere kan slå sammen navnene deres til f. eks. Løwenkrantz.

Skrevet

Både jeg og mannen min beholdt etternavnene våre da vi gifta oss.

Jeg føler at navnet er en del av identiteten min, og vil ikke bytte det ut med et annet. Det samme mener mannen min om sitt. Og vi har det veldig fint sammen med hvert vårt etternavn. :o)

Men de som vil bytte etternavn og hete det som mannen eller kona, må gjerne gjøre det for min del.

Mitt råd blir derfor: Gjør som dere synes er best selv. Uansett er det så delte meninger om dette, at du sannsynligvis er akkurat like klok etter å ha spurt.

Skrevet

Det viktigste for meg er vel at navnet klinger greit og at det ikke er altfor vanskelig å oppfatte.

Vi beholdt våre respektive etternavn da vi giftet oss. De klinger ikke så godt sammen, og blir atfor lange og kronglete.

Skrevet

Hvis man skal være pinlig nøyaktig, så har du sikkert rett i det. :-)

Det er grunn til å skille mellom etternavn og mellomnavn fordi mellomnavnene nesten alltid forsvinner etter en generasjon.

Om man bestemmer seg for å bruke sitt tidligere etternavn som mellomnavn vil ev. barn nesten alltid få samme mellomnavn og etternavn. Når barnet vokser opp og får barn blir ditt opprinnelig etternavn ikke videreført verken som mellomnavn eller etternavn. Dette fordi det nå kommer et nytt etternavn + ev. mellomnavn fra den andre av foreldrene.

Skrevet

Ja, det er helt OK selv om navnene er litt tunge. Navn er kun en vanesak.

Jeg valgte å ta min manns etternavn da vi giftet oss, mest fordi hans var mer spesielt enn mitt - men også fordi vi synes det var praktisk å hete det samme.

Nå har vi barn, og det er utrolig praktisk å hete det samme til etternavn. I tillegg har vi alle 4 eller 5 bokstaver i fornavnet, så vi presenterer oss fort!

:-)

Skrevet

Hehe, radikal har jeg vel aldri vært.

Du har bare ikke oppdaget det ;o)

Gjest nosigns
Skrevet

Dere tar det DERE liker best. En behøver jo ikke bruke begge navna fullt ut selv om de er med på papiret heller.

Hvis deres fremtidige datter med etternavn Løwer Rosenkranz gifter seg med en Persbakke Lauritzen, så må de vel allikevel foreta et kutt, ville jeg tro...

Gjest girasol
Skrevet

Jeg synes "Løwer Rosenkranz" er langt edre enn en kombinasjon av et uvanlig og et vanlig navn, som f.eks.Hansen Rosenkranz eller Løwer Nilsen...

Men det er vel ingen mening i at mannen din skal ta ditt etternavn...? Hvorfor må dere ha begge etternavnene forresten? Hvorfor ikke enten hete ditt etternavn eller hans etternav, eller hvert deres?

Synes

Ørkenvandreren
Skrevet

Vi er slike snobber - men med mitt mellomnavn på alle barna så knytter det oss også sammen -selv om jeg har særkullsbarn.

Så alle hos oss heter Løwer - også gubben - mens han og jeg og minstejenta også har HANS navn - mens de to jeg har fra før har SIN fars navn.

Så det så.

Jævla snobb!

.-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja, det er helt OK selv om navnene er litt tunge. Navn er kun en vanesak.

Jeg valgte å ta min manns etternavn da vi giftet oss, mest fordi hans var mer spesielt enn mitt - men også fordi vi synes det var praktisk å hete det samme.

Nå har vi barn, og det er utrolig praktisk å hete det samme til etternavn. I tillegg har vi alle 4 eller 5 bokstaver i fornavnet, så vi presenterer oss fort!

:-)

Mest praktisk?

Jeg har mitt etternavn, mannen og ungene hans etternavn. Kan ikke komme på en eneste sammenheng der dette er upraktisk.

Skrevet

Det viktigste for meg er vel at navnet klinger greit og at det ikke er altfor vanskelig å oppfatte.

Vi beholdt våre respektive etternavn da vi giftet oss. De klinger ikke så godt sammen, og blir atfor lange og kronglete.

Han heter vel Mr. Grommit han da`?

Skrevet

Eg har både mitt og hans etternavn :-))

Gjest lie-dahl
Skrevet

Eg har både mitt og hans etternavn :-))

Da må man ha bindestrek, ikke sant? Hvis ikke blir bare det ene navnet etternavn, og det andre bare mellomnavn?

Skrevet

Nææææi, for det hadde jo passa sammen! ;o)

Skrevet

Ejsempelnavnene navnene passer da godt sammen. Har du et navn som er like kort som Løwer, kan de godt kombineres. Passer de ikke sammen (f.eks. Mæland Haugland), få dere bli enige om et. Heter den ene Olsen eller Hansen, bør dette navnet vike til fordel for et mindre vanlig gardsnavn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...