Gå til innhold

Og vi hilser og hilser...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå når vi "hilser"så mye, lurer jeg på en ting.

Er jeg gammeldags når jeg mener at yngre bør hilse på eldre og herrer på damer først? Selv i disse likestillingstider.;)

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

23

• amber sun

8

• Prozak

5

• Sofline

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

JA! :-)

Får vel bare bite i det sure eplet og innrømme tiden ikke lenger er sånn som før. Men når det gjelder barn, synes dere ikke at barn skal hilse på voksne først heller da?

Skrevet

Får vel bare bite i det sure eplet og innrømme tiden ikke lenger er sånn som før. Men når det gjelder barn, synes dere ikke at barn skal hilse på voksne først heller da?

Det er det ingen som gjør heller :)

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det.

Barn er ofte sjenerte, og kan derfor "hjelpes"/oppdras til å hilse på folk ved at den voksne tar initiativet og opptrer hyggelig og høflig.

Jeg synes det er trist hvis noen synes at en hilsing blir "mindreverdig" dersom den ikke har skjedd i korrekt rekkefølge.

Skrevet

Nei, du er ikke gammeldags. Unge bør hilse på eldre først. Menn bør hilse på kvinner først.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det.

Barn er ofte sjenerte, og kan derfor "hjelpes"/oppdras til å hilse på folk ved at den voksne tar initiativet og opptrer hyggelig og høflig.

Jeg synes det er trist hvis noen synes at en hilsing blir "mindreverdig" dersom den ikke har skjedd i korrekt rekkefølge.

Sjenert? Ja, det er mange som er sjenerte. Likevel bør det være en selvfølge at unge hilser på de eldre først. Blir flau når jeg ser barn som er oppdratt til å bare gå forbi uten å hilse skikkelig.

Skrevet

Sjenert? Ja, det er mange som er sjenerte. Likevel bør det være en selvfølge at unge hilser på de eldre først. Blir flau når jeg ser barn som er oppdratt til å bare gå forbi uten å hilse skikkelig.

Bare går forbi...???

Mulig vi ser for oss to ulike settinger, men jeg tenker f eks på en slik setting:

Jeg ringer på døra til en barndomsvenninne hvor jeg ikke kjenner barna hennes. I dethun åpner opp så ser jeg hennes 4-5-åring titte frem bak henne, og da er det verdens mest naturlige ting for meg å se på barnet og ta initiativ til å hilse på det.

Skulle jeg stått og blitt snurt fordi h*n ikke kom frem og hilste helt av seg selv?

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det.

Veldig enig!

Husker hvor skummelt det kunne være å møte ukjente voksne da jeg selv var barn.

Skrevet

En ting til med dette "bare går forbi":

Antar du ser for deg at det da er litt større barn som er ute og går uten at foreldrene er sammen med dem, og så møter de en voksen person. Og spørsmålet er altså hvordan hilsingen mellom dem finner sted idet de passerere hverandre.

Hvis dette barnet (evt ungdommen) ikke hilser skikkelig tilbake SELVOM den voksne har hilst først, så er jeg helt enig med deg i at det er uhøflig.

Men jeg synes det er merkelig at dersom det er slik at den voksne person kjenner igjen barnet (ungdommen), men unnlater å hilse fordi man mener at den yngste bør hilse "først", og derfor endre opp med å ikke hilse i det hele tatt men heller gå og gremmes for at ikke den yngste personen var "godt nok oppdratt".

Hva er så galt med at den som "først" ser og gjenkjenner den andre hilser først?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det.

Jeg er _så_ enig med deg, morsan!

Skrevet

Nei, du er ikke gammeldags. Unge bør hilse på eldre først. Menn bør hilse på kvinner først.

Takk for at noen er enige med meg her;)

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det.

Jeg skrev vel ikke at jeg synes hilsenen blir mindreverdig om den ikke skjer i denne rekkefølge, jeg synes da ikke det.

Er bare opptatt av høflighet i sin alminnelighet og hvordan den blir overholdt.

Og joda, barn kan være sjenerte, det vet jeg vel. Og jeg har aldri bitt hode av noen som ikke har hilst først.Men når barn kommer i skolepliktig alder, kan de da godt lære at det er barna som først hilser på den voksne. Greit å lære dem fra de er små, om de gjør det er jo en annen sak.

Skrevet

Hva mener du? Skal voksne/eldre bare stå og vente på at barn/yngre skal hilse først, for så å kunne si at de er uhøflige hvis de ikke gjør det? Meningsløst, spør du meg, og ikke noe man trenger å respektere. Enhver bør ta det samme initiativet til å hilse, uavhengig av alder.

"............................................."

Skrevet

Jeg syns du er gammeldags ja. Spiller ingen stor rolle hvem som hilser først syns jeg.

:-)

Skrevet

Bare går forbi...???

Mulig vi ser for oss to ulike settinger, men jeg tenker f eks på en slik setting:

Jeg ringer på døra til en barndomsvenninne hvor jeg ikke kjenner barna hennes. I dethun åpner opp så ser jeg hennes 4-5-åring titte frem bak henne, og da er det verdens mest naturlige ting for meg å se på barnet og ta initiativ til å hilse på det.

Skulle jeg stått og blitt snurt fordi h*n ikke kom frem og hilste helt av seg selv?

Mulig jeg har ordlagt meg feil,her er det selvsagt snakk om voksne og barn som kjenner hverandre og ikke voksne og barn som møtes første gang;)

Skrevet

Man hilser på dem som står nærmest først vel? Jeg ville synes det var pinlig dersom noen går forbi meg fordi det står en eldre dame borte i kroken... Eller -åh jeg må bort å hilse på noen andre før jeg kan snakke med deg. Eller hva hvis personen antok at jeg var eldst.. ooops :) Jeg hilser på de jeg kommer til først samme søren hvor mange år personen har levet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...