Gå til innhold

Og vi hilser og hilser...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du? Skal voksne/eldre bare stå og vente på at barn/yngre skal hilse først, for så å kunne si at de er uhøflige hvis de ikke gjør det? Meningsløst, spør du meg, og ikke noe man trenger å respektere. Enhver bør ta det samme initiativet til å hilse, uavhengig av alder.

"............................................."

Det mener jeg ikke, ville bare høre den gjengse mening om hva dere her inne synes om vanlig, gammeldags høflighet og det har jeg fått;)

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

23

• amber sun

8

• Prozak

5

• Sofline

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Den som ankommer hilser på dem som allerede er ankommet... Uanset alder...

Skrevet

Man hilser på dem som står nærmest først vel? Jeg ville synes det var pinlig dersom noen går forbi meg fordi det står en eldre dame borte i kroken... Eller -åh jeg må bort å hilse på noen andre før jeg kan snakke med deg. Eller hva hvis personen antok at jeg var eldst.. ooops :) Jeg hilser på de jeg kommer til først samme søren hvor mange år personen har levet.

Flisespikkeri..;)

Skrevet

Mulig jeg har ordlagt meg feil,her er det selvsagt snakk om voksne og barn som kjenner hverandre og ikke voksne og barn som møtes første gang;)

OK, men jeg synes likevel det er en merkelig og gammeldags regel at den yngste skal hilse først.

Det var noen festlige eksempler lenger opp her om hvordan en slik regel kan utarte seg! *lol*

Skrevet

Den som ankommer hilser på dem som allerede er ankommet... Uanset alder...

Den glemte jeg Den som kommer inn i et rom, hilser først, det har jeg _også- lært ja;)

Skrevet

Den glemte jeg Den som kommer inn i et rom, hilser først, det har jeg _også- lært ja;)

Snakk om å gjøre ting vanskelig da!

*ler*

Hvis jeg er på fest hos noen, og det kommer noen flere - så skal jeg altså bare sitte der i sofaen og vente til de kommer bort for å hilse?

Jeg tar like gjerne og reiser meg og går og sier Hei, jeg.

:-)

Skrevet

OK, men jeg synes likevel det er en merkelig og gammeldags regel at den yngste skal hilse først.

Det var noen festlige eksempler lenger opp her om hvordan en slik regel kan utarte seg! *lol*

Synes jeg også,men det var nå ikke -så- alvorlig jeg mente det da;)

Ville nå bare sjekke hva dere dagens unge synes om den vanlige gammeldagse høflighet, som visstnok ikke er så vanlig lenger etter hva jeg kan lese;)( ikke ironisk ment nei..)..

Ellers synes jeg forresten det er mange fine kommentarer/innlegg her inne, og det virker som det tildels er flest fornuftige folk her;)

Skrevet

*ler*

Hvis jeg er på fest hos noen, og det kommer noen flere - så skal jeg altså bare sitte der i sofaen og vente til de kommer bort for å hilse?

Jeg ler litt med deg. Den skikken og den bruken kan være en utfordring ... :-)

Skrevet

*ler*

Jada, det gjør vel jeg også i gitte situasjoner.

Må vel bare innse at den "gode, gammeldagse" høfligheten er på vei ut og at vi også her har fått en mer løssluppen tone;)

Skrevet

Ville nå bare sjekke hva dere dagens unge synes om den vanlige gammeldagse høflighet, som visstnok ikke er så vanlig lenger etter hva jeg kan lese;)( ikke ironisk ment nei..)..

Ellers synes jeg forresten det er mange fine kommentarer/innlegg her inne, og det virker som det tildels er flest fornuftige folk her;)

"dere dagens unge"

Nå er det langtfra alle av oss som kan "smykke oss" med tittelen ungdom, da :-)

"..............................................."

Skrevet

"dagens unge" - DEN likte jeg! :-D

Det er nå engang slik at tiden går videre og at tingene forandrer seg - så også høflighetsfraser.

Et eksempel er jo dette med bruken av dis. En gang i tiden var dette et tegn på høflighet.

Nå har det nesten kommet dithen at en som _insisterer_ på å være dis ikke fresmtår som høflig, men en som er meget opptatt av å holde avstand til dem h*n er dis med.

Skrevet

Må vel bare innse at den "gode, gammeldagse" høfligheten er på vei ut og at vi også her har fått en mer løssluppen tone;)

Er det ikke vel så greit at man nikker og smiler til folk når det er større forsamlinger? Blir jeg sett på som uhøflig da?

Skrevet

"dere dagens unge"

Nå er det langtfra alle av oss som kan "smykke oss" med tittelen ungdom, da :-)

"..............................................."

Vel, spørs hva du legger i ung da...Jeg mener dere unge

_under-_50 jeg ...;)og da blir det vel ikke så mange av oss litt _eldre_ unge igjen her, kan jeg tenke meg;) Eller tar jeg feil ?

Skrevet

"dagens unge" - DEN likte jeg! :-D

Det er nå engang slik at tiden går videre og at tingene forandrer seg - så også høflighetsfraser.

Et eksempel er jo dette med bruken av dis. En gang i tiden var dette et tegn på høflighet.

Nå har det nesten kommet dithen at en som _insisterer_ på å være dis ikke fresmtår som høflig, men en som er meget opptatt av å holde avstand til dem h*n er dis med.

"Nå har det nesten kommet dithen at en som _insisterer_ på å være dis ikke fresmtår som høflig, men en som er meget opptatt av å holde avstand til dem h*n er dis med."

Og vedkommende blir sur/sint på meg - garantert. Ingen - overhodet ingen - får "dis" fra meg. Det blir omtrent som å se ned når man bukker, for å signalisere underkastelse. "To no man I kneel!" :-)

".............................................."

Skrevet

Jeg ler litt med deg. Den skikken og den bruken kan være en utfordring ... :-)

Jeg pleier stort sett å gi blaffen i skikk og bruk jeg da.

Det funker å smile og være blid også. Ingen som har hivd meg ut ennå. ;-P

Skrevet

Er det ikke vel så greit at man nikker og smiler til folk når det er større forsamlinger? Blir jeg sett på som uhøflig da?

Kommer helt an på "settingen".

Dersom du ankommer i et lukket selskap, f eks 40-årsdag eller bryllup, synes jeg det er en selvfølge å håndhilse på de andre gjestene (med mindre det er hundrevis av dem...).

I et mer "uformelt" lag, f eks møtes ute på byen eller hva det nå er, så kan håndhilsing virke litt vel voldsomt.

Skrevet

Vel, spørs hva du legger i ung da...Jeg mener dere unge

_under-_50 jeg ...;)og da blir det vel ikke så mange av oss litt _eldre_ unge igjen her, kan jeg tenke meg;) Eller tar jeg feil ?

Selvfølgelig. Vi er da ikke så gamle at vi er verneverdige heller :-)

".............................................."

Skrevet

Ja til mer løssluppenhet!

;-)

Skrevet

Er det mange på fest er det bare å holde hånda/armen i været og si "heeeey!" - så er det bare å skåle ivei. :-)

(Nå kommer sikkert noen og maser om geleen, men skitt au. *S* )

Er det formelt selskap, er det kanskje annerledes. Jeg pleier ikke gå i så mange formelle selskaper. ;-P

Skrevet

Jeg pleier stort sett å gi blaffen i skikk og bruk jeg da.

Det funker å smile og være blid også. Ingen som har hivd meg ut ennå. ;-P

Enig med deg. Helt normal og allminnelig høflighet holder lenge. Jeg får fnatt i sammenhenger hvor det hersker en krampaktig høflighet, meningsløse borddisiplin etc. *grøss*

"............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...