Gå til innhold

Vanlig høfflighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i New York reiser ungdommen seg for meg. Jeg er da ikke gammel, men voksen. Til og med voksne menn reiser seg opp for meg på buss og subway.

Wow! Ikke verst! :-)

Som du selv påpeker lenger ned så får man se det positive i det: Man får sitteplass! :-)

Men for hun damen jeg reiste meg for i historien så var det tydeligvis et sårt punkt jeg berørte ved å tilby henne plassen min.... Hun snurpet munnen sammen (så alle rynkene ble bare enda mer fremhevet*S*) og snerret ut et "nei takk!" *he he*

Men nordmenn er dårlige til å reise seg for gravide - særlig yngre menn! :-( OG damer i femtiårene, som kanskje synes at det bare skulle mangle at de får sitte der med shoppingposene sine mens den unge gravide står og tviholder i stanga...

amerikafareren
Skrevet

Har du det bra i din nye leilighet?

Ja jeg trives veldig godt. Det er så stille og rolig her, huseierne treffer jeg lite, men de er opptatt av at jeg skal trives og føle meg hjemme. Så er jeg i gåavstand til universitetet og subwayen til New York;) Det er også deilig å kunne legge kaffekoppen akkurat hvor jeg vil, å kunne kaste søpla når det passer, å kunne bruke de kjelene jeg vil og snu dem både i øst og vest etter hva som passer.

Jeg må jo innrømme likevel at jeg savner kjøkkenet mitt innimellom når jeg vasker opp på badet, og godstolen min og utsikten fra kjøkkenvinduet;)

Skrevet

Ja jeg trives veldig godt. Det er så stille og rolig her, huseierne treffer jeg lite, men de er opptatt av at jeg skal trives og føle meg hjemme. Så er jeg i gåavstand til universitetet og subwayen til New York;) Det er også deilig å kunne legge kaffekoppen akkurat hvor jeg vil, å kunne kaste søpla når det passer, å kunne bruke de kjelene jeg vil og snu dem både i øst og vest etter hva som passer.

Jeg må jo innrømme likevel at jeg savner kjøkkenet mitt innimellom når jeg vasker opp på badet, og godstolen min og utsikten fra kjøkkenvinduet;)

Ja det er fordeler og bakdeler med det meste. Det høres i allefall ut til å være fredeligere nå :)

Skrevet

Helt grunnleggende? Tja, her er noen av de tingene vi lærer femåringen, i hvert fall:

Hilse:

* fast håndtrykk

* se på den man hilser på

* smile

Spise:

* sitte pent og rolig på stolen

* ikke rape eller prompe, ikke snakke med mat i munnen

* takke for maten når man forlater bordet

Ha det:

* takke for seg når man har vært på besøk

Ellers:

* si hei til butikkbetjening

* si "unnskyld" om man sperrer

veien for noen, dulter borti noen o.l.

* holde opp døren for den som kommer bak deg

* takke for hjelpen om noen gjør deg en tjeneste

* si "ingen årsak"/"bare hyggelig" el.l når noen takker for hjelpen

De aller mest grunnleggende tingene som å rape og fise sier seg selv :)

Men jeg må innrømme at jeg ikke sier hei til butikkansatte. Synst det er enklest å overse dem...

Gjest mirakel*2
Skrevet

Wow! Ikke verst! :-)

Som du selv påpeker lenger ned så får man se det positive i det: Man får sitteplass! :-)

Men for hun damen jeg reiste meg for i historien så var det tydeligvis et sårt punkt jeg berørte ved å tilby henne plassen min.... Hun snurpet munnen sammen (så alle rynkene ble bare enda mer fremhevet*S*) og snerret ut et "nei takk!" *he he*

Men nordmenn er dårlige til å reise seg for gravide - særlig yngre menn! :-( OG damer i femtiårene, som kanskje synes at det bare skulle mangle at de får sitte der med shoppingposene sine mens den unge gravide står og tviholder i stanga...

ja, nordmenn er dårlige til å reise seg for gravide!

Jeg var høygravid, hadde flere poser med meg og det var stappfullt på bussen. Jeg var kjempesliten og måtte stå i 35 minutter. Ikke én eneste person tilbudte meg en sitteplass. Tilslutt begynte jeg å leite litt desperat med blikket i håp om at noen skulle se det. Det var skikkelig tungt å stå slik

amerikafareren
Skrevet

Ja det er fordeler og bakdeler med det meste. Det høres i allefall ut til å være fredeligere nå :)

Ja det er det og jeg er mye mer avslappet og koser meg nå enn da jeg bodde hos galningen. Det skulle bare mangle at jeg ikke savnet noen ting;) Savnet er ikke vanskelig i det hele tatt nå. Jeg har aldri vært særlig opptatt av ting rundt meg, og så lenge jeg har datamaskinen, bøkene mine og kan se tv, høre på musikk og ha fred og ro rundt meg så er jeg lykkelig. Jeg savner ikke maset og stresset i daglig dagen noe særlig:)

amerikafareren
Skrevet

Jeg var høygravid, hadde flere poser med meg og det var stappfullt på bussen. Jeg var kjempesliten og måtte stå i 35 minutter. Ikke én eneste person tilbudte meg en sitteplass. Tilslutt begynte jeg å leite litt desperat med blikket i håp om at noen skulle se det. Det var skikkelig tungt å stå slik

Nordmenn er ikke særlig flinke å ta vare på hverandre i slike sammenhenger. Slik har det alltid vært.

Skrevet

Ja, jeg husker jeg tenkte at det sikkert ville bli flere som reiste seg for meg "til våren" - ikke bare ville magen være større, men den ville ikke lenger være skjult bak en kåpe, noe som kunne forlede folk til å tro at jeg bare var "litt tykk".

Men dengang ei - selv med stor mage var det så som så med høfligheten, ja.... :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...