Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fått diagnosen Salpingiose. Pga av det har jeg begynt med Provera 15mg X 3. Har gått på det siden 20. januar. Fortsatt er det veldig smertefullt å gjennomføre et samleie, og den siste uken har jeg blitt en del plaget med menssmerter, og begynte å blø i helgen. Snakket med gynekologen min, og hun mente jeg bare måtte se tiden an for det var antagelig kroppen som begynte å venne seg til hormonene. Skulle ringe på igjen hvis jeg fortsatt har blødninger om ei uke. Synes det er litt lenge å vente, siden smertene øker gradvis og det begynner å bli "tussig" å være på jobb. Skal jeg bare avvente, eller skal jeg kontakte gynekologen for å redusere styrken på Provera? Synes at det er litt ekkelt å mase slik på henne i arbeidtiden. Forstod jo det slik at Proveraen skulle gjøre det slutt på menssmertene.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219365-salpingiose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Salpingiose er en variasjon av endometrise som kan gi smerter. Man behandler som ved endometriose; enten kirurgisk eller med hormoner, ev. en kombinasjon. Du har startet med gestagenbehandling hvor hensikten er å stoppe blødningene. Du blør fortsatt og det kan være aktuelt å øke dosen til for eksempel 20mgx3 eller 25mg x 3. Noen må opp i totalt 100 mg daglig. Jeg foreslår at du øker dosen og ser om det stopper blødningene. Så kan du ev senere igjen redusere.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS jeg håper du har fått Provera på blå resept?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219365-salpingiose/#findComment-1629958
Del på andre sider

Salpingiose er en variasjon av endometrise som kan gi smerter. Man behandler som ved endometriose; enten kirurgisk eller med hormoner, ev. en kombinasjon. Du har startet med gestagenbehandling hvor hensikten er å stoppe blødningene. Du blør fortsatt og det kan være aktuelt å øke dosen til for eksempel 20mgx3 eller 25mg x 3. Noen må opp i totalt 100 mg daglig. Jeg foreslår at du øker dosen og ser om det stopper blødningene. Så kan du ev senere igjen redusere.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS jeg håper du har fått Provera på blå resept?

Takk for svar. Har fått provera på blåresept. Må vel ta kontakt med gynokologen min om evt. økning av provera.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219365-salpingiose/#findComment-1634855
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...