Gå til innhold

Commodore 64

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nokon som veit om det går an å få tak i denne spelemaskinen lengre? Spelte eit kjekt spel som heiter JUMPMAN då me var små. Sommar og vintergames var og kjempegøy. Går det an å få tak i desse no???

Nokon som veit? Eg har lyst til å mimre litt. Lære mine barn å spele dei samme spela som me spelte. Spelte og TROLLS på Amiga 1200 ;-)) Heilt uskyldige og fine barnespel ;-)

Skrevet

Hadde Dragon 32 jeg. :o) Donkey King var den absolutte favoritten husker jeg! Hadde ikke diskettstasjon, men kassettspiller som jeg måtte laste inn spillene fra. Det var tider det! :o)

Skrevet

Commodore 64 spill kan man spille på PC, ved å laste ned en såkalt emulator og deretter roms som er selve spillet.

Søk litt på disse ordene så finner du nok det lett.

Gjest kong 80s
Skrevet

Hadde Dragon 32 jeg. :o) Donkey King var den absolutte favoritten husker jeg! Hadde ikke diskettstasjon, men kassettspiller som jeg måtte laste inn spillene fra. Det var tider det! :o)

Du kan kjøpe en COMMODORE 64, konsoll i joystick med 30 spill! Den inneholder disse spillene; Impossible Mission

Impossible Mission 2

Jumpman Junior

Cyberdyne Warrior

Cybernoid

Cybernoid 2

Paradorid

Pitstop

Pitstop 2

Gateway to Asphai

Tower Toppler

Uridium

Eliminator

Surfing

Exolon

Firelord

Flying Disk

Summer Games

Super Cycle

Silicon Warrior

Ranarama

Winter Games

Speedball

Zynaps

Wolrd Karate Championship A

World Karate Championship B

Bull Riding

Sumo Wrestling

Championship Wrestling

Sword of Fargoal

Kontrollene kobles opp mot tv'n, skrues på, og vips er spillene igang!

Kan kjøpes på:

http://www.funmag.no/spill.asp?dismode=article&artid=232

Skrevet

Du kan kjøpe en COMMODORE 64, konsoll i joystick med 30 spill! Den inneholder disse spillene; Impossible Mission

Impossible Mission 2

Jumpman Junior

Cyberdyne Warrior

Cybernoid

Cybernoid 2

Paradorid

Pitstop

Pitstop 2

Gateway to Asphai

Tower Toppler

Uridium

Eliminator

Surfing

Exolon

Firelord

Flying Disk

Summer Games

Super Cycle

Silicon Warrior

Ranarama

Winter Games

Speedball

Zynaps

Wolrd Karate Championship A

World Karate Championship B

Bull Riding

Sumo Wrestling

Championship Wrestling

Sword of Fargoal

Kontrollene kobles opp mot tv'n, skrues på, og vips er spillene igang!

Kan kjøpes på:

http://www.funmag.no/spill.asp?dismode=article&artid=232

Finnes de for Dragon også? Commodore har jeg intet forhold til serru. :o)

Skrevet

Du mener vel Donkey Kong? Eller het Dragon-varianten King?

"............................................."

Skrevet

Du mener vel Donkey Kong? Eller het Dragon-varianten King?

Dragon-varianten het Donkey King. :o) Jeg fant en gang et nettsted hvor en pc-versjon kunne lastes ned, men jeg fikk ikke winzip til å virke. :o(((( Er ikke helt stø på winzip kan man trygt si.

Skrevet

Hehe, hadde C64 og Amiga 500 (med harddisk på hele 250 megabyte!) i sin tid.

Er vel og en av få her inne som har eid en Sharp MZ-700 hjemmedatamskin (med innebygd kassettspiller!)

Hadde mye spillmoro med disse kassene der gitt...

På Commodoremaskinene er det vel Paradroid jeg husker best; det var et skikkelig kult spill .

Skrevet

Dragon-varianten het Donkey King. :o) Jeg fant en gang et nettsted hvor en pc-versjon kunne lastes ned, men jeg fikk ikke winzip til å virke. :o(((( Er ikke helt stø på winzip kan man trygt si.

I all verden - winzip fungerer selv for bestemor. Sikker på at ikke filen var korrupt, da? Kan ikke se for meg hvordan winzip ikke kan virke. Det er jo bare å åpne filen.

Skrevet

Hehe, hadde C64 og Amiga 500 (med harddisk på hele 250 megabyte!) i sin tid.

Er vel og en av få her inne som har eid en Sharp MZ-700 hjemmedatamskin (med innebygd kassettspiller!)

Hadde mye spillmoro med disse kassene der gitt...

På Commodoremaskinene er det vel Paradroid jeg husker best; det var et skikkelig kult spill .

"Er vel og en av få her inne som har eid en Sharp MZ-700 hjemmedatamskin (med innebygd kassettspiller!)"

Slå denne: Commodore Plus4. :-)

"........................................."

Skrevet

I all verden - winzip fungerer selv for bestemor. Sikker på at ikke filen var korrupt, da? Kan ikke se for meg hvordan winzip ikke kan virke. Det er jo bare å åpne filen.

:P

Skal få kjæresten til å se på det neste gang han er her, om jeg husker det og om jeg finner igjen lenka.

Skrevet

"Er vel og en av få her inne som har eid en Sharp MZ-700 hjemmedatamskin (med innebygd kassettspiller!)"

Plus4, var ikke det forgjengeren til C64 - som igjen var etterfølgeren til Vic-20 elns?

Mener å huske at begge disse var ganske heftig mye utbredt i min barndom ;-)

Selv hadde vi ikke råd til å kjøpe inn slikt noe - så jeg måtte vente til konfirmasjon og tilhørende pengegaver før det ble C64.

Skrevet

Plus4, var ikke det forgjengeren til C64 - som igjen var etterfølgeren til Vic-20 elns?

Mener å huske at begge disse var ganske heftig mye utbredt i min barndom ;-)

Selv hadde vi ikke råd til å kjøpe inn slikt noe - så jeg måtte vente til konfirmasjon og tilhørende pengegaver før det ble C64.

Nja...ikke helt. C16 var etterfølgeren til Vic20. Vic20 hadde hele 2kb minne. C16 hadde hele 16. C64 hadde 64. Plus4 kom etter C64, og skulle egentlig ta over for denne. Men av en eller annen grunn endte den opp som en mellomting mellom C16 og C64, uten at den ble særlig populær i det hele tatt. Litt rart egentlig, iom. at den hadde en nyere basic (os) - 2.0 mot C64s 1.0, et slimmere design og var teknologisk mer avansert. Når man ser på oppbyggingen, så er det liten tvil om at Plus4 kunne blitt masseprodusert betraktelig billigere enn C64. Jeg fant aldri helt ut hvorfor, men rykter sier at Commodore stoppet satsingen på den fordi de ikke ville minke salgstallene av C64.

Skrevet

Nja...ikke helt. C16 var etterfølgeren til Vic20. Vic20 hadde hele 2kb minne. C16 hadde hele 16. C64 hadde 64. Plus4 kom etter C64, og skulle egentlig ta over for denne. Men av en eller annen grunn endte den opp som en mellomting mellom C16 og C64, uten at den ble særlig populær i det hele tatt. Litt rart egentlig, iom. at den hadde en nyere basic (os) - 2.0 mot C64s 1.0, et slimmere design og var teknologisk mer avansert. Når man ser på oppbyggingen, så er det liten tvil om at Plus4 kunne blitt masseprodusert betraktelig billigere enn C64. Jeg fant aldri helt ut hvorfor, men rykter sier at Commodore stoppet satsingen på den fordi de ikke ville minke salgstallene av C64.

Høres ikke usannsynlig ut.

Ikke mange gode avgjørelser "ledelsen" i Commodore er kjent for, tross alt.

Men tabber og feilaktige avgjørelser de foretok kan det vel skrives (og har det vel og blitt skrevet) bøker om...

Skrevet

Høres ikke usannsynlig ut.

Ikke mange gode avgjørelser "ledelsen" i Commodore er kjent for, tross alt.

Men tabber og feilaktige avgjørelser de foretok kan det vel skrives (og har det vel og blitt skrevet) bøker om...

Ja, Commodores historie er fylt av eksempler på dårlige enterprise-avgjørelser :-)

AmigaOS var f.eks et knallgodt OS, som egentlig hadde fortjent en annen skjebne enn å dø.

Skrevet

Ja, Commodores historie er fylt av eksempler på dårlige enterprise-avgjørelser :-)

AmigaOS var f.eks et knallgodt OS, som egentlig hadde fortjent en annen skjebne enn å dø.

Jepp.

Maskina også.

Men når sjefene i et selskap greier å gjøre det så utrivelig for flere av de sentrale utviklerne at de forlater selskapet...da får det konsekvenser...

AmigaOS var helt klart noen år forut for sin tid, likeså maskina.

Tenker av og til ennå på hva dette kunne ha blitt utviklet til, i et seriøst selskap.

Skrevet

ABC 80. Innkjøpt for kr 10 000 til melodien "Shut up in your face" :-)

Kommandoen "run cas" husker jeg enda.

Skrevet

Jepp.

Maskina også.

Men når sjefene i et selskap greier å gjøre det så utrivelig for flere av de sentrale utviklerne at de forlater selskapet...da får det konsekvenser...

AmigaOS var helt klart noen år forut for sin tid, likeså maskina.

Tenker av og til ennå på hva dette kunne ha blitt utviklet til, i et seriøst selskap.

"Tenker av og til ennå på hva dette kunne ha blitt utviklet til, i et seriøst selskap."

Ihvertfall teknologisk sett. Desverre så er det begrenset hvor mange OS det er plass til i verden. Vi har i hovedsak tre nå (windows, macos og unix) - jeg tror det er grensen.

"..........................................."

Skrevet

ABC 80. Innkjøpt for kr 10 000 til melodien "Shut up in your face" :-)

Kommandoen "run cas" husker jeg enda.

Hmmm...den kjenner jeg ikke. Årstall?

Ellers kan jeg jo prøve å grave frem en gammel VAC :-)

"............................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...