Gå til innhold

Arbeid med bistand

Anbefalte innlegg

Gjest Lilla76
Skrevet

Dette er visst noe i regi av aetat. For hvem er dette "tilbudet" ment for?

Skrevet

Mennesker som av ulike årsaker har behov for tilrettelegging, oppfølging og bistand for å få innpass og å klare seg i det ordinære arbeidsliv. Arbeid med bistand benyttet også for å avklare arbeidsevne/restarbeidsevne for personer i forbindelse med søknad om uførepensjon.

Det kan blant annet være psykiske eller fysiske årsaker. I tillegg bistår gjerne tilrettelegger med tverretatlig kontakt (aetat, sosialtjenesten, trygdekontor, helsevesen).

Skrevet

Det er for folk med ulike funskjonsnedsettelser og sykdommer som kommer bakerst i køen når man ansetter folk selv om de gjør en like god jobb som andre. Aetat betaler 70% av lønna slik at de kan "bevise" sin arbeidsevne.

Skrevet

Det er for folk med ulike funskjonsnedsettelser og sykdommer som kommer bakerst i køen når man ansetter folk selv om de gjør en like god jobb som andre. Aetat betaler 70% av lønna slik at de kan "bevise" sin arbeidsevne.

Aetat betaler IKKE 70% av lønna. Enten har personene innvilget attføring når de er deltakere i AB, eller de får individstønad fra Aetat som er på kr 265,- pr dag hvis du er over 19 år, eller 180,- pr dag hvis de er under.

I noen tilfeller bidrar Aetat med lønnstilskudd til bedriften, men da skal bedriften ha en lovnad om varig fast arbeid. I slike tilfeller betaler Aetat inntil 50% av lønna i inntil tre måneder (denne perioden kan søkes utvidet).

Skrevet

Aetat betaler IKKE 70% av lønna. Enten har personene innvilget attføring når de er deltakere i AB, eller de får individstønad fra Aetat som er på kr 265,- pr dag hvis du er over 19 år, eller 180,- pr dag hvis de er under.

I noen tilfeller bidrar Aetat med lønnstilskudd til bedriften, men da skal bedriften ha en lovnad om varig fast arbeid. I slike tilfeller betaler Aetat inntil 50% av lønna i inntil tre måneder (denne perioden kan søkes utvidet).

Det gjør de for meg hvis jeg finner en jobb. Men nå er jeg med på FIA, et eget kursopplegg. Men da må jeg si ifra meg 50% av uføretrygda mi hvis jeg finner en jobb og så får jeg den tilrettelagt hvis det er nødvendig. Ikke bygningsmessig tilrettelegging da, men vanlige hjelpemidler.

Gjest blue cucumber
Skrevet

Men at en person får bistand, er det noe som er synlig for alle andre som jobber der?

vet du noe om dette?

Skrevet

Det gjør de for meg hvis jeg finner en jobb. Men nå er jeg med på FIA, et eget kursopplegg. Men da må jeg si ifra meg 50% av uføretrygda mi hvis jeg finner en jobb og så får jeg den tilrettelagt hvis det er nødvendig. Ikke bygningsmessig tilrettelegging da, men vanlige hjelpemidler.

Okay....det kursopplegget har ikke jeg vært bort i, så det skal jeg ikke uttale meg om. Er det en ordning for personer som allerede har fått innvilget uføre?

Skrevet

Men at en person får bistand, er det noe som er synlig for alle andre som jobber der?

vet du noe om dette?

Nei, det behøver ikke synes det. Spørs jo hva slags bistand du får. Har du med deg assistent på jobben, synes det jo men får du en god stol så tviler jeg på at noen tenker på det.

Skrevet

vet du noe om dette?

Det kommer helt an på hvor mye oppfølging personen har behov for. Noen må vi vekke og kjøre på jobb, andre må besøkes opp til flere ganger i uka, mens noen igjen er så "selvgående" at det holder med en telefonsamtale i ny og ne.

Gjest blue cucumber
Skrevet

Nei, det behøver ikke synes det. Spørs jo hva slags bistand du får. Har du med deg assistent på jobben, synes det jo men får du en god stol så tviler jeg på at noen tenker på det.

jeg tenker på tilfeller hvor en person etter psykisk sykdom skal ut i arbeidslivet. Personen er oppgående, trenger ikke å bli vekket eller noe sånt, men trenger oppfølging. Kan man gjøre det så diskre at andre ikke vet at man har bistand?

eller kommer det frem uansett?

Skrevet

jeg tenker på tilfeller hvor en person etter psykisk sykdom skal ut i arbeidslivet. Personen er oppgående, trenger ikke å bli vekket eller noe sånt, men trenger oppfølging. Kan man gjøre det så diskre at andre ikke vet at man har bistand?

eller kommer det frem uansett?

Det behøver ikke å komme frem. Men arbeidsgiver bør få vite mest mulig om dine problemer så han har muligheten til å tilrettelegge og kanskje skjerme deg for unødig stress etc.

Til de øvrige ansatte kan man bare informere om at du har praksisplass og er utplassert via Aetat (det er det mange "friske" som også har).

Men jeg vil likevel råde deg til og kanskje vise en viss åpenhet rundt deg selv, det er som regel alltid noen som kjenner noen som kjenner noen som kjenner deg..., og da kan det lett bli sladder og hvisking i korridorene fremfor en åpen dialog.

Jeg ser virkelig frem til den dagen det er like "greit" å slite psykisk som det er å ha fibromyalgi.

Skrevet

I dag har jeg snakket med en jurist og du hadde rett i at lønnstilskuddet var 50 % av lønna men aetat kunne sponse dette i tre år, ikke tre mnd eller et år :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...