Gå til innhold

Hvis alle klarte EN...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den garantien er ikke mye verd.

Det er faktisk en del som bruker opp pengene på forbruk (f.eks. julegaver og ferier) og så tropper opp på sosialkontoret i januar (eller etter ferien) og ber om penger fordi de ikke har råd til mat o.l. Altfor ofte får disse penger.

Jeg kjenner MANGE sosialklienter, og ingen av disse har vært på ferie i løpet av den tiden de har mottat stønad.

Og må da ha "nødpenger", altså penger i tillegg til stønaden - så trekkes dette veldig ofte i fra ved senere utbetalinger.

Og mener du at å kjøpe et par skarve julegaver, til for eksempel barna sine, kan sortere under "råflott livsstil"...?

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• MsSophie

5

• favn

5

• Sofline

5

• keinstein

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg gir aldri til tiggere. Jeg har nok med egne utgifter. Uansett hvor syk man blir av abstinensene, så MÅ man faktisk ikke sette den neste sprøyta. Man har faktisk et valg. Det finnes løsninger for alle og enhver i dette landet, bare man letter litt på ræva. Det kunne ikke falle meg inn å finansiere andres dopforbruk. For du tror vel seriøst ikke de bruker pengene til noe annet?

Skrevet

Jeg tenker at det er det offentliges ansvar og ikke mitt.

Skrevet

Jeg gir aldri til tiggere. Jeg har nok med egne utgifter. Uansett hvor syk man blir av abstinensene, så MÅ man faktisk ikke sette den neste sprøyta. Man har faktisk et valg. Det finnes løsninger for alle og enhver i dette landet, bare man letter litt på ræva. Det kunne ikke falle meg inn å finansiere andres dopforbruk. For du tror vel seriøst ikke de bruker pengene til noe annet?

'Jeg har nok med egne utgifter. Uansett hvor syk man blir av abstinensene, så MÅ man faktisk ikke sette den neste sprøyta'.

Hjelpes, hvor uvtiende du er.

Skrevet

Mener du seriøst at du selv er så fattig at du ikke har en fem'er å gi bort til en stakkars tigger på gata? En fem'er om dagen, blir 35 kroner i uka det, en burgermeny.

Er du så gjerrig altså?

Og dette er velferdsnorge

ja ja

"Og dette er velferdsnorge"

*Hehe* I velferdsnorge burde staten ha ansvaret for at folk ikke har så dårlig råd at de må tigge.

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg velger heller å gi et fast pengebeløp i mnd til mitt fadderbarn i Peru. Dersom han ikke får pengene, så dør han av sult. Dersom den narkomane ikke får pengene, risikerer han å måtte slutte med dop, og å leve på sosialen. Og ja, jeg -vet- det ikke er lett, men jeg foretrekker å bruke mine penger på et barn som sulter, framfor en voksen som bor i en velferdsstat.

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg tenker at du burde være litt forsiktig når du reiser deg opp, så unngår du å stanger hodet ditt alt for hardt i glorien.

*humre*

Skrevet

Med tanke på at fjerningen av den gamle loven som forbød tigging nå har medført at vi har importert aggresive tiggere fra utlandet i stort antall, så synes jeg det er enb svært dårlig ide - selv om tanken sikkert er god.....

Gjest tigging er en uting
Skrevet

Helt utrolig uenig. Så uenig at jeg ikke har ord.

I Oslo går politiet ut og advarer mot å gi til utenlandske tiggere. Det finnes organiserte "bander" av tiggere som sprer seg rundt i byen og tigger. Det har jeg ingen som helst lyst til å støtte.

Når det gjelder de narkomane så har jeg ikke spesielt lyst å støtte dem heller. Vi vet jo alle at "en tier til en kopp kaffe" bare er et påskudd. De får støtte på sosialen til mat og livsopphold, men velger å bruke pengene på dop. Jo mer vi støtter dem med penger, jo mer dop kan de bruke.

Nei, jeg vil heller oppfordre alle til å ALDRI gi til tiggere, så kanskje vi får slutt på tigging. Kanskje en og annen til og med skjønner at de må ta ansvar for sitt eget liv.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva en sosialklient fikk utbetalt på slutten av 80-tallet, men jeg garantere at sosialtjenesten ikke sitter å finasierer råflott livsstil hos noen i dag.

Ingen får dekka forbruk ut over det nødvendigste, men mange prøvde seg uten å lykkes. Det gikk også rykter om at man kunne få penger til overforbruk, men i svært mange tilfeller viste det seg at folk som hadde svarte inntekter dekket seg med å si de fikk mer penger på sosialkontoret enn de faktisk fikk.

Dessuten kjører det mange kjøleskap, komfyrer og møbler rundt på gatene :-)

Skrevet

Det er min løsning også - å gi penger til Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon. Da blir de brukt fornuftig.

Jeg har sluttet med Frelsesarmeen. De gjør mye bra, men så lenge de diskriminerer, velger jeg å konse på en hjelpeorganisasjon som ikke setter sånne skiller.

Skrevet

Ingen får dekka forbruk ut over det nødvendigste, men mange prøvde seg uten å lykkes. Det gikk også rykter om at man kunne få penger til overforbruk, men i svært mange tilfeller viste det seg at folk som hadde svarte inntekter dekket seg med å si de fikk mer penger på sosialkontoret enn de faktisk fikk.

Dessuten kjører det mange kjøleskap, komfyrer og møbler rundt på gatene :-)

Som sagt, jeg jobber daglig med sosialklienter, ingen av disse har bil. Skal de ha ekstrastønad til innkjøp av kjøleskap/konfyr/vaskemaskin så får de beskjed for det første å kjøpe brukt event så får de noe gammelt og gjenglemt fra kommunens overskuddslager (ting som står igjen fra fraflytta kommunale boliger).

Det verserer så alt for mange vandrehistorier vedr sosialklienter, noen få av de har sikkert rot i virkeligheten, men de aller aller fleste er oppspinn fra ende til annen og bunner rett og slett i smålighet.

Skrevet

Som sagt, jeg jobber daglig med sosialklienter, ingen av disse har bil. Skal de ha ekstrastønad til innkjøp av kjøleskap/konfyr/vaskemaskin så får de beskjed for det første å kjøpe brukt event så får de noe gammelt og gjenglemt fra kommunens overskuddslager (ting som står igjen fra fraflytta kommunale boliger).

Det verserer så alt for mange vandrehistorier vedr sosialklienter, noen få av de har sikkert rot i virkeligheten, men de aller aller fleste er oppspinn fra ende til annen og bunner rett og slett i smålighet.

Det er veldig lett å hakke nedover på de små istedet for å bryne seg oppover på de store.

Skrevet

Det er nok riktig hos deg, men jeg vet med sikkerhet at en sosialkient har fått 30 000 kæsj (jeg fikk se sjekken) til å kjøpe møbler og inventar. Det gikk til å kjøpe bil. Den brukte de så til å hente gratis brukte møbler rundt om kring.

Et annet tilfelle tok førerkort og påsto hun hadde fått penger til det på sosialkontoret. Faktum var at hun jobba svart som frisør, og måtte forklare pengene.

Det lages mange historier om slikt, hvor flesteparten ikke er sanne. De som sier de ikke får noe snakker sikkert sant.

Skrevet

Det er veldig lett å hakke nedover på de små istedet for å bryne seg oppover på de store.

Nettopp. Jeg tror ikke det er så veldig fett å være avhengig av sosialhjelp.

Standard sats for livsopphold eller hva det heter, dekker jo ikke den månedlige bensinregninga mi engang.

Det er klart at sosialhjelp-systemet er komplisert. Folk som faller helt utenfor alle andre støtte/pensjonsordninger er fullstendig henvist til sosialen. Og da blir det ikke fett uansett.

Men samtidig må man avveie ytelsene mot det som folk i lavtlønnsyrker kan oppnå.

Et liv på sosialen vil derfor alltid være en lite lukrativ affære.

Følgelig slenger jeg gjerne en mynt eller tre i de forhutlede som sitter der sammenkrøpet med koppen foran seg. Så får de bruke dem til hva de vil for meg.

Gjest Ciao baby
Skrevet

Jeg gir _kun_ til utenlandske tiggere, mennesker fra land som ikke har de samme sosiale rammebetingelser som oss.

Helt greit at de kommer hit og prøver å få smake litt av vårt overskudd.

Skrevet

Nettopp. Jeg tror ikke det er så veldig fett å være avhengig av sosialhjelp.

Standard sats for livsopphold eller hva det heter, dekker jo ikke den månedlige bensinregninga mi engang.

Det er klart at sosialhjelp-systemet er komplisert. Folk som faller helt utenfor alle andre støtte/pensjonsordninger er fullstendig henvist til sosialen. Og da blir det ikke fett uansett.

Men samtidig må man avveie ytelsene mot det som folk i lavtlønnsyrker kan oppnå.

Et liv på sosialen vil derfor alltid være en lite lukrativ affære.

Følgelig slenger jeg gjerne en mynt eller tre i de forhutlede som sitter der sammenkrøpet med koppen foran seg. Så får de bruke dem til hva de vil for meg.

Enig. Gir man 'i koppen' er det ingen grunn til å blande seg borti hva slantene går til. Du og jeg håndterer vårt innkomme som vi vil...

Skrevet

Jeg gir _kun_ til utenlandske tiggere, mennesker fra land som ikke har de samme sosiale rammebetingelser som oss.

Helt greit at de kommer hit og prøver å få smake litt av vårt overskudd.

Sorry baby - men den ble for dårlig til å klare å provosere.....

Skrevet

*lol*

I går så jeg to slitne gatenarkomane i hver sin grisedyre fritidsjakke - maken til dem jeg tidligere kikket på i butikken. Prismessig ligger disse jakkene hinsides det vanlige folk har anledning til å bruke på denslags. Ikke fritt for at jeg spekulerte litt...

De hadde nok ikke betalt for dem :)

En venninne så plutselig den stjålne jakken sin på en slik "fugl" på bussen en gang. Det var en sponsorjakke som det bare fantes to av. Han ble rimelig arrestert, gitt.

Tips til kriminelle dolere: Vit hva du stjeler!

Gjest lille rosinen
Skrevet

Som sagt ville jeg heller sponset et barn i Afrika. Jeg vil ikke hjelpe til med å finansiere en narkomans forbruk.

Gjør du det da? Sponser et barn i Afrika?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...