Gå til innhold

Hvis alle klarte EN...

Anbefalte innlegg

Gjest lille rosinen
Skrevet

Gjør du det da? Sponser et barn i Afrika?

Leste et annet sted nå, at du ikke syns du har råd... Så ikke det før jeg skrev!

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• MsSophie

5

• favn

5

• Sofline

5

• keinstein

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Til å bli kvalm av!
Skrevet

Blir skikkelig provosert jeg! Av mange av de svarene du har fått på dette innlegget!! Hvis DOLere sånn noenlunde gjenspeiler befolkningen i Norge så er jeg nokså sikker på at mange her kunne bidratt mer enn de gjør. Hvor mye penger man har handler ikke nødvendigvis om hvor mye man sitter igjen med til mat hver mnd, men heller hva man bruker de pengene man har brukt opp til man bare sitter igjen med matpenger på. I forhold til mennesker i uland f.eks har vi et forbruk så vannvittig at jeg ikke klarer å forholde meg til det. Men de får klare seg sjøl!

Og...!!! Flere skriver at det offentlige har ansvaret for de som ikke klarer seg selv. Derfor gir de ikke til tiggere. Det er en grunn til at de ikke klarer seg selv, og det er fordi det offentlige ikke tar sitt ansvar og priorieterer de "svakeste". Hva med medmenneskelighet og å ta ansvar for at verden skal bli et bedre sted for oss alle?

Jeg hørte nettopp Stålsett i et program i radioen og han snakket om nettopp dette, ansvaret vi har for hverandre og overflodssamfunnet vi lever i. Jo mer vi har, jo mindre virker det som at vi har å avse.

Og hva ER det egentlig dere TROR alle dere som dømmer han narkisen på hjørnet med kaffekoppen? Hva vet dere om hans historie og veien til nettopp det hjørnet? Har noen av dere spurt han? Det høres ut som dere virkelig TROR at de fleste tiggere (nå snakker jeg om de norske narkomane, ikke de utenlandske med halliker) har VALGT det livet de lever. Hva tror dere de har valgt mellom? Et A4 liv på den ene siden og et liv på gata i vær og vind, sulten og kald og SYK av abstinenser?

Har dere tenkt på at det kanskje er en svikt i nettopp velferdsstaten Norge som har ført den narkomane på hjørnet dit han/hun er i dag?

Hvilket flott samfunn vi lever i!

Skrevet

Det er nok riktig hos deg, men jeg vet med sikkerhet at en sosialkient har fått 30 000 kæsj (jeg fikk se sjekken) til å kjøpe møbler og inventar. Det gikk til å kjøpe bil. Den brukte de så til å hente gratis brukte møbler rundt om kring.

Et annet tilfelle tok førerkort og påsto hun hadde fått penger til det på sosialkontoret. Faktum var at hun jobba svart som frisør, og måtte forklare pengene.

Det lages mange historier om slikt, hvor flesteparten ikke er sanne. De som sier de ikke får noe snakker sikkert sant.

Da må det finnes store forskjeller. En venn av meg fikk 4000.- å kjøpe møbler for. Da sto de på bar bakke, uten så mye som en stol å sitte i. De var en voksen og to barn.

Jeg tror sosialkontorene rundt om i landet har retningslinjer å gå etter, og de fleste får ikke en krone for mye.

Skrevet

Gjør du det da? Sponser et barn i Afrika?

Nei, jeg har ikke råd...

Gjest Tanja79
Skrevet

"Selv om de fleste har god råd så er det ikke alle som har det."

Her må du ta høyde for at trådstarter ikke aner noe om din økonomiske situasjon.

Jeg har ikke råd til å avse di kronene jeg heller, så da er ikke innlegget myntet på meg, jeg lot derfor være å svare.

"Hvis alle klarte EN... "

Var overskrifta.....

Gjest vandrehistorier om sosialstønad
Skrevet

Jeg kjenner MANGE sosialklienter, og ingen av disse har vært på ferie i løpet av den tiden de har mottat stønad.

Og må da ha "nødpenger", altså penger i tillegg til stønaden - så trekkes dette veldig ofte i fra ved senere utbetalinger.

Og mener du at å kjøpe et par skarve julegaver, til for eksempel barna sine, kan sortere under "råflott livsstil"...?

det mente han antakeligvis ikke, men som sagt det går mange vandrehistorier som fører til at folk tror at bare de tropper opp på sosialkontoret og glemmer skamma så kan de få hva som helst de spør om. Trist at folk er så redd for at andre skal ha det lettere enn seg selv, så man tror på slikt

Skrevet

"Hvis alle klarte EN... "

Var overskrifta.....

Du henger deg opp i "alle", jeg henger meg opp i "klarte";o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...