Gå til innhold

Hvorfor så mange klikker på DOL?

Anbefalte innlegg

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

5

• favn

4

• morsan

3

• amerikafareren

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har vært her siden høsten 1997 jeg også tror jeg.. eller 1998, husker ikke helt. Har aldri tilhørt noen klikk. Det hender jeg snakker med folk via andre portaler enn DOL, men har aldri truffet noen fra DOL i real life.

Det er vel bedre å vite at du har et liv utenom nettet, enn absolutt å måtte være med i en klikk?

Samme her! Vært her siden høsten 98 - og har aldri følt meg som "medlem" av noen klikk. Synes heller ikke at det er spesielt klikkete her - får svar på det jeg spør om, og svarer de spørsmålene jeg synes jeg har noe vettugt (eller ikke vettugt) å si noe om.

Skrevet

Jeg er fullstendig enig med deg.

Syns også det har vært interessant å observere at jeg får adskillig flere svar på mine innlegg når jeg bruker forskjellige "engangsnick" enn hvis jeg bruker mitt faste. Hvorfor aner jeg ikke. jeg skriver en del her under fast nick, og jeg er ikke spesielt uhøflig e.l.

Det hender jeg føler meg usynlig på DOL.

Jeg får heller ikke svar på det meste jeg skriver her, men sånt kan vi jo ikke bry oss om.

Ikke engangsnick, men

Gjest engangsnicket
Skrevet

"Syns også det har vært interessant å observere at jeg får adskillig flere svar på mine innlegg når jeg bruker forskjellige "engangsnick" enn hvis jeg bruker mitt faste."

Jeg har akkurat motsatt erfaring. Jeg får mange flere svar når jeg bruker mitt faste nick, enn de få gangene jeg er anonym.

At du har den erfaringen, tyder på at du ikke er så hyggelig eller særlig saklig med ditt faste nick.

Når jeg svarer andre, så går det på tema, eller at det er nick jeg har lyst til å svare.

Men enkelte nick ligger jeg kosekvent unna, selv om temaet de er med på er spennende nok.

Akkurat den hadde jeg ventet på! Det er klart det må være min egen feil..

Jeg er både rimelig saklig og høflig, uten å overdrive og bli servil, selvsagt.

Jeg skal ikke nevne nick her, men kunne lett komme med en rekke eksempler på folk som er adskillig frekkere og mer ufine enn jeg, men likevel "med i gjengen".

Gjest engangsnicket
Skrevet

Har akkurat samme erfaring som deg.

Bruker jeg mitt faste nick og legger inn nytt tema eller svarer på andres spørsmål/henvendelser får jeg stort sett _aldri_ noen tilbakemeldinger. Kan av og til se på tråden, og kan godt være den eneste som ikke får noen tilbakemeldinger på svaret mitt.

Men bruker jeg engangsnick får jeg ofte svar både på nye tråder og svar på andres tråder.

Pussig, det der..? Akkurat det samme opplever jeg.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Akkurat den hadde jeg ventet på! Det er klart det må være min egen feil..

Jeg er både rimelig saklig og høflig, uten å overdrive og bli servil, selvsagt.

Jeg skal ikke nevne nick her, men kunne lett komme med en rekke eksempler på folk som er adskillig frekkere og mer ufine enn jeg, men likevel "med i gjengen".

"Akkurat den hadde jeg ventet på! Det er klart det må være min egen feil.."

Da fikk du akkurat det du ønsket, og dagen din er berget?

Gjest engangsnicket
Skrevet

"Akkurat den hadde jeg ventet på! Det er klart det må være min egen feil.."

Da fikk du akkurat det du ønsket, og dagen din er berget?

Nei, da fikk jeg akkurat det svaret jeg ventet.

Sånn har det alltid vært på DOL: Nåde den som tør å sette seg opp mot den gjengse oppfatningen her.

Som i mitt eksempel: Jeg sier meg enig med trådstartersmening ang. klikker, og følger opp med at jeg har følelsen av at antall svar kommer an på nicket som står uner innlegget.

Dette har vært oppe på DOL før, og det samme skjedde da: Den som opplevde dette, ble bua ut.

Derfor - ingen overraskelse. Selv om det er sånn det er for noen av oss.

Skrevet

Slike tråder som dette kommer opp fra tid til annen.

Jeg tror det er mye lettere å føle det slik som du gjør hvis man ikke er så veldig aktiv inne på DOL. Hvis man bare poster litt i ny og ne kan man fort føle at de andre "kjenner" hverandre, enda det langt fra er tilfelle for de fleste.

Men trøst deg med at det er lett å komme opp på "nivå" med folk flest her inne: Det er bare å poste litt _mer_! ;-) Ser man nicket ditt oftere, vil folk gjerne huske deg og legge merke til deg og si "hei på deg" som om du skulle være en gammel venn! :-)

Og ja: jeg snakker av erfaring!!

Bare med den forksjellen at da jeg postet her sjeldnere, så brydde jeg meg ikke så mye om at noen her inne tydeligvis ble "kjent igjen" - jeg gikk ikke rundt og følte meg ensom!!

Men jeg følte at det var et slags "fellesskap" her inne som jeg ikke tok del i.

Og så poster man litt mer en periode, og vips så er man liksom litt mer "med" i dette "fellesskapet", og så oppdager man at det ikke er klikkete I DET HELE TATT! Det er bare noen koselige hei mens man svisjer igjennom!

Gjest engangsnick her også nå
Skrevet

"Syns også det har vært interessant å observere at jeg får adskillig flere svar på mine innlegg når jeg bruker forskjellige "engangsnick" enn hvis jeg bruker mitt faste."

Jeg har akkurat motsatt erfaring. Jeg får mange flere svar når jeg bruker mitt faste nick, enn de få gangene jeg er anonym.

At du har den erfaringen, tyder på at du ikke er så hyggelig eller særlig saklig med ditt faste nick.

Når jeg svarer andre, så går det på tema, eller at det er nick jeg har lyst til å svare.

Men enkelte nick ligger jeg kosekvent unna, selv om temaet de er med på er spennende nok.

Merkelig at jeg har akkurat den samme erfaringen da?

Jeg er heller aldri verken uhøflig og prøver å være så saklig som mulig med mitt 'vanlige' nick. (som jeg forøvrig benytter mindre og mindre av denne grunn som vi her diskuterer).

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Merkelig at jeg har akkurat den samme erfaringen da?

Jeg er heller aldri verken uhøflig og prøver å være så saklig som mulig med mitt 'vanlige' nick. (som jeg forøvrig benytter mindre og mindre av denne grunn som vi her diskuterer).

Hvis du ikke er uhøflig eller frekk, så ligger jeg ikke bevisst unna deg (det er veldig få det gjelder).

Da har jeg bare ikke lagt merke til deg. Det er utrolig mange nick her, bare en brøkdel av dem som jeg har festet meg med.

Jeg synes det kommer mange nye også, samtidig som gamle blir borte.

Et eksempel: Gyda er et veldig hyggelig nick som jeg liker å svare når jeg ser henne. Jeg oppdaget henne først i høst en gang.

Men nylig søkte jeg tilbake på mitt eget nick for å finne ut når det var jeg fjernet visdomstannen min. Da så jeg at Gyda hadde vært omsorgsfull og svart meg i flere av de trådene mine. Jeg hadde også svart henne tilbake, uten at jeg hadde "festet" meg ved henne.

I dag har jeg sett etter henne flere ganger på 100 nyeste, fordi jeg ikke har "snakket" med henne siden før helgen og savner henne.

(Hører du det, kjære Gyda?)

Skrevet

Jeg får heller ikke svar på det meste jeg skriver her, men sånt kan vi jo ikke bry oss om.

Ikke engangsnick, men

Sånn har også jeg følt det, men det har blitt litt bedre nå;) Kanskje det kommer av at jeg er "håpløst gammeldags" i forhold til de fleste her? Og at jeg er litt eldre av år, (men ikke i sinn). Vet ikke helt.

Men det er bare å stå på og -mene og synse- i vei

Jeg kommenterer langt fra alle innlegg, noen av disse er ren svada, de bryr jeg meg ikke om.Og enkelte blir for høytflyvende . Det er faktisk en del som er gode på å ordlegge seg her inne;)

Men jeg liker en god diskusjon, og den trenger ikke være 100 % saklig hver gang;)

Jeg gjør dette fordi jeg synes det er moro og interessant og for å se hvor forskjellige mange av oss er.

Er nok sikkert noen som mener jeg er gammel som Metusalem her inne, men det bryr jeg meg heller ikke om;)

Og at det er mange som kjenner hverandre privat, har jeg fått inntrykk av etter hvert, bryr meg heller ikke;)

Så stå på du, skriv hva du synes og mener, så vil du nok etter hvert bli gjenkjent. Men bruk samme nick, hvis ikke kan vi jo ikke vite hvem du er;)

Skrevet

Nei, da fikk jeg akkurat det svaret jeg ventet.

Sånn har det alltid vært på DOL: Nåde den som tør å sette seg opp mot den gjengse oppfatningen her.

Som i mitt eksempel: Jeg sier meg enig med trådstartersmening ang. klikker, og følger opp med at jeg har følelsen av at antall svar kommer an på nicket som står uner innlegget.

Dette har vært oppe på DOL før, og det samme skjedde da: Den som opplevde dette, ble bua ut.

Derfor - ingen overraskelse. Selv om det er sånn det er for noen av oss.

Du får det til å høres ut som om noen med vilje holder noen få, deriblant deg, utenfor ?

Å innta "offerrollen" er ikke noe godt triks for å skaffe seg venner, iallfall.

Hva med å starte et helt nytt liv på DOL, med nytt fast nick ? Min erfaring er at fast nick er en positiv ting.

Lykke til:-)

Gjest engangsnick her også nå
Skrevet

Hvis du ikke er uhøflig eller frekk, så ligger jeg ikke bevisst unna deg (det er veldig få det gjelder).

Da har jeg bare ikke lagt merke til deg. Det er utrolig mange nick her, bare en brøkdel av dem som jeg har festet meg med.

Et eksempel: Gyda er et veldig hyggelig nick som jeg liker å svare når jeg ser henne. Jeg oppdaget henne først i høst en gang.

Men nylig søkte jeg tilbake på mitt eget nick for å finne ut når det var jeg fjernet visdomstannen min. Da så jeg at Gyda hadde vært omsorgsfull og svart meg i flere av de trådene mine. Jeg hadde også svart henne tilbake, uten at jeg hadde "festet" meg ved henne.

I dag har jeg sett etter henne flere ganger på 100 nyeste, fordi jeg ikke har "snakket" med henne siden før helgen og savner henne.

Jeg blir nå verken fornærmet eller føler meg ensom av denne grunn. :-)

Men har bare registrert at det er slik. Men som morsan skrev her i sitt svar. Jeg er vel ikke den som skriver mest her inne. Blir vel ikke lagt mest merke til. Men det jeg av og til har reagert på er at hvis en som skriver mye her har lagt inn et inlegg og jeg svarer på det, så ser jeg i ettertid på den tråden at stort sett alle andre har fått tilbakemelding på sitt svar untatt meg og kanskje en til. Og det synes jeg i grunn er litt merkelig (og kanskje litt uhøflig (eller hva jeg skal kalle det)). Men jeg går absolutt ikke å depper av den grunn, altså.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg trodde jeg var skikkelig avhengig av dol, men når jeg leser slike innlegg forstår jeg at det ikke kan være tilfelle.

Har aldri vært inne på tanken å skaffe meg venner på dol. Mitt sosiale nettverk har jeg utenfor dataskjermen.

Skrevet

Jeg har vært her siden høsten 1997 jeg også tror jeg.. eller 1998, husker ikke helt. Har aldri tilhørt noen klikk. Det hender jeg snakker med folk via andre portaler enn DOL, men har aldri truffet noen fra DOL i real life.

Det er vel bedre å vite at du har et liv utenom nettet, enn absolutt å måtte være med i en klikk?

Den går jeg for;)

Skrevet

Sånn har også jeg følt det, men det har blitt litt bedre nå;) Kanskje det kommer av at jeg er "håpløst gammeldags" i forhold til de fleste her? Og at jeg er litt eldre av år, (men ikke i sinn). Vet ikke helt.

Men det er bare å stå på og -mene og synse- i vei

Jeg kommenterer langt fra alle innlegg, noen av disse er ren svada, de bryr jeg meg ikke om.Og enkelte blir for høytflyvende . Det er faktisk en del som er gode på å ordlegge seg her inne;)

Men jeg liker en god diskusjon, og den trenger ikke være 100 % saklig hver gang;)

Jeg gjør dette fordi jeg synes det er moro og interessant og for å se hvor forskjellige mange av oss er.

Er nok sikkert noen som mener jeg er gammel som Metusalem her inne, men det bryr jeg meg heller ikke om;)

Og at det er mange som kjenner hverandre privat, har jeg fått inntrykk av etter hvert, bryr meg heller ikke;)

Så stå på du, skriv hva du synes og mener, så vil du nok etter hvert bli gjenkjent. Men bruk samme nick, hvis ikke kan vi jo ikke vite hvem du er;)

Jeg skriver (stort sett) det jeg synes og mener, i alle fall der og da ;-)

- men svaret ditt var kanskje ikke til meg?

Skrevet

Jeg trodde jeg var skikkelig avhengig av dol, men når jeg leser slike innlegg forstår jeg at det ikke kan være tilfelle.

Har aldri vært inne på tanken å skaffe meg venner på dol. Mitt sosiale nettverk har jeg utenfor dataskjermen.

Er enig der, Er ikke her for å få venner, men for å ha en hyggelig avkobling + at jeg liker å lese hva folk mener om forskjellige ting. Blir nesten som et hemmelig liv på si`, om jeg kan si det sånn;)Og det kan til tider være spennende nok det, når det ikke er værre eller farligere enn å sitte her på DOL.(dårlig setn. men pytt...;)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Og jeg har selvfølgelig lagt merke til klassevenninnen min som var like mager som meg og nesten like god til å spille kanonball:)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Er enig der, Er ikke her for å få venner, men for å ha en hyggelig avkobling + at jeg liker å lese hva folk mener om forskjellige ting. Blir nesten som et hemmelig liv på si`, om jeg kan si det sånn;)Og det kan til tider være spennende nok det, når det ikke er værre eller farligere enn å sitte her på DOL.(dårlig setn. men pytt...;)

Men det er noen nick jeg føler jeg "kjenner" og som jeg begynner å bry meg om.

Lurer hvis jeg ikke ser dem på noen dager osv:)

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Jeg blir nå verken fornærmet eller føler meg ensom av denne grunn. :-)

Men har bare registrert at det er slik. Men som morsan skrev her i sitt svar. Jeg er vel ikke den som skriver mest her inne. Blir vel ikke lagt mest merke til. Men det jeg av og til har reagert på er at hvis en som skriver mye her har lagt inn et inlegg og jeg svarer på det, så ser jeg i ettertid på den tråden at stort sett alle andre har fått tilbakemelding på sitt svar untatt meg og kanskje en til. Og det synes jeg i grunn er litt merkelig (og kanskje litt uhøflig (eller hva jeg skal kalle det)). Men jeg går absolutt ikke å depper av den grunn, altså.

Det er bra du ikke depper av noe sånt :-)

Du er tydeligvis ikke trådstarter, folk som sutrer får sjelden sympati.

Når jeg starter tråder, så bruker jeg å svare alle som gir meg oppmerksomhet i min tråd, enig i at det er vanlig høfflighet.

Men jeg også erfarer at jeg kan være blandt de få som ikke får svar i andres tråder. Det er noe jeg observerer, men ikke tar inn over meg :-)

Det skal også sies at om jeg har lagt ned mye tid i å gi et godt svar til noen som trenger hjelp, og de ikke gidder å takke, så syns jeg det er unødvendig.

Det er spesielt et nick her det har skjedd mange ganger med. Henne har jeg sluttet å svare, selv om hun ikke er frekk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...