Gå til innhold

Vondt i ryggen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg våknet i dag og hadde utrolig vondt i ryggen. Jeg klarer knapt å gå, ligge er vondt og sitte kan jeg kun gjøre i en spesiell stilling. Jeg har fått legetime klokka 11, men vil gjerne dra på jobb etterpå. Jobber i barnehage.

Hva kan legen hjelpe meg med? Hva kan jeg be om? Jeg vil absolutt _ikke_ ha sykemelding, så hva annet kan hun gjøre for meg? Dette burde jo legen vite, men ikke alle fastleger som er like oppdatert på alt.

Skrevet

Du har antagelig fått en kink. Du kan da få muskelavslappende. Men jeg tviler på at det er så lurt å dra på jobb. Bedre å bruke dagen til å la musklene få slappe av slik at kinken slipper taket.

fuji1365380447
Skrevet

Du kan jo be om å få skrevet ut Voltaren, som er et inflammasjonsdempende middel.

De gangene jeg har hatt akutt ryggvondt, så har Voltaren virkelig hjulpet meg. For da dempes smerten såpass at jeg kan bevege meg, og da unngår man å bli ennå stivere og vondere...

Ellers så kan du godt ta en relativt stor mengde Ibux (Ibuprofen) som er reseptfritt. Dette er også betennelsesdempende og smertestillende, men ikke så kraftig som Voltaren. 4 vanlige Ibux (200mg), tre, fire ganger om dagen er helt grei dose når man har akutt ryggvondt.

Ibux er ikke skadelig for leveren på samme måte som Paracetamol.

Og husk: ingen rygg blir bedre av å ligge helt stille. Beveg deg forsiktig, slik at du ikke stivner helt til...

God bedring.

fuji1365380447
Skrevet

Du kan jo be om å få skrevet ut Voltaren, som er et inflammasjonsdempende middel.

De gangene jeg har hatt akutt ryggvondt, så har Voltaren virkelig hjulpet meg. For da dempes smerten såpass at jeg kan bevege meg, og da unngår man å bli ennå stivere og vondere...

Ellers så kan du godt ta en relativt stor mengde Ibux (Ibuprofen) som er reseptfritt. Dette er også betennelsesdempende og smertestillende, men ikke så kraftig som Voltaren. 4 vanlige Ibux (200mg), tre, fire ganger om dagen er helt grei dose når man har akutt ryggvondt.

Ibux er ikke skadelig for leveren på samme måte som Paracetamol.

Og husk: ingen rygg blir bedre av å ligge helt stille. Beveg deg forsiktig, slik at du ikke stivner helt til...

God bedring.

4 Ibux * 200 mg = 800 mg pr dose, tre fire ganger om dagen.

Dette har jeg fått anbefalt av leger / fysioterapauter ved ryggvondt.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Legen kan ikke hjelpe deg med annet enn smertestillende og eventuelt en sykmelding.

Men du kan jo prøve en time eller to hos kiropraktor, det har jeg gjort når jeg har fått akutt ryggvondt. Og det er utrolig hvor mye det har hjulpet meg.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Sannsynligvis har du strukket en muskel. Det er fort gjort, og kan være jævla vondt. Gjort det flere ganger selv, og da ligger jeg så godt som kald. Enkelte ganger har jeg knapt kommet ut av senga.

Vel, jeg har funnet et par ting som funker. Dytt i deg 2-3 Ibux, Asperin eller Dispril. Disse går rett på muskelen og løsner opp. Paracet er kun smertedempende, og hjelper ikke på langt nær i like stor grad.

Voltaran funker naturligvis også veldig godt, men for egen del har jeg ikke til nå opplevd at det har vært nødvendig med noe sterkere enn Ibux, uansett hvor akutt ryggsmertene er.

Ibux-tipset forutsetter at vi snakker om et muskulært problem.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Sannsynligvis har du strukket en muskel. Det er fort gjort, og kan være jævla vondt. Gjort det flere ganger selv, og da ligger jeg så godt som kald. Enkelte ganger har jeg knapt kommet ut av senga.

Vel, jeg har funnet et par ting som funker. Dytt i deg 2-3 Ibux, Asperin eller Dispril. Disse går rett på muskelen og løsner opp. Paracet er kun smertedempende, og hjelper ikke på langt nær i like stor grad.

Voltaran funker naturligvis også veldig godt, men for egen del har jeg ikke til nå opplevd at det har vært nødvendig med noe sterkere enn Ibux, uansett hvor akutt ryggsmertene er.

Ibux-tipset forutsetter at vi snakker om et muskulært problem.

Hvis det er et muskelproblem kan du bare glemme barnehagen. Da trenger du hvile. Det å løfte rundt på unger er i så fall en jævla dårlig idè.

Skrevet

Takker for alle svar.

Jeg har tatt tre ibux, uten at det ga noen stor effekt. Det gjorde jeg så snart jeg sto opp, med planer om å dra på jobben.

Jeg tror ikke det er en strekt muskel, da jeg har hatt litt vondt i ryggen i to-tre uker. I dag ble det ti ganger verre.

Jobb i dag er kanskje ikke verdens beste idè, men jeg har akkurat blitt friskmeldt fra 40 % sykemelding og har gledet meg enormt til å starte opp med 100 %. Jeg får bare se hva legen foreslår.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...