Gå til innhold

Flatskjerm-TV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg skal kjøpe meg en flatskjerm-TV snart. Hva er viktig å tenke på når man kjøper en sånn TV? Har skjønt at det er ulike typer skjermer, LCD og ??.

Er bildekvaliteten like bra eller bedre enn vanlig TV?

Finner sikkert noe hvis jeg søker, men jeg her litt lyst til å høre andres erfaringer, ikke ekspert-vurderinger med ord jeg ikke forstår.

:-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Først: Jeg er ingen ekspert. Har vanlig tv selv, og har ikke satt meg inn i det her ennå.

Men så vidt jeg har forstått er det lite sannsynlig at du til vanlig tv-titting vil få bedre bildekvalitet enn på et vanlig 50 hz-tv.

Det er vel plasma (hvis jeg ikke tar helt feil) som funker jævla bra til dvd-filmer, men jævla dårlig til tv-titting. Du vil f.eks. se at det ofte henger en stripe etter fotballen i en fotballkamp.

Hvis jeg var deg ville jeg lest litt på dinside.no, sjekket tester og den slags. Jeg ville droppet å stole på selgerne på el-kjøp eller hvor du nå velger å gå. Når du sjekker ut tv-en bør du ta med deg en film og se hvordan kvaliteten er, du bør sjekke ut diverse tv-kanaler i butikken, se hvordan tv-bildet er, og du bør ikke utelukkende stå rett foran tv-en når du ser på, med mindre samtlige som skal se på tv-en sitter rett foran den. Se fra diverse vinkler.

Så vidt jeg har forstått er også de billigste tv-ene rimelig elendige i kvalitet, og det er vel derfor prisene dumpes grusomt for tiden.

Selv ville jeg nok ventet litt med å kjøpe flatskjerm, med mindre du må ha en ny tv nå. Selv da tror jeg heller at jeg hadde gått for en vanlig 50 hz widescreen.

Jeg synser veldig her, men så vidt jeg har forstått må du opp i en voksen prisklasse for å få kvalitet.

Skrevet

LCD for skjermer opp til 37'', plasma for de større. LCD er nok fremtidens teknologi, men plasma gir jævla gode bilder, og så slipper du forsinkelser i bildet.

HD-ready er et must.

For en skikkelig, fremtidstilpasset 42-tommer må du over 20 lapper, helt 25.

fei1365380229
Skrevet

Vi har kjøpt en LCD skjerm 32' fra JVC, selvfølgelig HD-ready. Den er utrolig bra, ingen forsinkelser i bildet der, ikke noe rare farger heller :).

Vi har fortsatt "gamletv", men det går det ikke an å se på etter å ha sett på dette tvet ett år.

Skrevet

Vær bare obs på at såkalte HD-ready standarden ikke er "ekte" HDTV.

Full HD-oppløsning er 1920*1080, og det er svært få TV-er som har det i dag. På plasmasiden er det ingen TV-er til en folkelig pris som leveres med denne oppløsningen.

Alle HD-klare LCD-TV-er har tilstrekkelig oppløsning til 720p (1280*720), men også her skorter det litt hos plasma-TV-ene.

Skrevet

SDD tar litt feil i noe av det han skriver.

Det finnes (enn så lenge) to hovedvarianter av flatskjerm-TV, og det er LCD og plasma.

LCD er best egnet hvis du skal bruke den mye til data og TV-spill. Plasma er best hvis du i all hovedsak skal bruke den som en tradisjonell TV - for den gjengir noe bedre og naturtro levende bilder.

Når det gjelder etterslep (som SDD refererer til vedrørende fotballen...) så er det et problem som gjalt tidlige LCD skjermer (ikke plasma) - eventuelt billige nåværende LCD skjermer med dårlig responstid (hvor raskt den klarer å skifte informasjon i pixlene).

Vedrørende kvalitet så får du vanligvis det du betaler for. Og en god men dyr plasmaskjerm har nå like god kvalitet som en "ordinær" TV når du ser på det vanlige antennesignalet.

Den store forskjellen ser du når du f.eks spiller av en DVD på en bra DVD spiller. Og spesielt hvis du har en litt stor (over 40 tommer) skjerm.

Når det digitale nettverket blir bygd ut, så vil kvalitetsforskjellen bli enda mer merkbar.

Det vil også bli HD (high definisjon) sendinger etterhvert, med meget god kvalitet. Da må du ha en "HD-ready" flatskjerm for å kunne dra nytte av den økte kvaliteten i disse sendingene. Det gjelder både for LCD og plasmaskjermer.

Selv har jeg en 43 toms plasmaskjerm, og er veldig fornøyd med den. NRK sender digitale testsendinger fra Tryvann (NRK1 & 2, TV2 og TV2 sebra og TVNorge), og min plasma-TV har en digital tuner (mottaker) som gjør at jeg kan se på de signalene ved hjelp av en liten antenne (bare en kort koaxkabel som ligger langs veggen bak TV benken).

Dette gir MEGET gode bilder, som faktisk er både skarpere og mer naturlige enn hva jeg fikk på den gamle 28 tommeren min - enda 43 tommeren er vesentlig mye større.

Og så har jeg hengt den på veggen, slik at den faktisk tar vesentlig mindre plass enn hva 28 tommeren gjorde.

Ergo er det også en høy WAF på den (WAF = wife acceptance factor)....:-)

En annen viktig ting er at flatskerm-TV'n bør ha de innganger du har behov for. For å være fremtidsrettet (for nye DVD spillere, digitale sendinger etc), så bør/må den ha:

HDMI inngang. Helst 2 stk. (Eventuelt DVI inngang som er en inngang som er kompatibel med HDMI, men der lyden overføres utenom). Denne er nødvendig for å kunne ta imot HD signaler - både fra det digitale nettet og fra DVD spillere etterhvert.

En eller annen form for datainngang (XVGA eller DVI) hvis du også ønsker å bruke den mot en PC.

Minst 2 scart-innganger (for nåværende dekoder og DVD spiller mm).

Analog komponentinngang kan også være et pluss, hvis du allerede har en DVD spiller med analog komponent utgang (det er det signalet som har den beste kvaliteten av de analoge signalene - hakket bedre enn RGB signalet som går i scartkontakten).

Og vanlig antenneinngang.

Litt mye tenkisk på slutten kanskje, men likevel viktig å tenke på ved valg av flatskjerm.

Og til sist - skal du ha en flatskjerm-TV med god kvalitet og litt størrelse (jeg vil absolutt anbefale å kjøpe minst 40 tommer - den tar likevel mye mindre plass enn du tror siden den er så flat), og du har tenkt til å ha den de neste 10 år eller mer, så må du nok regne med å betale et sted mellom 20.000 og 35.000 for noe som er virkelig bra.

Blir det for dyrt, og den gamle TV'n din fremdeles fungerer, så ville jeg heller ventet en stund til.

Skrevet

Vær bare obs på at såkalte HD-ready standarden ikke er "ekte" HDTV.

Full HD-oppløsning er 1920*1080, og det er svært få TV-er som har det i dag. På plasmasiden er det ingen TV-er til en folkelig pris som leveres med denne oppløsningen.

Alle HD-klare LCD-TV-er har tilstrekkelig oppløsning til 720p (1280*720), men også her skorter det litt hos plasma-TV-ene.

NRK har valgt standarden 720P50. Det betyr at NRK kun vil holde seg til progressive, det vil si hele bilder, ikke interlaced som bare viser annenhver linje i bildet. 720P50 gir et fullverdig HDTV-bilde med god balanse mellom bevegelsesgjengivelse og detaljer. Andre standarder kan ha bedre kvalitet på detaljer i stillbilder, men dårligere bevegelsesgjengivelse.

Så det er liten grunn til å velge en TV med 1920*1080, så fremt du ikke har helt spesielle grunner til det - eller ønsker en skjerm på 70 tommer eller mer.....

ShitDiddelyDo
Skrevet

SDD tar litt feil i noe av det han skriver.

Det finnes (enn så lenge) to hovedvarianter av flatskjerm-TV, og det er LCD og plasma.

LCD er best egnet hvis du skal bruke den mye til data og TV-spill. Plasma er best hvis du i all hovedsak skal bruke den som en tradisjonell TV - for den gjengir noe bedre og naturtro levende bilder.

Når det gjelder etterslep (som SDD refererer til vedrørende fotballen...) så er det et problem som gjalt tidlige LCD skjermer (ikke plasma) - eventuelt billige nåværende LCD skjermer med dårlig responstid (hvor raskt den klarer å skifte informasjon i pixlene).

Vedrørende kvalitet så får du vanligvis det du betaler for. Og en god men dyr plasmaskjerm har nå like god kvalitet som en "ordinær" TV når du ser på det vanlige antennesignalet.

Den store forskjellen ser du når du f.eks spiller av en DVD på en bra DVD spiller. Og spesielt hvis du har en litt stor (over 40 tommer) skjerm.

Når det digitale nettverket blir bygd ut, så vil kvalitetsforskjellen bli enda mer merkbar.

Det vil også bli HD (high definisjon) sendinger etterhvert, med meget god kvalitet. Da må du ha en "HD-ready" flatskjerm for å kunne dra nytte av den økte kvaliteten i disse sendingene. Det gjelder både for LCD og plasmaskjermer.

Selv har jeg en 43 toms plasmaskjerm, og er veldig fornøyd med den. NRK sender digitale testsendinger fra Tryvann (NRK1 & 2, TV2 og TV2 sebra og TVNorge), og min plasma-TV har en digital tuner (mottaker) som gjør at jeg kan se på de signalene ved hjelp av en liten antenne (bare en kort koaxkabel som ligger langs veggen bak TV benken).

Dette gir MEGET gode bilder, som faktisk er både skarpere og mer naturlige enn hva jeg fikk på den gamle 28 tommeren min - enda 43 tommeren er vesentlig mye større.

Og så har jeg hengt den på veggen, slik at den faktisk tar vesentlig mindre plass enn hva 28 tommeren gjorde.

Ergo er det også en høy WAF på den (WAF = wife acceptance factor)....:-)

En annen viktig ting er at flatskerm-TV'n bør ha de innganger du har behov for. For å være fremtidsrettet (for nye DVD spillere, digitale sendinger etc), så bør/må den ha:

HDMI inngang. Helst 2 stk. (Eventuelt DVI inngang som er en inngang som er kompatibel med HDMI, men der lyden overføres utenom). Denne er nødvendig for å kunne ta imot HD signaler - både fra det digitale nettet og fra DVD spillere etterhvert.

En eller annen form for datainngang (XVGA eller DVI) hvis du også ønsker å bruke den mot en PC.

Minst 2 scart-innganger (for nåværende dekoder og DVD spiller mm).

Analog komponentinngang kan også være et pluss, hvis du allerede har en DVD spiller med analog komponent utgang (det er det signalet som har den beste kvaliteten av de analoge signalene - hakket bedre enn RGB signalet som går i scartkontakten).

Og vanlig antenneinngang.

Litt mye tenkisk på slutten kanskje, men likevel viktig å tenke på ved valg av flatskjerm.

Og til sist - skal du ha en flatskjerm-TV med god kvalitet og litt størrelse (jeg vil absolutt anbefale å kjøpe minst 40 tommer - den tar likevel mye mindre plass enn du tror siden den er så flat), og du har tenkt til å ha den de neste 10 år eller mer, så må du nok regne med å betale et sted mellom 20.000 og 35.000 for noe som er virkelig bra.

Blir det for dyrt, og den gamle TV'n din fremdeles fungerer, så ville jeg heller ventet en stund til.

Det innlegget der skal jeg lese igjen den dagen jeg går for et bedre tv!

Skrevet

Det innlegget der skal jeg lese igjen den dagen jeg går for et bedre tv!

Takk for det:-)

Og da skal jeg også komme med en advarsel.

Hør IKKE på de salgspersonene du treffer i de ulike butikkene. Det er skremmende hvor dårlige kunnskap de har om de produkter de selger, og de lurer deg trill rundt om mulig.

Når du skal kjøpe TV, så er dette et fint sted å finne informasjon/stille ulike spørsmål. Her finner du mange av de som vet hva de snakker om - selv om du også her må forsøke å skille "klinten fra hveten"....

http://avforum.no/forum/

ShitDiddelyDo
Skrevet

Takk for det:-)

Og da skal jeg også komme med en advarsel.

Hør IKKE på de salgspersonene du treffer i de ulike butikkene. Det er skremmende hvor dårlige kunnskap de har om de produkter de selger, og de lurer deg trill rundt om mulig.

Når du skal kjøpe TV, så er dette et fint sted å finne informasjon/stille ulike spørsmål. Her finner du mange av de som vet hva de snakker om - selv om du også her må forsøke å skille "klinten fra hveten"....

http://avforum.no/forum/

Det med salgsfolka har jeg forstått. Det er helt utrolig hva enkelte kan få seg til å si.

Men i disse internettider kjøper jeg aldri noe dyrt uten å ha sjekket haugevis av tester og brukererfaringer før jeg handler.

Skrevet

Det med salgsfolka har jeg forstått. Det er helt utrolig hva enkelte kan få seg til å si.

Men i disse internettider kjøper jeg aldri noe dyrt uten å ha sjekket haugevis av tester og brukererfaringer før jeg handler.

De ulike testene er også fine å bruke.

Jeg slet veldig selv når jeg skulle kjøpe flatskjerm (i november i fjor da "gamle TV'n" takket for seg), for jo mer jeg undersøkte, jo mer usikker ble jeg.

Hadde først tenkt å kjøpe en LCD skjerm på 37", men endte opp med en Pioneer plasma på 43" - og har ikke angret ett sekund på det.

Gjest panasonic
Skrevet

De ulike testene er også fine å bruke.

Jeg slet veldig selv når jeg skulle kjøpe flatskjerm (i november i fjor da "gamle TV'n" takket for seg), for jo mer jeg undersøkte, jo mer usikker ble jeg.

Hadde først tenkt å kjøpe en LCD skjerm på 37", men endte opp med en Pioneer plasma på 43" - og har ikke angret ett sekund på det.

Lillebror skulle kjøpe seg Pioneer plasma i romjula, da han stod i tv-butikken var Pioneer`en satt opp ved siden av en Panasonic, og han ombestemte seg fort, mye bedre bilde på Panasonic`en.

Skrevet

Lillebror skulle kjøpe seg Pioneer plasma i romjula, da han stod i tv-butikken var Pioneer`en satt opp ved siden av en Panasonic, og han ombestemte seg fort, mye bedre bilde på Panasonic`en.

Panasonicen er bra den - og nesten så bra som Pioneer'en:-)

Problemet med å sammenlikne bilder i en butikk, er for det første hvilke kilder og type inngang er det du da faktisk sammenlikner?

Og ikke minst - hvordan er skjermene satt opp? Sistnevnte er særdeles viktig, for her er det mye å hente - og mye å tape.

Les denne og lær litt nytt:

http://forbruker.no/digital/tester/tv/article1159485.ece

"Testens udiskutable vinner er Pioneer"

Og denne:

http://forbruker.no/digital/tester/tv/article1197223.ece

"Panasonic TH-42PV500 rokker totalt sett ikke ved vår - fortsatt ubestridte - plasmakonge fra Pioneer."

Men ikke fortelle det til broren din, for da blir han skuffet:-)

Skrevet

Kjempebra side her å spørre!

www.hjemmekino.no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...